Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia hydrobiontów - blok:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia hydrobiontów - blok | ||
Specjalność | Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii na poziomie szkoły średniej, ze szczególnym uwzględnieniem botaniki i zoologii ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną glonów w ekosystemach morskich oraz ze sposobami ich rozmnażania |
C-2 | Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną, morfologiczną i biologią bezkręgowców w ekosystemach morskich |
C-3 | Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu z uwzględnieniem różnic strukturalnych t.j. traktowanych porównawczo. Tak postrzegana wiedza anatomiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu szczegółowych dyscyplin ichtiologicznych – fizjologia, taksonomia, biologia oraz embriologia a także zawodowych – rybactwo, chów ryb, choroby, techniki połowów itp., oraz będzie użyteczna dla rozumienia procesów ewolucyjnych, wpływania środowiska na prawidłowe funkcjonowania organizmu ryb i bezkręgowców wodnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przegląd systematyczny, biologia i rola w środowisku oraz możliwości wykorzystania przedstawicieli Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie gąbek. | 1 |
T-L-2 | Przegląd systematyczny, biologia i rola w środowisku oraz możliwości wykorzystania Cnidaria (parzydełkowce) - koralowce (Anthozoa), krążkopławy (Scyphozoa), stułbiopławy (Hydrozoa). Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad, przemiana pokoleń. Gatunki niebezpieczne dla człowieka. Przegląd systematyczny i biologia Ctenophora (żebropławy) - ramieniowe (Tentaculifera). | 2 |
T-L-3 | Przegląd systematyczny, biologia i rola w środowisku oraz możliwości wykorzystania Annelida (pierścienice) - wieloszczety (Polychaeta) i skąposzczety (Oligochaeta). Budowa, homonomia i heteronomia, biologia i rozmnażanie. | 1 |
T-L-4 | Przegląd systematyczny, biologia i znaczenie zwierząt bezkręgowych - typ stawonogi (Arthropoda). Cz.1. Skorupiaki (Crustacea) –skorupiaki nizsze (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, w grupach: skrzelonogi (Branchiopoda), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i wąsonogi (Cirripedia). | 1 |
T-L-5 | Przegląd systematyczny, biologia i rola w środowisku oraz możliwości wykorzystania zwierząt bezkręgowych - typ stawonogi (Arthropoda). Cz.2. Skorupiaki wyższe (Malacostraca ): Stomatopoda (ustonogi), Mysidacea (lasonogi), Cumacea (pośródki), Isopoda (równonogi), Amphipoda (obunogi). | 2 |
T-L-6 | Przegląd systematyczny, biologia i rola w środowisku oraz możliwości wykorzystania zwierząt bezkręgowych - typ stawonogi (Arthropoda). Cz.3. Skorupiaki wyższe ( Malacostraca) c.d.: Eucarida (raki własciwe). Cechy charakterystyczne: Euphausiacea i Decapoda. Budowa zewnętrzna i wewnętrzna, środowisko i tryb życia, opieka nad potomstwem u tych skorupiaków . | 2 |
T-L-7 | Przegląd systematyczny zwierząt bezkręgowych - typ stawonogi (Arthropoda). Cz. 4. Szczękoczułkowce (Chelicerata) - staroraki (Merostomata), kikutnice (Pantopoda). Wykorzystanie przez człowieka. | 1 |
T-L-8 | Charakterystyka ogólna typu Mollusca. Gastropoda (brzuchonogi) cz. 1 Charakterystyka gromady Gastropoda: budowa zewnętrzna, wewnętrzna, biologia i rozwój mięczaków z podgromad Prosobranchia (przodoskrzelne) i Opistobranchia (tyłoskrzelne). Budowa muszli w podgromadach Gastropoda. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Prosobranchia (przodoskrzelne): Patella sp. – czaszołek, Haliotis tuberculata – ucho morskie, Theodoxus fluviatilis – rozdepka rzeczna, Cypraea sp. – porcelanki, Murex pecten, Conus sp. – stożek, Buccinum undatum – trąbik, Charonia rubicunda, Viviparus viviparus - żyworódka, Bithynia tentaculata - zagrzebka pospolita, Hydrobia sp. – wodożytka, Oliva foxi – oliwki. Zróżnicowanie przedstawicieli Opistobranchia (tyłoskrzelne): Aplysia sp. - zając morski, Clione limacina | 2 |
T-L-9 | Bivalvia (Lamellibranchia) (małże) Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Filibranchia – nitkoskrzelne: Arca noae – Arka Noego, Mytilus edulis – omułek jadalny, Pecten maximus – przegrzebek wielki, Ostrea edulis – ostryga jadalna, Litophaga litophaga – kamiennik, Pinctada (Pteria) margaritifera - perłopław Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Eulamellibranchia – blaszkoskrzelne właściwe: rozróżnianie gatunków rodzaju Unio (skójka), Anodonta (szczeżuja), Dreissena (racicznica); Margaritifera margaritifera- perłoródka rzeczna, Macoma baltica – rogowiec bałtycki, Tridacna gigas – przydacznia olbrzymia, Mya arenaria – małgiew piaskołaz, Teredo navalis - świdrak okrętowy. | 2 |
T-L-10 | Cephalopoda (głowonogi).Wyróżniajace cechy anatomiczne, fizjologiczne i rozwojowe w poszczególnych podgromadach głowonogów. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Tetrabranchiata (łodziki): Nautilius pompilius. Zróżnicowanie przedstawicieli podgromady Dibranchiata (dwuskrzelne): Octopus vulgaris – ośmiornica pospolita, Argonauta argo – żeglarek, Sepia officinalis – mątwa zwyczajna, Loligo vulgaris – kalmar | 1 |
T-L-11 | Bryozoa (mszywioły)i Brachiopoda (ramienionogi). Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. | 1 |
T-L-12 | Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata oraz ich gromad: Asteroidea (rozgwiazdy), Ophiuroidea (węzowidła), Echinoidea (jeżowce), Holothuroidea (strzykwy) i Crinoidea (liliowce) – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny, wydalanie). | 2 |
T-L-13 | Przegląd systematyczny : Chaetognatha (szczecioszczękie) i Chordata (strunowce): osłonice (Tunicata), sprzągle (Thaliacea) i żachwy (Ascidacea) | 1 |
T-L-14 | Zaliczenie pisemne | 1 |
T-L-15 | Mikroskopia świetlna w badaniach komórki roślinnej i zwierzęcej – techniki mikroskopowania, barwienia preparatów cytologicznych i identyfikacja organelli komórkowych. Obliczanie powiększenia mikroskopu. Różnorodność budowy komórek roślinnych i zwierzęcych w poszczególnych w tkankach. Osmoza i przepuszczalność błon komórek roślinnych i zwierzęcych. Związki budulcowe komórek roślinnych i zwierzęcych i ich wykrywanie. Materiały zapasowe w komórkach roślinnych i ich wykrywanie. Elementy strukturalne i czynnościowe komórek zwierzęcych Rozpoznawanie poszczególnych organelli w komórkach zwierzęcych | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza mikroskopowa preparatów histologicznych tkanek i organów, ich budowa i pełnione funkcje. | 7 |
T-L-2 | Ultrastruktura mięśni białych i czerwonych u ryb i innych organizmów konsumpcyjnych (bezkręgowce, ptaki, ssaki); | 4 |
T-L-3 | Tkanki o szczególnych walorach i wartości spożywczych – tkanki pogranicza – kolagen. Budowa histologiczna wybranych narządów wewnętrznych - gonady, wątroba (i in.) pod kątem wykorzystania ich w przemyśle ;błony komórkowe i transport przez błony substancji pożytecznych i toksycznych. | 5 |
T-L-4 | Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu kręgowca (ryby, płazy, gady, ptaki i ssaki) w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej. | 2 |
T-L-5 | Prezentacja zagrozonych gatunkow w ekoturystyce. Sposoby ochrony zwierzat morskich. | 6 |
T-L-6 | Prezentacja gatunków ryb ważych gospodarczo w akwaturystyce morskiej. Właściwości technologiczne surowców pochodzenia morskiego. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systematyczny podział świata roślin. Morskie glony jednokomórkowe i kolonijne różnych grup systematycznych o postaci pełzakowatej, monadalnej, kokoidalnej, nitkowatej i komórczakowej. | 3 |
T-W-2 | Morskie glony wielokomórkowe różnych grup systematycznych o postaci nitkowatej, komórczakowej, plektenchymatycznej jednoosiowej (nić centralna), plektenchymatycznej wieloosiowej (kaskada) oraz tkankowej. | 2 |
T-W-3 | Cykle życiowe, rozmnażanie bezpłciowe i płciowe glonów jednokomórkowych. Hodowla i możliwości wykorzystania. | 2 |
T-W-4 | Rozmnażanie bezpłciowe glonów wielokomórkowych, żeńskie i męskie organy rozmnażania generatywnego glonów wielokomórkowych - przemiany faz jądrowych i typy przemiany pokoleń. | 2 |
T-W-5 | Rozród – rozmnażanie i reprodukcja jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji (morfologiczny wyraz przystosowań organizmu do rozrodu); układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające, wytwory gonad; zmiany strukturalne w układzie endokrynnym regulującym procesy rozrodu; gonady – zmiany strukturalne w trakcie cyklu dojrzałości. Komórki rozrodcze – plemniki i jaja, spermatogeneza, budowa i zachowanie się plemników w okresie płciowym, owogeneza, budowa jaj i ich zróżnicowanie morfo-mechaniczne w dostosowaniu do warunków rozrodu. | 2 |
T-W-6 | Sposoby rozmnażania się zwierząt (rodzaje płciowości – hermafrodytyzm synchroniczny, hermafrodytyzm protoandralny, hermafrodytyzm protogynalny, rozdzielnopłciowość, gatunki jednopłciowe samicze). Zaplemnienie i zapłodnienie. Zapłodnienie in vitro. Kapacytacja gamet. Mechanizmy zabezpieczające przed polispermią. Zygota. Partenogeneza. | 2 |
T-W-7 | Rozwój zarodkowy kręgowców (ryby, płazy, gady, ptaki, ssaki). Bruzdkowanie, gastrulacja, organogeneza – typy, biochemia i mechanizmy. Definicja płci i determinacja płci. Pierwouste i wtórouste. Przystosowania do życia zarodkowego i larwalnego oraz narządy przejściowe. Bilateralność, symetria ciała. Błony płodowe. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Komórki, tkanki, organy, narządy - ich budowa i pełnione funkcje. Metody badań budowy i funkcji tkanek. Różnice w budowie poszczególnych tkanek pochodzących od organizmów należących zarówno do równych typów (kręgowców i bezkręgowców) jak i różnych gromad (ryby – ssaki). Wpływ otoczenia na powstawanie w filogenezie określonych struktur i oraz istota procesów ewolucyjnych (prawo adaptatywnej radiacji, prawo nieodwrcalnosci ewolucji, konwergencja, paraleizm, mono i polifiletyzm). Sens i biologiczne znaczenie symetrii dwubocznej i parzystości w budowie organizmu ryby | 3 |
T-W-2 | Błony komórkowe: budowa, mechanizm transportu i przenikania substancji, dyfuzja przez warstwy białkowo – lipidowe, transport przenośnikowy – z wykorzystaniem mikroskopii fluorescencyjnej. Jądro komórkowe – budowa i funkcje. Substancja pozakomórkowa. Wpływ zróżnicowanych warunków panujących w środowisku wodnym na budowę i funkcje organizmu ryby w skali makro, mikro i ultrastrukturalnej. | 2 |
T-W-3 | Ochrona zwierząt morskich. Zagrożone gatunki z różnych gromad zwierząt morskich. Sposoby ochrony, międzynarodowe konwencje chroniące zwierzęta. Najważniejsze ustawy w prawodawstwie polskim. Instytucje powołane do ochrony fauny morskiej. | 5 |
T-W-4 | Prezentacja gatunków ryb ważych gospodarczo w akwaturystyce morskiej. Właściwości technologiczne surowców pochodzenia morskiego. Śledzenie produktu - identyfikacja, certyfikacja i etykietyzacja na światowych rynkach produktów pochodzenia morskiego. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 18 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 12 |
A-L-5 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 20 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 17 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 13 |
A-L-5 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem srodków multimedialnych połaczone z metodami problemowymi i aktywizujacymi (dyskusja dydaktyczna); |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego glonów i bezkręgowców morskich oraz filmów |
M-3 | Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejsciówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja glonów morskich na podstawie dostępnego materiału biologicznego |
S-4 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja bezkręgowców morskich na podstawie dostępnego materiału biologicznego |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S02_W01 Student nazywa,wylicza i charakteryzuje formy i specyfikę budowy oraz rozmnażania wegetatywnego i generatywnego morskich glonów jedno- i wielokomórkowych. | EMO_1A_W05, EMO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2, S-3 |
EMO_1A_S02_W02 Student nazywa,wylicza i charakteryzuje specyfikę budowy oraz rozmnażania morskich bezkręgowców. | EMO_1A_W05, EMO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-2 | T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-12 | M-2, M-3 | S-1, S-4, S-5 |
EMO_1A_S02_W03 Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy | EMO_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-3 | T-L-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S02_U01 Student posiada umiejętność łączenia form budowy i sposobów rozmanżania glonów z ich grupami taksonomicznymi oraz rolą w ekosytemach morskich | EMO_1A_U01, EMO_1A_U07 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
EMO_1A_S02_U02 Student analizuje i ocenia cechy różnicujące w grupch systematyczych morskich bezkręgowców, charakteryzuje ich biologię i znaczenie | EMO_1A_U01, EMO_1A_U07 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-12 | M-2, M-3 | S-1, S-4, S-5 |
EMO_1A_S02_U03 Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | EMO_1A_U15 | R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-L-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S02_K01 Student nabywa kompetencje zwiazane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją hydrobiontów morskich | EMO_1A_K01, EMO_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K05, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K03, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-7, T-L-13 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S02_W01 Student nazywa,wylicza i charakteryzuje formy i specyfikę budowy oraz rozmnażania wegetatywnego i generatywnego morskich glonów jedno- i wielokomórkowych. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z form budowy glonów oraz nie zna specyfiki ich rozmnażania wegetatywnego i generatywnego morskich glonów jedno- i wielokomórkowych |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo formy budowy glonów, nie dobiera nawet pojedynczych przykładów gatunków charakteryzujących odpowiednie formy budowy, nie zna też specyfiki rozmnażania wegetatywnego i generatywnego morskich glonów jedno- i wielokomórkowych | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo formy budowy glonów, dobiera jedynie pojedyncze przykłady gatunków charakteryzujących odpowiednie formy budowy, zna ale nie charakteryzuje i nie wyjaśnia specyfiki rozmnażania wegetatywnego i generatywnego morskich glonów jedno- i wielokomórkowych | |
4,0 | Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo formy budowy glonów, dobiera liczne przykłady gatunków charakteryzujących odpowiednie formy budowy (nazywa je jedynie w języku polskim), zna ale nie charakteryzuje i nie wyjaśnia specyfiki rozmnażania wegetatywnego i generatywnego morskich glonów jedno- i wielokomórkowych | |
4,5 | Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo formy budowy glonów, dobiera liczne przykłady gatunków charakteryzujących odpowiednie formy budowy (nazywa je jedynie w języku polskim), zna, charakteryzuje i wyjaśnia specyfikę rozmnażania wegetatywnego i generatywnego morskich glonów jedno- i wielokomórkowych | |
5,0 | Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo formy budowy glonów, dobiera liczne przykłady gatunków charakteryzujących odpowiednie formy budowy (nazywa je w języku polskim i łacińskim), zna, charakteryzuje i porównuje specyfikę rozmnażania wegetatywnego i generatywnego morskich glonów jedno- i wielokomórkowych | |
EMO_1A_S02_W02 Student nazywa,wylicza i charakteryzuje specyfikę budowy oraz rozmnażania morskich bezkręgowców. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować żadnej z grup systematycznych bezkręgowców morskich, nie zna specyfiki ich budowy , rozmnażania i znaczenia w ekosystemach wodnych |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo grupy (typy i gromady) systematyczne bezkręgowców morskich, nie dobiera nawet pojedynczych przykładów gatunków charakteryzujących te grupy taksonomiczne ani nie zna specyfiki ich budowy, rozmnażania i znaczenia w ekosystemach wodnych | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo grupy (typy i gromady) systematyczne bezkręgowców morskich, dobiera jedynie pojedyncze przykłady gatunków (w języku polskim) charakteryzujących te grupy taksonomiczne, wymienia ale nie charakteryzuje i nie opisuje specyfiki budowy, rozmnażania i znaczenia w ekosystemach wodnych | |
4,0 | Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo grupy (typy i gromady) systematyczne bezkręgowców morskich, dobiera liczne przykłady gatunków (w języku polskim) charakteryzujących te grupy taksonomiczne, zna i ogólnikowo (wybiórczo) charakteryzuje specyfikę budowy, rozmnażania i znaczenia w ekosystemach wodnych | |
4,5 | Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo grupy (typy i gromady) systematyczne bezkręgowców morskich, dobiera liczne przykłady gatunków (w języku polskim) charakteryzujących te grupy taksonomiczne, zna, charakteryzuje i wyjaśnia specyfikę budowy, rozmnażania i znaczenia w ekosystemach wodnych | |
5,0 | Student wymienia i charakteryzuje szczegółowo grupy (typy i gromady) systematyczne bezkręgowców morskich, dobiera liczne przykłady gatunków (w języku polskim i języku łącińskim) charakteryzujących te grupy taksonomiczne, zna, charakteryzuje i wyjaśnia specyfikę budowy, rozmnażania i znaczenia w ekosystemach wodnych | |
EMO_1A_S02_W03 Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy ryb, ochrony zwierzat morskch i sledzenia produktow pochodzenia morskiego. |
3,0 | Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego, ochrony zwierzat morskch i sledzenia produktow pochodzenia morskiego. | |
3,5 | Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego, ochrony zwierzat morskch i sledzenia produktow pochodzenia morskiego i potrafi opisać niekóre z nich. | |
4,0 | Student dobrze potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego, ochrony zwierzat morskch i sledzenia produktow pochodzenia morskiego. | |
4,5 | Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe, zna zasady ochrony zwierzat morskch i sledzenia produktow pochodzenia morskiego. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe, bardzo dobrze zna zasady ochrony zwierzat morskch i sledzenia produktow pochodzenia morskiego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S02_U01 Student posiada umiejętność łączenia form budowy i sposobów rozmanżania glonów z ich grupami taksonomicznymi oraz rolą w ekosytemach morskich | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać i ocenić stopienia organizacji morfologicznej żadnej z grup systematycznych glonów , nie interpretuje specyfiki ich rozmnażania wegetatywnego i generatywnego oraz nie ocenia ich roli w środowisku wodnym |
3,0 | Student potrafi rozpoznać i bardzo ogólnikowo ocenia stopień organizacji morfologicznej pojedynczych grup systematycznych glonów, nie interpretuje specyfiki ich rozmnażania wegetatywnego i generatywnego oraz nie ocenia ich roli w środowisku wodnym | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać i bardzo szczegłowo ocenić stopień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów (nazywa je tylko w języku polskim), ogólnikowo interpretuje specyfikę ich rozmnażania wegetatywnego i generatywnego a także ocenia ich rolę w środowisku wodnym | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać i bardzo szczegłowo ocenić stopień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów (nazywa je tylko w języku polskim), szczegółowo interpretuje specyfikę ich rozmnażania wegetatywnego i generatywnego a także ocenia ich rolę w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać i bardzo szczegłowo ocenić stopień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów (nazywa je tylko w języku polskim), szczegółowo interpretuje specyfikę ich rozmnażania wegetatywnego i generatywnego a także podejmuje weryfikację pozytywnych i negatywnych aspektów ich występowania | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać i bardzo szczegłowo ocenić stopień organizacji morfologicznej większości grup systematycznych glonów (nazywa je zarówno w języku polskim jak i łacińskim), szczegółowo interpretuje specyfikę ich rozmnażania wegetatywnego i generatywnego a także podejmuje weryfikację i analizę pozytywnych i negatywnych aspektów ich występowania | |
EMO_1A_S02_U02 Student analizuje i ocenia cechy różnicujące w grupch systematyczych morskich bezkręgowców, charakteryzuje ich biologię i znaczenie | 2,0 | Student nie umie praktycznie weryfikowac i ocenić cech róźnicujących między przedstawicielami grup systematycznych bezkręgowców morskich, nie dobiera i nie łaczy cech budowy morfologiczno-anatomicznej bezkręgowców z ich przynależnością taksonomiczną oraz funkcją w ekosystemach wodnych |
3,0 | Student umie weryfikować i ocenić cechy róźnicujące między przedstawicielami wybranych, najwaźniejszych grup systematycznych bezkręgowców, dobiera i łączy cechy ich budowy morfologiczno-anatomicznej z funkcją w ekosystemach wodnych nie łączy ich jednak z przynaleznością taksonomiczną | |
3,5 | Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych bezkręgowców, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej bezkręgowców z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną, pojedyncze przykłady gatunków nazywa w języku polskim | |
4,0 | Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami wybranych, najważniejszych grup systematycznych bezkręgowców, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej bezkręgowcó z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnościż taksonomiczną, pojedyncze przykłady gatunków nazywa w języku polskim i łacińskim | |
4,5 | Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami większości najważniejszych grup systematycznych bezkręgowców, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej bezkręgowców z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynależnością taksonomiczną, posługuje się licznymi przykładami gatunków, które nazywa w języku polskim | |
5,0 | Student umie weryfikować i ocenić cechy różnicujące między przedstawicielami większości grup systematycznych bezkręgowców, dobiera i łączy cechy budowy morfologiczno-anatomicznej bezkręgowców z ich funkcją w ekosystemach wodnych oraz z przynaleznością taksonomiczna, posługuje się licznymi przykładami gatunków, które nazywa w języku polskim i łacińskim, wykorzystuje umiejetnosc posługiwania sie kluczami do oznaczania | |
EMO_1A_S02_U03 Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | 2,0 | Student nie potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb |
3,0 | Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb | |
3,5 | Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb | |
4,0 | Student potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | |
4,5 | Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | |
5,0 | Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S02_K01 Student nabywa kompetencje zwiazane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją hydrobiontów morskich | 2,0 | Student nie nabywa kompetencji związanych ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją hydrobiontów morskich, nie jest chętny do wyrażania ocen ani popularyzacja wiedzy na ich temat w społeczeństwie |
3,0 | Student nabywa kompetencje związane ze świadomą obserwacją i identyfikacją hydrobiontów morskich | |
3,5 | Student nabywa kompetencje związane ze świadomą obserwacją i identyfikacją hydrobiontów morskich | |
4,0 | Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją hydrobiontów morskich | |
4,5 | Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją hydrobiontów morskich | |
5,0 | Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją hydrobiontów morskich, chętnie wyraża ocene oraz popularyzuje wiedzę na ich temat w społeczeństwie |
Literatura podstawowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Morfologia., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01- 13953-6
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Systematyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01-13945-5
- Kadłubowska J.Z., Zarys algologii, PWN, Warszawa, 1975
- Jura C. B, Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996, ISBN 83-01-12043-6
- Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkregowce. Przewodnik do cwiczeń, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
- Wiecaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Wydawnictwo Uczelniane AR, Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- Podbielkowski Z., Podbielkowsa M., Przystosowania roślin do środowiska, Warszawa, 1992
- Żmudziński L., Świat zwierzęcy Bałtyku., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1990