Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S3)
Sylabus przedmiotu Misja społeczna badacza i nauczyciela akademickiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Misja społeczna badacza i nauczyciela akademickiego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z przedmiotów humanistycznych realizowanych w trakcie dotychczasowych studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie doktorantów w zakresie rozumienia szczególnej roli społecznej nauczycieli akademickich i pracowników zajmujących się badaniami naukowymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU 1.Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, role społeczne itp.). 2.Etos uczonego. 3.Role odgrywane przez uczonych w społeczeństwie: utylitarystyczna i nieutylitarystyczna – porządek monocentryczny i policentryczny. | 2 |
T-S-2 | KULTYWOWANIE WIEDZY, A OCZEKIWANIA SPOŁECZNE 1.Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. 2.Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne – potencjalne konflikty. 3.Role społeczne uczonych, a kontekst społeczno-polityczny. 4.Nauka a ideologia – służba prawdzie, służba władzy. 5.Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. 6.Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych. | 2 |
T-S-3 | UCZONY JAKO KREATOR 1.Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów (społeczeństwa). 2.Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. 3.Misja społeczna, a osobowość badacza. 4.Role społeczne, a system wartości. 5.Rola emocji. 6.Dążenie do obiektywizmu. 7.Prakseologia, a działalność naukowa. 8.Praktyka wykorzystania potencjału naukowców – przyczyny hamowania rozwoju naukowego i rozwoju nauki. | 2 |
T-S-4 | NAUCZYCIEL AKADEMICKI JAKO INWESTOR 1.Nauka, a edukacja i wychowanie. 2.Kwalifikacje zawodowe i postawa uczonych. 3.Kształcenie i kształtowanie. 4.Wiedza, umiejętności, kompetencje. 5.Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. 6.Myślenie według wartości czy relatywizm moralny. 7.Egalitarność czy elitarność kształcenia. 8.Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. 9.Społeczeństwo oparte na wiedzy – udział uczonych w procesie „uczenia się przez całe życie”. | 2 |
T-S-5 | POWOŁANIE CZY KARIERA 1.Moralność myślenia - entropia społeczna. 2.Ignorancja. 3.Autorytet, autorytet naukowy. 4.Rola tradycji środowiska naukowego. 5.Kult autorytetów i teorii naukowych. 6.Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. 7.Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. 8.Kariera naukowa i elity naukowe. 9.Doktoranci w życiu Uniwersytetu. 10.Odpowiedzialność osobista i społeczna uczonego i nauczyciela akademickiego. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-S-2 | Przygotowywanie się do zajęć | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda problemowa |
M-2 | dyskusja panelowa |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BCH_3-_3b.6_W01 doktorant rozumie istotę misji społecznej pracownika naukowego; potrafi formułować, objaśniać i tłumaczyć rolę nauczyciela akademickiego w procesie kształtowania postaw studentów | — | — | C-1 | T-S-3, T-S-2, T-S-5, T-S-4, T-S-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BCH_3-_3b.6_U01 posiada umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy, w czasie zajęć ze studentami oraz w pracy zawodowej | — | — | C-1 | T-S-1, T-S-3, T-S-2, T-S-4, T-S-5 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BCH_3-_3b.6_K01 przestrzega w praktyce badawczej, dydaktycznej i dalszej pracy zawodowej zasad etycznych, potrafi współpracować w grupie, jest kreatywny i dostrzega potrzebę pogłębiania wiedzy | — | — | C-1 | T-S-1, T-S-5, T-S-3, T-S-4, T-S-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BCH_3-_3b.6_W01 doktorant rozumie istotę misji społecznej pracownika naukowego; potrafi formułować, objaśniać i tłumaczyć rolę nauczyciela akademickiego w procesie kształtowania postaw studentów | 2,0 | |
3,0 | doktorant potrafi w dostatecznym wykazać się znajomością zagadnień będących przedmiotem poszczególnych seminariów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BCH_3-_3b.6_U01 posiada umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy, w czasie zajęć ze studentami oraz w pracy zawodowej | 2,0 | |
3,0 | doktorant posiada podstawową umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy i narzędzi w doskonaleniu pracy badawczej i dydaktycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BCH_3-_3b.6_K01 przestrzega w praktyce badawczej, dydaktycznej i dalszej pracy zawodowej zasad etycznych, potrafi współpracować w grupie, jest kreatywny i dostrzega potrzebę pogłębiania wiedzy | 2,0 | |
3,0 | doktorant posiada kompetencje do przewodzenia w zespole i współpracy w grupie naukowców i studentów, dostrzega konieczność dalszego uczenia się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Heller M., Jak być uczonym., Znak, Kraków, 2009, ISBN978-83-240-1187-2
- Goćkowski J., Autorytety świata uczonych, PIW, Warszawa, 1996, ISBN 83-06-00975-4
- Znaniecki F., Społeczne role uczonych, PWN, Warszawa, 1984, ISBN 83-0104851-4