Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Biotechnologia rybacka - Blok:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia rybacka - Blok | ||
Specjalność | Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowy zakres wiedzy z biologii, chemii i ekologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących obecności i roli mikroorganizmów w środowisku wodnym oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii środowiskowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Laboratoryjne i terenowe metody oceny jakości mikrobiologicznej w produkcji rybackiej. | 6 |
T-L-2 | Typy i źródła zagrożeń mikrobiologicznych w rybactwie. | 6 |
T-L-3 | Wskaźniki mirkobiologiczne jako wyznacznik jakości i przydatności technologicznej wody. | 4 |
T-L-4 | Skutki antybiotykooporności drobnoustrojów i kierunki działania w ograniczaniu jej rozprzestrzeniania w biotechnologii rybackiej | 5 |
T-L-5 | Ocena stopnia replikacji ptaogenów w organizmie ryby. | 2 |
T-L-6 | Procesy poliploidyzacji u ryb. Metody kariotypowania. | 4 |
T-L-7 | Androgeneza i gynogeneza. Metody pozyskiwania populacji jednopłciowych u ryb. | 4 |
T-L-8 | Replikacja obcego DNA w organizmie ryby. Metody badań obecności obcego DNA w tkankach. | 8 |
T-L-9 | Metody izolacji DNA u ryb. Technika poboru materiału i zasada przebiegu procesu izolacji. | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z dziedziny biotechnologii. Wprowadzenie do dyscypliny oraz przybliżenie technik badawczych w niej wykorzystywanych. | 2 |
T-W-2 | Mikroorganizmy w środowisku wodnym jako wyznacznik jej jakości i przydatności technologicznej. | 2 |
T-W-3 | Drobnoustroje patogenne w środowisku wodnym i wskaźniki ich obecności. | 4 |
T-W-4 | Biotechnologiczne wykorzystanie mikroroganizmów w oczyszczaniu ścieków pohodowlanych. | 4 |
T-W-5 | Mikrobiologiczne stymulatory odporności immunologicznej ryb oraz mozliwości wykorzystania biopreparatów jako alternatywa dla środków chemicznych stosowanych w celach prewencyjnych i leczniczych w hodowli organizmów wodnych. | 6 |
T-W-6 | Regulacja stosowania ASW oraz skutki antybiotykooporności drobnoustrojów w rybactwie. | 2 |
T-W-7 | System HACCP jako narzędzie sterowania bezpieczeństwem w intensywnej hodowli ryb. Prawo w krajach UE oraz działania zapobiegawcze i procedury monitorowania jako podstawowe czynniki bezpieczeństwa w chowie i hodowli ryb. | 3 |
T-W-8 | Genom i metody jego analizy. Zastosowanie i schemat działania enzymów restrykcyjnych. Metoda RFLP. Sekwencjonowanie. | 4 |
T-W-9 | Transformacja genetyczna i metody wprowadzania obcego DNA do komórek. | 4 |
T-W-10 | Organizmy modyfikowane genetycznie. | 2 |
T-W-11 | Funkcja i wykorzystanie komórek macierzystych. | 2 |
T-W-12 | Terapia genowa. Założenia, wykorzystanie i krytyka. | 2 |
T-W-13 | Klonowanie molekularne. Sztuczne chromosomy. | 6 |
T-W-14 | Głowne osiągnięcia biotechnologii ze szczególnym wskazaniem na zastosowanie w rybactwie. | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych | 45 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 20 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącycm zajęcia | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 55 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, objasnienia wyjąsnienia |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S03_W01 Student ma wiedze na temat wystepowania, biologii i metod oznaczania mikroorganizmów występujących w środowisku wodnym, w tym drobnoustrojów wskaźnikowych i patogennych. Zna zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności immunologicznej ryb oraz doboru biopreparatów w zależności od celu wykorzystania. | EMO_1A_W05, EMO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
EMO_1A_S03_W02 Student rozumie potrzebę wprowadzania systemów kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwość wykorzystania metod biologicznych w oczyszczaniu ścieków pohodowlanych. | EMO_1A_W05, EMO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-L-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
EMO_1A_S03_W03 Student ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i procesów biotechnologicznych, w szczególności potrafi scharakteryzować techniki transformacji genetycznej oraz metody wprowadzania obcego DNA do komórek. Dysponuje wiedzą z zakresu wykorzystania organizmów modyfikowanych genetycznie. Zna rolę komórek macierzystych oraz ich właściwości. Potrafi zdefiniować zasadę działania terapii genowej. | EMO_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S03_U01 Student potrafi oznaczyć gatunki mikroorganizmów patogennych i wskazujących na określone źródło zanieczyszczenia oraz oszacować stopień zanieczyszczenia mikrobiologicznego badanego środowiska. Potrafi dobrać rodzaj i skład biopreparatów w celu ich wykorzystania w biotechnologii rybackiej. | EMO_1A_U01, EMO_1A_U12, EMO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-2 |
EMO_1A_S03_U02 Zna zasady wprowadzenia systemów kontroli jakości mikrobiologicznej oraz możliwości biotechnologicznego wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania | EMO_1A_U01, EMO_1A_U04, EMO_1A_U12, EMO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-4, T-W-6, T-W-7 | M-3 | S-1, S-2 |
EMO_1A_S03_U03 Student potrafi u ryb zdiagnozować i odróżnić nosicielstwo od formy klinicznej choroby a także jest w stanie ocenić przebieg infekcji w aspekcie procesu replikacji DNA w tkankach ryb. Potrafi oszacować niebezpieczeństwo wynikające z badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Zna możliwości wykorzystania komórek macierzystych | EMO_1A_U12 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05 | C-1 | T-L-4, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S03_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej | EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K03, EMO_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S03_W01 Student ma wiedze na temat wystepowania, biologii i metod oznaczania mikroorganizmów występujących w środowisku wodnym, w tym drobnoustrojów wskaźnikowych i patogennych. Zna zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności immunologicznej ryb oraz doboru biopreparatów w zależności od celu wykorzystania. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy przekazanej na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy przekazanej na zajęciach | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz mechanizmy regulujace odporność immunologiczną ryb | |
4,0 | Student w zna pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych, mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności | |
4,5 | Student w zna pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz potrafi zinterpretowac uzyskane wyniki. Zna mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności w zalezności od oczekiwanych efektów | |
5,0 | Student w zna pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz potrafi zinterpretowac uzyskane wyniki w powiązaniu z osiąganymi efektami hodowli. Zna mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności w zależności od oczekiwanych efektów. Potrafi krytycznie przeanalizować uzyskane wyniki i przeprowadzic na ich podstawie dyskusję | |
EMO_1A_S03_W02 Student rozumie potrzebę wprowadzania systemów kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwość wykorzystania metod biologicznych w oczyszczaniu ścieków pohodowlanych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy przekazanej na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy przekazanej na zajęciach | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym zna pojęcia oraz systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwości wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych | |
4,0 | Student w zna pojęcia oraz systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwości wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Rozumie celowość ich zastosowania. | |
4,5 | Student w zna pojęcia, systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwości wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Zna metody ich wprowadzania i rozumie celowość ich zastosowania . | |
5,0 | Student w zna pojęcia oraz systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz możliwości wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Zna metody ich wprowadzania, rozumie celowość ich zastosowania a na podstawie zinterpretowanych przez siebie wyników potrafi przeprowadzić dyskusje. | |
EMO_1A_S03_W03 Student ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i procesów biotechnologicznych, w szczególności potrafi scharakteryzować techniki transformacji genetycznej oraz metody wprowadzania obcego DNA do komórek. Dysponuje wiedzą z zakresu wykorzystania organizmów modyfikowanych genetycznie. Zna rolę komórek macierzystych oraz ich właściwości. Potrafi zdefiniować zasadę działania terapii genowej. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy przekazanej na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę przekazaną na zajęciach | |
3,5 | Student ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i procesów biotechnologicznych w stopniu większym niż przeciętny. W zakresie podstawowym potrafi wymienić i krótko scharakterzować metody transportu obcego DNA do komórek oraz zna definicję i podstawową role komórek macierzystych. | |
4,0 | Student zna pojęcia z zakresu biotechnologii oraz potrafi przedstawić i opisać metody badawcze w tej dziedzinie. Potrafi scharakteryzować metody transportu DNA do komórek oraz dostosować najbardziej odpowiednią metodę dla konkretnego typu komórek.Potrafi przedstawić pochodzenie i rolę komórek macierzystych. Potrafi zdefiniować i podać przykłady organizmów wodnych z modyfikacjami genetycznymi. Student potrafi przedstawić rolę i znaczenie terapii genowej. | |
4,5 | Student zna pojęcia z zakresu biotechnologii oraz potrafi przedstawić i opisać metody badawcze w tej dziedzinie. Potrafi scharakteryzować metody transportu DNA do komórek oraz dostosować najbardziej odpowiednią metodę badawczą dla konkretnego typu komórek. Potrafi przedstawić pochodzenie i rolę komórek macierzystych. Potrafi zdefiniować i podać przykłady organizmów wodnych z modyfikacjami genetycznymi. Student potrafi przedsatwić rolę i znaczenie terapii genowej. Potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusjach przedmiotowych broniąc merytorycznie własnych opinii. | |
5,0 | Student zna podstawowe pojęcia i procesy biotechnologiczne. Potrafi charakteryzować techniki transformacji genetycznej. Zna i rozumie mechanizmy umozliwiające wprowadzanie obcego DNA do komórek. Zna techniki tworzenia organizmów genetycznie zmodyfikowanych i umie podac przykłady dla organizmów wodnych. Potrafi zdefiniowac pochodzenie, rolę i znaczenie komórek macierzystych oraz zasadę działania terpii genowej. Potrafi merytorycznie poprowadzić dyskusję przedmiotową oraz interpretować uzyskane wyniki badań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S03_U01 Student potrafi oznaczyć gatunki mikroorganizmów patogennych i wskazujących na określone źródło zanieczyszczenia oraz oszacować stopień zanieczyszczenia mikrobiologicznego badanego środowiska. Potrafi dobrać rodzaj i skład biopreparatów w celu ich wykorzystania w biotechnologii rybackiej. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wykorzystania wiedzy przekazanej mu na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować pojęcia oraz techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz mechanizmy regulujace odporność immunologiczną ryb | |
4,0 | Student potrafi zastosować pojęcia oraz wykorzystać techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych, mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz zasady stosowania mikrobiologicznych stymulatorów odporności | |
4,5 | Student potrafi zastosować pojęcia oraz wykorzystać techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz potrafi zinterpretowac uzyskane wyniki. Rozumie zasady obowiązujace w regulacji odporności immunologicznej ryb oraz potrafi zastosować mikrobiologiczne stymulatory odporności w zalezności od oczekiwanych efektów | |
5,0 | Student potrafi zastosować pojęcia oraz wykorzystać techniki stosowane w oznaczaniu drobnoustrojów patogennych i wskaźnikowych oraz potrafi zinterpretowac uzyskane wyniki w powiązaniu z osiąganymi efektami hodowli. Rozumie mechanizmy regulujące odporność immunologiczną ryb oraz potrafi zastosować mikrobiologiczne stymulatory odporności w zależności od oczekiwanych efektów. Potrafi krytycznie przeanalizować uzyskane wyniki i przeprowadzic na ich podstawie dyskusję | |
EMO_1A_S03_U02 Zna zasady wprowadzenia systemów kontroli jakości mikrobiologicznej oraz możliwości biotechnologicznego wykorzystania mikroorganizmów w procesach oczyszczania | 2,0 | Student nie posiada podstawowej umiejętności wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym potrafi stosować pojęcia oraz systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji oraz potrafi wykorzystać mikroorganizmy w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych | |
4,0 | Student potrafi stosować pojęcia oraz wykorzystać systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji. Potrafi zastosowac mikroorganizmy w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Rozumie celowość ich zastosowania. | |
4,5 | Student potrafi stosować pojęcia oraz wykorzystać systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji. Potrafi zastosować mikroorganizmy w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Zna metody ich wprowadzania i rozumie celowość ich zastosowania . | |
5,0 | Student potrafi stosować pojęcia oraz wykorzystać systemy kontroli jakości mikrobiologicznej jako narzędzie prewencji. Potrafi zastosować mikroorganizmy w procesach oczyszczania ścieków pohodowlanych. Zna metody ich wprowadzania, rozumie celowość ich zastosowania a na podstawie zinterpretowanych przez siebie wyników potrafi przeprowadzić dyskusje. | |
EMO_1A_S03_U03 Student potrafi u ryb zdiagnozować i odróżnić nosicielstwo od formy klinicznej choroby a także jest w stanie ocenić przebieg infekcji w aspekcie procesu replikacji DNA w tkankach ryb. Potrafi oszacować niebezpieczeństwo wynikające z badań nad organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Zna możliwości wykorzystania komórek macierzystych | 2,0 | Student nie posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania wiedzy przekazanej na zajęciach. | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym potrafi okreslić typ infekcji wirusowej u ryb bez wskazania na tempo replikacji patogenu. | |
4,0 | Student odróznia nosicielstwo od formy klinicznej i umie wskaać drogi transportu obcego DNA do tkanek ryb. Ogólnie interpretuje wyniki badań i wyciaga ogólne wnioski. | |
4,5 | Student potrafi dokonać poboru prób do badań diagnostycznych. Jest w stanie wskazać na źródło infekcji i ocenić jej wpływ na kodycję populacji ryb. Dobrze radzi sobie ze studiowaniem literatury przedmiotu. | |
5,0 | Student potrafi pobrać próby do badań diagnostycznych, zna mechanizmy replikacji obcego DNA w tkankach ryb oraz potrafi wskazać metody ich detekcji. Potrafi ocenić kondycje populacji ryb, zna zagrożenia wynikaące z transformacji genowej i pozyskiwania organizmów wodnych zmodyfikowanych genetycznie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S03_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru biotechnologii rybackiej | |
3,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków wynikających z zastosowania biotechnologii rybackiej | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w rybactwie | |
4,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w rybactwie | |
5,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w rybactwie i przeprowadzić na ten temat dyskusje |
Literatura podstawowa
- C. Ratledge. B. Kristiansen, Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011, Pierwsze
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2010, Pierwsze
- J. Buchowicz, Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy, PWN, Warszawa, 2009, Pierwsze
- Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2008, Pierwsze
- Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. Geneza, przedmiot, perspektywy badań i zastosowań., PWN, Warszawa, 2007, Pierwsze
- Zmysłowska I, Korzekwa K., Drobnoustroje w biotechnologii, UWM, Olsztyn, 2011
- Ptak W., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2008
- Libudzisz z., Kowal K., Żakowska z., Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998, Pierwsze
- Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Rola genetyki populacyjnej w zachowaniu bioróżnorodności ryb, Uniwersyet Warmińsko Mazurski, Olsztyn, 2010, Pierwsze
- Szala S., Terapia genowa, PWN, Warszawa, 2003, Pierwsze
- Jankun M., Furgała-Selezniow G., Woźniak M., Wiśniewska A.M., Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróżnicowanego środowiska naturalnego, Agencja Wydawnicza ARGI, Olsztyn, 2011, Pierwsze
- Konieczna K., Membrany i procesy membranowe w ochronie środowiska., Komitet Inżynierii Środowiska PAN, Gliwice, 2012