Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Hydrobiologia - blok:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrobiologia - blok | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii szkoły średniej na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnorodnoscią hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich. |
C-2 | Zapoznanie studentów z biologią i znaczeniem hydrobiontów w tym mikroorganizmów w różnych strefach mórz oraz z cechami adaptacyjnymi do życia w tym środowisku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sterylizacja i rodzaje hodowli drobnoustrojów | 5 |
T-L-2 | Morfologia mikroorganizmów | 5 |
T-L-3 | Pośrednie i bezpośrednie metody oznaczania obecności mikroorganizmów w środowisku | 5 |
T-L-4 | Biologia i różnorodność hydrobiontów wód przybrzeżnych strefy litoralowej mórz (peryfton). | 5 |
T-L-5 | Biologia i różnorodność hydrobiontów wód przybrzeżnych strefy litoralowej mórz (bentos). | 5 |
T-L-6 | Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (plankton) | 5 |
T-L-7 | Biologia i różnorodność hydrobiontów strefy pelagialnej mórz (nekton). | 5 |
T-L-8 | Biologia i różnorodność hydrobiontów abysalu | 3 |
T-L-9 | Sinice i glony planktonowe tworzące zakwity w morzu. | 2 |
T-L-10 | Praktyczna identyfikacja hydrobiontów morskich | 3 |
T-L-11 | Sprawdzian pisemny | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce mikroorganizmów w przyrodzie oraz podstawy ich klasyfikacji | 3 |
T-W-2 | Bioróżnorodność mikroorganizmów typowych dla środowiska wodnego | 6 |
T-W-3 | Mikroekologia siedlisk i regulacja mechanizmów przeżycia drobnoustrojów w zróżnicowanych systemach wodnych | 4 |
T-W-4 | Standartowe i noweczesne metody oznaczania mikroorganizmów | 2 |
T-W-5 | Różnorodność biologiczna bezkręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Cz. 1. Gąbki (Porifera), parzydełkowce (Cnidaria) i żebropławy (Ctenophora). | 2 |
T-W-6 | Cz. 2. Pierścienice (Annelida): wieloszczety (Polychaeta), różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria), skąposzczety (Oligochaeta). | 2 |
T-W-7 | Cz. 3. Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda). Skorupiaki (Crustacea): skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Skrzelonogi (Branchiopoda), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i wąsonogi (Cirripedia). | 2 |
T-W-8 | Cz. 4. Skorupiaki wyższe (Malacostraca) – charakterystyczne cechy wspólne. Ustonogi (Stomatopoda), równonogi (Isopoda), obunogi (Amphipoda), lasonogi (Mysidacea), pośródki (Cumacea), kryle=szczętki (Euphausiacea) oraz dziesięcionogie (Decapoda). | 2 |
T-W-9 | Cz. 5. Mięczaki (Mollusca): brzuchonogi=ślimaki (Gastropoda), małże ( Bivalvia =Lamellibranchia) oraz głowonogi (Cephalopoda). | 3 |
T-W-10 | Cz. 6. Mszywioły (Bryozoa), ramienionogi (Brachiopoda) i szkarłupnie (Echinodermata). | 3 |
T-W-11 | Cz. 7. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Osłonice (Tunicata), ogonice (Appendicularia), żachwy (Ascidiace) i sprzągle (Salpae). | 2 |
T-W-12 | Różnorodność biologiczna kręgowców i ich przystosowania do życia w środowisku morskim. Budowa, biologia (odżywianie, oddychanie, rozmnażanie i tryb życia), przedstawiciele i znaczenie. Charakterystyczne cechy kręgowców (Vertebrata). Cz.1. Gady (Reptilia) i ptaki (Aves). | 2 |
T-W-13 | Cz. 2. Ssaki (Mammalia). | 2 |
T-W-14 | Różnorodność biologiczna sinic i fitohydrobiontów morskich. Cechy hydromorficzne i fizjologiczne sinic i glonów na różnych stopniach organizacji. Cz. 1. Sinice (CYANOPHYTA). Toksyczne zakwity sinicowe i konsekwencje środowiskowe zakwitów ; charakterystyka toksyn. | 3 |
T-W-15 | Cz. 2. zielenice (CHLOROPHYTA), heterokontofity (HETEROKONTOPHYTA), krasnorosty (RODOPHYTA) | 3 |
T-W-16 | Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich | 2 |
T-W-17 | Egzamin pisemny | 2 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnicwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-L-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 10 |
A-L-5 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-L-6 | Przygotowanie sprawozdań | 5 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 7 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna) |
M-2 | Cwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, zwiazane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów |
M-3 | Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejsciówka - student zalicza pisemnie i ustnie teoretyczny materiał , który przygotował w domu |
S-2 | Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, zwiazane z praktyczna identyfikacją hydrobiontów |
S-3 | Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja hydrobiontów na podstawie dostępnego materiału biologicznego |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen laboratoryjnych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z zakresu tematyki wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P08_W01 Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią hydrobiologiczną | EMO_1A_W05, EMO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
EMO_1A_P08_W02 Student nazywa,wylicza i rozpoznaje przedstawicieli różnych grup hydrobiontów w tym mikroorganizmów oraz wymienia cechy adaptacji do życia w środowisku morskim | EMO_1A_W05, EMO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
EMO_1A_P08_W03 Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć, opisać i podsumować znaczenie poszczególnych grup hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich. | EMO_1A_W05, EMO_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P08_U01 Student posiada umiejętności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią hydrobiologiczną | EMO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
EMO_1A_P08_U02 Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy hydrobiontów w tym mikroorganizmów, potrafi ocenić i zinterpretowac ich cechy adaptacyjne oraz znaczenie w ekosytemach morskich | EMO_1A_U01, EMO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-17, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-9, T-L-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_P08_K01 Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym | EMO_1A_K01, EMO_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K05, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K03, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-4 | S-5, S-6 |
EMO_1A_P08_K02 Student postrzega realacje i zależnosci między cechami adaptacyjnymi hydrobiontów a ich rolą w środowisku wodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów | EMO_1A_K01, EMO_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K05, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K03, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-9, T-W-13 | M-4 | S-5, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P08_W01 Student ma ogólną wiedzę w zakresie doboru, nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią hydrobiologiczną | 2,0 | Student nie dobiera, nie definiuje i nie rozumie specjalistycznej terminologii hydrobiologicznej |
3,0 | Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu hydrobiologii, potrafi je zdefiniować nie zna i nie dobiera jednak odpowiednich przykładów | |
3,5 | Student rozumie i definiuje podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objaśnić, odnoszac do pojedynczych przykładów, wykorzystujac w nomenklaturze jedynie nazwy polskie organizmów | |
4,0 | Student rozumie i definiuje podstawową terminologia hydrobiologiczna, potrafi ją właściwie objaśnić, odnosząc do kilku przykładów ( zna nazewnictwo polskie organizmów) | |
4,5 | Student rozumie i definiuje podstawową terminologę hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objasnić, odnosząc do kilku przykładów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów) | |
5,0 | Student rozumie i definiuje nie tylko podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi się nią właściwie i swobodnie posługiwać odnosząc ją do wielu przykładów, nie tylko najważniejszych przedatwicieli poszczególnych grup hydrobiontów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów wodnych) | |
EMO_1A_P08_W02 Student nazywa,wylicza i rozpoznaje przedstawicieli różnych grup hydrobiontów w tym mikroorganizmów oraz wymienia cechy adaptacji do życia w środowisku morskim | 2,0 | Student nie potrafi wymienić, scharakteryzować i rozpoznać żadnej z grup hydrobiontów, nie zna specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo pojedyncze grupy hydrobiontów morskich (jedynie w jezyku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym | |
3,5 | Student wymienia, ogólnikowo ("sucho") objaśnia i charakteryzuje grupy hydrobiontów morskich (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia pojedyncze elementy specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym | |
4,0 | Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy hydrobiontów morskich (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym | |
4,5 | Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje grupy hydrobiontów morskich (zarówno w języku polskim i łacińskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym | |
5,0 | Student wymienia, szczegółowo objaśnia, charakteryzuje i porównuje grupy hydrobiontów morskich (w jezyku polskim i łacińskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym. Potrafi wnioskowaćo znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do srodowiska wodnego oraz wskazać na adaptacyjne cechy wspólne i różnicujące w poszczególnych grupach hydrobiontów | |
EMO_1A_P08_W03 Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć, opisać i podsumować znaczenie poszczególnych grup hydrobiontów w tym mikroorganizmów w ekosystemach morskich. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić, objaśnić ani opisać znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach wodnych |
3,0 | Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów w ekosystemach morskich, nie potrafi jednak wytłumaczyć ich znaczenia | |
3,5 | Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów w ekosystemach morskich, potrafi bardzo ogólnikowo jedynie wymienić ich znaczenie | |
4,0 | Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty różnych stref ekosystemów morskich, potrafi wymienić i wytłumaczyć znaczenie większości grup hydrobiontów | |
4,5 | Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty różnych stref ekosystemów morskich, potrafi wymienić, wytłumaczyć i porównać znaczenie większości grup hydrobiontów | |
5,0 | Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty różnych stref ekosystemów morskich, potrafi wymienić, wytłumaczyć i porównać znaczenie większości grup hydrobiontów oraz wskazać na pozytywne i negatywne aspekty ich występowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P08_U01 Student posiada umiejętności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią hydrobiologiczną | 2,0 | Student nie korzysta, nie dobiera i nie stosuje nazewnictwa hydrobiologicznego |
3,0 | Student wykorzystuje zaledwie kilka, spośród obowiazującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się bardzo ubogą terminologia hydrobiologiczną, nie rozwija i nie interpretuje nawet podstawowych obowiazujacych terminów | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie, jednak interpretuje jedynie podstawowe obowiazujące terminy | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie, interpretuje większość podstawowej, obowiazującej terminologii | |
4,5 | Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, spośód obowiazujacej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się ta terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i pismie, interpretuje podstawową i większość szczegółówej, obowiązujacej terminologii | |
5,0 | Student poprawnie wykorzystuje wiekszość, sposród obowiazujacej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się ta terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i pismie, wyczerpująco interpretuje podstawową i szczegółówą, obowiązujacą terminologię | |
EMO_1A_P08_U02 Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy hydrobiontów w tym mikroorganizmów, potrafi ocenić i zinterpretowac ich cechy adaptacyjne oraz znaczenie w ekosytemach morskich | 2,0 | Student nie ocenia, nie wyszukuje i nie weryfikuje grup hydrobiontów morskich, nie potrafi ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejętnością dobierania reprezentatów hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz |
3,0 | Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów, nie potrafi jednak ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnością dobierania reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz | |
3,5 | Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje sie umiejętnością dobierania i nazywania (w języku polskim) pojedynczych reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz | |
4,0 | Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów oraz ocenić i zinterpretować ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejętnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) pojedynczych reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz | |
4,5 | Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejętnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) większości reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz | |
5,0 | 5,0 Student potrafi wyszukać grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje sie umiejętnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) większości reprezentatów różnych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz; łaczy cechy adapatacyjne różnych grup hydrobiontów z ich przystosowaniem do życia w różnych strefach mórz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_P08_K01 Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym | 2,0 | Student nie ma świadomości poszukiwania i aktywnej obserwacji bioróżnorodności w środowisku wodnym, nie wykazuje aktywnej postawy i otwartości na dynamicznie rozwijąjacą się wiedzę hydrobiologiczną, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się ani popularyzowania wiedzy hydrobiologicznej |
3,0 | Student ma świadomości poszukiwania bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje otwartość na zgłebianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej | |
3,5 | Student ma świadomości poszukiwania bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje otwartość na zgłębianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej | |
4,0 | Student ma świadomości poszukiwania i aktywnej obserwacji bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje otwartość na zgłębianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej, rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się | |
4,5 | Student ma świadomości poszukiwania i aktywnej obserwacji bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje chęci i otwartość na zgłebianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej, rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się a także popularyzowania wiedzy hydrobiologicznej | |
5,0 | Student ma świadomości poszukiwania i aktywnej obserwacji bioróżnorodności w środowisku wodnym, wykazuje chęci i otwartość na zgłebianie dynamicznie rozwijącej się wiedzy hydrobiologicznej, rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się a także popularyzowania wiedzy hydrobiologicznej | |
EMO_1A_P08_K02 Student postrzega realacje i zależnosci między cechami adaptacyjnymi hydrobiontów a ich rolą w środowisku wodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów | 2,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi wyrazić oceny dotyczącej skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. Nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. | |
3,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. | |
4,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się | |
4,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i jest otwarty na pogłebianie wiedzy, co pozwala mu na wyrażanie ocen dotyczących znaczenia i adaptacji hydrobiontów w ramach popularyzowania i wspólpracy ze społeczeństwem | |
5,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomości ryzyka i potrafi wyrazić ocenę dotyczącą skutków środowiskowych bedących konsekwencją występowania określonych grup hydrobiontów. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i jest otwarty na pogłebianie wiedzy, co pozwala mu na wyrażanie ocen dotyczących znaczenia i adaptacji hydrobiontów w ramach popularyzowania i wspólpracy ze społeczeństwem |
Literatura podstawowa
- Jura C., Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996, ISBN 83-01-12043-6
- Demel K., Życie morza, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 2004
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Morfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01- 13953-6
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. Systematyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01-13945-5
- Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczen, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecinie, 2006
- Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2008
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna. Mikroorganizmy i środowiska ich wystepowania, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Bobrinski N., Matwiejew Bannikow A., Zoologia t. 2. Strunowce, PWRiL, Warszawa, 1972
- Podbielkowski Z., Podbielkowsa M., Przystosowania roślin do środowiska, Warszawa, 1992
- Żmudzinski L., Swiat zwierzęcy Bałtyku, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1990
- Salyers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko, PWN, Warszawa, 2003