Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S3)

Sylabus przedmiotu Misja społeczna badacza i nauczyciela akademickiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Misja społeczna badacza i nauczyciela akademickiego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS6 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z przedmiotów humanistycznych realizowanych w trakcie dotychczasowych studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie doktorantów w zakresie rozumienia szczególnej roli społecznej nauczycieli akademickich i pracowników zajmujących się badaniami naukowymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU 1.Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, role społeczne itp.). 2.Etos uczonego. 3.Role odgrywane przez uczonych w społeczeństwie: utylitarystyczna i nieutylitarystyczna – porządek monocentryczny i policentryczny.2
T-S-2KULTYWOWANIE WIEDZY, A OCZEKIWANIA SPOŁECZNE 1.Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. 2.Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne – potencjalne konflikty. 3.Role społeczne uczonych, a kontekst społeczno-polityczny. 4.Nauka a ideologia – służba prawdzie, służba władzy. 5.Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. 6.Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych.2
T-S-3UCZONY JAKO KREATOR 1.Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów (społeczeństwa). 2.Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. 3.Misja społeczna, a osobowość badacza. 4.Role społeczne, a system wartości. 5.Rola emocji. 6.Dążenie do obiektywizmu. 7.Prakseologia, a działalność naukowa. 8.Praktyka wykorzystania potencjału naukowców – przyczyny hamowania rozwoju naukowego i rozwoju nauki.2
T-S-4NAUCZYCIEL AKADEMICKI JAKO INWESTOR 1.Nauka, a edukacja i wychowanie. 2.Kwalifikacje zawodowe i postawa uczonych. 3.Kształcenie i kształtowanie. 4.Wiedza, umiejętności, kompetencje. 5.Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. 6.Myślenie według wartości czy relatywizm moralny. 7.Egalitarność czy elitarność kształcenia. 8.Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. 9.Społeczeństwo oparte na wiedzy – udział uczonych w procesie „uczenia się przez całe życie”.2
T-S-5POWOŁANIE CZY KARIERA 1.Moralność myślenia - entropia społeczna. 2.Ignorancja. 3.Autorytet, autorytet naukowy. 4.Rola tradycji środowiska naukowego. 5.Kult autorytetów i teorii naukowych. 6.Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. 7.Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. 8.Kariera naukowa i elity naukowe. 9.Doktoranci w życiu Uniwersytetu. 10.Odpowiedzialność osobista i społeczna uczonego i nauczyciela akademickiego.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-S-2Przygotowywanie się do zajęć20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda problemowa
M-2dyskusja panelowa
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3b.6_W01
doktorant rozumie istotę misji społecznej pracownika naukowego; potrafi formułować, objaśniać i tłumaczyć rolę nauczyciela akademickiego w procesie kształtowania postaw studentów
C-1T-S-3, T-S-2, T-S-5, T-S-4, T-S-1M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3b.6_U01
posiada umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy, w czasie zajęć ze studentami oraz w pracy zawodowej
C-1T-S-1, T-S-3, T-S-2, T-S-4, T-S-5M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BCH_3-_3b.6_K01
przestrzega w praktyce badawczej, dydaktycznej i dalszej pracy zawodowej zasad etycznych, potrafi współpracować w grupie, jest kreatywny i dostrzega potrzebę pogłębiania wiedzy
C-1T-S-1, T-S-5, T-S-3, T-S-4, T-S-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3b.6_W01
doktorant rozumie istotę misji społecznej pracownika naukowego; potrafi formułować, objaśniać i tłumaczyć rolę nauczyciela akademickiego w procesie kształtowania postaw studentów
2,0
3,0doktorant potrafi w dostatecznym wykazać się znajomością zagadnień będących przedmiotem poszczególnych seminariów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3b.6_U01
posiada umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy, w czasie zajęć ze studentami oraz w pracy zawodowej
2,0
3,0doktorant posiada podstawową umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy i narzędzi w doskonaleniu pracy badawczej i dydaktycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BCH_3-_3b.6_K01
przestrzega w praktyce badawczej, dydaktycznej i dalszej pracy zawodowej zasad etycznych, potrafi współpracować w grupie, jest kreatywny i dostrzega potrzebę pogłębiania wiedzy
2,0
3,0doktorant posiada kompetencje do przewodzenia w zespole i współpracy w grupie naukowców i studentów, dostrzega konieczność dalszego uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Heller M., Jak być uczonym., Znak, Kraków, 2009, ISBN978-83-240-1187-2
  2. Goćkowski J., Autorytety świata uczonych, PIW, Warszawa, 1996, ISBN 83-06-00975-4
  3. Znaniecki F., Społeczne role uczonych, PWN, Warszawa, 1984, ISBN 83-0104851-4

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU 1.Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, role społeczne itp.). 2.Etos uczonego. 3.Role odgrywane przez uczonych w społeczeństwie: utylitarystyczna i nieutylitarystyczna – porządek monocentryczny i policentryczny.2
T-S-2KULTYWOWANIE WIEDZY, A OCZEKIWANIA SPOŁECZNE 1.Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. 2.Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne – potencjalne konflikty. 3.Role społeczne uczonych, a kontekst społeczno-polityczny. 4.Nauka a ideologia – służba prawdzie, służba władzy. 5.Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. 6.Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych.2
T-S-3UCZONY JAKO KREATOR 1.Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów (społeczeństwa). 2.Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. 3.Misja społeczna, a osobowość badacza. 4.Role społeczne, a system wartości. 5.Rola emocji. 6.Dążenie do obiektywizmu. 7.Prakseologia, a działalność naukowa. 8.Praktyka wykorzystania potencjału naukowców – przyczyny hamowania rozwoju naukowego i rozwoju nauki.2
T-S-4NAUCZYCIEL AKADEMICKI JAKO INWESTOR 1.Nauka, a edukacja i wychowanie. 2.Kwalifikacje zawodowe i postawa uczonych. 3.Kształcenie i kształtowanie. 4.Wiedza, umiejętności, kompetencje. 5.Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. 6.Myślenie według wartości czy relatywizm moralny. 7.Egalitarność czy elitarność kształcenia. 8.Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. 9.Społeczeństwo oparte na wiedzy – udział uczonych w procesie „uczenia się przez całe życie”.2
T-S-5POWOŁANIE CZY KARIERA 1.Moralność myślenia - entropia społeczna. 2.Ignorancja. 3.Autorytet, autorytet naukowy. 4.Rola tradycji środowiska naukowego. 5.Kult autorytetów i teorii naukowych. 6.Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. 7.Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. 8.Kariera naukowa i elity naukowe. 9.Doktoranci w życiu Uniwersytetu. 10.Odpowiedzialność osobista i społeczna uczonego i nauczyciela akademickiego.2
10

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-S-2Przygotowywanie się do zajęć20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3b.6_W01doktorant rozumie istotę misji społecznej pracownika naukowego; potrafi formułować, objaśniać i tłumaczyć rolę nauczyciela akademickiego w procesie kształtowania postaw studentów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie doktorantów w zakresie rozumienia szczególnej roli społecznej nauczycieli akademickich i pracowników zajmujących się badaniami naukowymi.
Treści programoweT-S-3UCZONY JAKO KREATOR 1.Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów (społeczeństwa). 2.Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. 3.Misja społeczna, a osobowość badacza. 4.Role społeczne, a system wartości. 5.Rola emocji. 6.Dążenie do obiektywizmu. 7.Prakseologia, a działalność naukowa. 8.Praktyka wykorzystania potencjału naukowców – przyczyny hamowania rozwoju naukowego i rozwoju nauki.
T-S-2KULTYWOWANIE WIEDZY, A OCZEKIWANIA SPOŁECZNE 1.Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. 2.Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne – potencjalne konflikty. 3.Role społeczne uczonych, a kontekst społeczno-polityczny. 4.Nauka a ideologia – służba prawdzie, służba władzy. 5.Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. 6.Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych.
T-S-5POWOŁANIE CZY KARIERA 1.Moralność myślenia - entropia społeczna. 2.Ignorancja. 3.Autorytet, autorytet naukowy. 4.Rola tradycji środowiska naukowego. 5.Kult autorytetów i teorii naukowych. 6.Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. 7.Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. 8.Kariera naukowa i elity naukowe. 9.Doktoranci w życiu Uniwersytetu. 10.Odpowiedzialność osobista i społeczna uczonego i nauczyciela akademickiego.
T-S-4NAUCZYCIEL AKADEMICKI JAKO INWESTOR 1.Nauka, a edukacja i wychowanie. 2.Kwalifikacje zawodowe i postawa uczonych. 3.Kształcenie i kształtowanie. 4.Wiedza, umiejętności, kompetencje. 5.Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. 6.Myślenie według wartości czy relatywizm moralny. 7.Egalitarność czy elitarność kształcenia. 8.Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. 9.Społeczeństwo oparte na wiedzy – udział uczonych w procesie „uczenia się przez całe życie”.
T-S-1WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU 1.Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, role społeczne itp.). 2.Etos uczonego. 3.Role odgrywane przez uczonych w społeczeństwie: utylitarystyczna i nieutylitarystyczna – porządek monocentryczny i policentryczny.
Metody nauczaniaM-1metoda problemowa
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant potrafi w dostatecznym wykazać się znajomością zagadnień będących przedmiotem poszczególnych seminariów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3b.6_U01posiada umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy, w czasie zajęć ze studentami oraz w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie doktorantów w zakresie rozumienia szczególnej roli społecznej nauczycieli akademickich i pracowników zajmujących się badaniami naukowymi.
Treści programoweT-S-1WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU 1.Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, role społeczne itp.). 2.Etos uczonego. 3.Role odgrywane przez uczonych w społeczeństwie: utylitarystyczna i nieutylitarystyczna – porządek monocentryczny i policentryczny.
T-S-3UCZONY JAKO KREATOR 1.Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów (społeczeństwa). 2.Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. 3.Misja społeczna, a osobowość badacza. 4.Role społeczne, a system wartości. 5.Rola emocji. 6.Dążenie do obiektywizmu. 7.Prakseologia, a działalność naukowa. 8.Praktyka wykorzystania potencjału naukowców – przyczyny hamowania rozwoju naukowego i rozwoju nauki.
T-S-2KULTYWOWANIE WIEDZY, A OCZEKIWANIA SPOŁECZNE 1.Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. 2.Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne – potencjalne konflikty. 3.Role społeczne uczonych, a kontekst społeczno-polityczny. 4.Nauka a ideologia – służba prawdzie, służba władzy. 5.Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. 6.Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych.
T-S-4NAUCZYCIEL AKADEMICKI JAKO INWESTOR 1.Nauka, a edukacja i wychowanie. 2.Kwalifikacje zawodowe i postawa uczonych. 3.Kształcenie i kształtowanie. 4.Wiedza, umiejętności, kompetencje. 5.Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. 6.Myślenie według wartości czy relatywizm moralny. 7.Egalitarność czy elitarność kształcenia. 8.Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. 9.Społeczeństwo oparte na wiedzy – udział uczonych w procesie „uczenia się przez całe życie”.
T-S-5POWOŁANIE CZY KARIERA 1.Moralność myślenia - entropia społeczna. 2.Ignorancja. 3.Autorytet, autorytet naukowy. 4.Rola tradycji środowiska naukowego. 5.Kult autorytetów i teorii naukowych. 6.Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. 7.Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. 8.Kariera naukowa i elity naukowe. 9.Doktoranci w życiu Uniwersytetu. 10.Odpowiedzialność osobista i społeczna uczonego i nauczyciela akademickiego.
Metody nauczaniaM-1metoda problemowa
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant posiada podstawową umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy i narzędzi w doskonaleniu pracy badawczej i dydaktycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBCH_3-_3b.6_K01przestrzega w praktyce badawczej, dydaktycznej i dalszej pracy zawodowej zasad etycznych, potrafi współpracować w grupie, jest kreatywny i dostrzega potrzebę pogłębiania wiedzy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie doktorantów w zakresie rozumienia szczególnej roli społecznej nauczycieli akademickich i pracowników zajmujących się badaniami naukowymi.
Treści programoweT-S-1WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU 1.Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, role społeczne itp.). 2.Etos uczonego. 3.Role odgrywane przez uczonych w społeczeństwie: utylitarystyczna i nieutylitarystyczna – porządek monocentryczny i policentryczny.
T-S-5POWOŁANIE CZY KARIERA 1.Moralność myślenia - entropia społeczna. 2.Ignorancja. 3.Autorytet, autorytet naukowy. 4.Rola tradycji środowiska naukowego. 5.Kult autorytetów i teorii naukowych. 6.Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. 7.Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. 8.Kariera naukowa i elity naukowe. 9.Doktoranci w życiu Uniwersytetu. 10.Odpowiedzialność osobista i społeczna uczonego i nauczyciela akademickiego.
T-S-3UCZONY JAKO KREATOR 1.Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów (społeczeństwa). 2.Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. 3.Misja społeczna, a osobowość badacza. 4.Role społeczne, a system wartości. 5.Rola emocji. 6.Dążenie do obiektywizmu. 7.Prakseologia, a działalność naukowa. 8.Praktyka wykorzystania potencjału naukowców – przyczyny hamowania rozwoju naukowego i rozwoju nauki.
T-S-4NAUCZYCIEL AKADEMICKI JAKO INWESTOR 1.Nauka, a edukacja i wychowanie. 2.Kwalifikacje zawodowe i postawa uczonych. 3.Kształcenie i kształtowanie. 4.Wiedza, umiejętności, kompetencje. 5.Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. 6.Myślenie według wartości czy relatywizm moralny. 7.Egalitarność czy elitarność kształcenia. 8.Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. 9.Społeczeństwo oparte na wiedzy – udział uczonych w procesie „uczenia się przez całe życie”.
T-S-2KULTYWOWANIE WIEDZY, A OCZEKIWANIA SPOŁECZNE 1.Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. 2.Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne – potencjalne konflikty. 3.Role społeczne uczonych, a kontekst społeczno-polityczny. 4.Nauka a ideologia – służba prawdzie, służba władzy. 5.Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. 6.Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych.
Metody nauczaniaM-1metoda problemowa
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant posiada kompetencje do przewodzenia w zespole i współpracy w grupie naukowców i studentów, dostrzega konieczność dalszego uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0