Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z genetyki roślin uprawnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z genetyki roślin uprawnych | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw botaniki, mechanizmów rozmnażania roślin wyższych oraz zasad dziedziczenia cech u organizmów eukariotycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta o dziedzicznych mechanizmach determinacji wybranych cech roślin uprawnych, m. in. determinacji rozwoju organów rozrodczych, samoniezgodności, spoczynku pożniwnego nasion itp. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zjawisko ksenii. Analiza dziedziczenia jednogenowego na przykładzie zabarwienia ziarniaka u żyta. | 2 |
T-A-2 | Dziedziczenie dwóch komplementarnie współdziałających genów kontrolujących zawartość alkaloidów u łubinu | 2 |
T-A-3 | Epistatyczne współdziałania nieallelicznych genów u cebuli i kukurydzy | 2 |
T-A-4 | Genetyczna kontrola męskiej sterylności u żyta. Współdziałanie genów jądrowych z cytoplazmatycznymi. Analiza współdziałań nieallelicznych w obrębie dziedziczenia trójgenowego. | 2 |
T-A-5 | Genetyczne mechanizmy warunkujące porastanie przedżniwne u zbóż. | 2 |
T-A-6 | Karłowatość u zbóż - charakterystyka genów karłowatości u pszenicy i żyta | 2 |
T-A-7 | Indukowana mutageneza i jej znaczenie dla zmienności genetycznej roślin uprawnych | 2 |
T-A-8 | Sprawdzian zaliczeniowy | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura genetyczna populacji roślin uprawnych | 1 |
T-W-2 | Genetyczna determinacja budowy kwiatów hermafrodytycznych oraz rozdzielnopłciowych | 2 |
T-W-3 | Genetyczna determinacja płci u roślin wyższych | 2 |
T-W-4 | Genetyczne podłoże męskiej sterylności | 2 |
T-W-5 | Samoniezgodność i inne dziedziczne mechanizmy determinujące obcopłodność i samopłodność | 2 |
T-W-6 | Spoczynek pożniwny i odporność zbóż na porastanie - uwarunkowania genetyczne | 2 |
T-W-7 | Krzyżowania międzygatunkowe i międzyrodzajowe oraz ich znaczenie dla ewolucji gatunków roślin uprawnych | 2 |
T-W-8 | Polipoloidalność wśród roślin upranych. Znaczenie chromosomu 5B w ewolucji i hodowli pszenic. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie podręczników i literatury z przedmiotu | 10 |
A-A-3 | Powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie podręczników i literatury | 10 |
A-W-3 | Powtórzenie materiału i przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne rozwiązywania zadań problemowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O2.2_W01 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych. | BT_2A_W01, BT_2A_W15 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O2.2_U01 Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych | BT_2A_U04, BT_2A_U05 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-4 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O2.2_K01 Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie | BT_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-8 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O2.2_W01 Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych. | 2,0 | Ma nie posiada poszerzonej wiedzy z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. |
3,0 | Ma częściowo poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Nie umie formułować wniosków w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych. | |
3,5 | Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych, ale nie umie dobrze formułować wniosków w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych. | |
4,0 | Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie formułować podstawowe wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych. | |
4,5 | Ma poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie biegle formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych. | |
5,0 | Ma głęboko poszerzoną wiedzę z zakresu genetycznych mechanizmów determinujących określone cechy roślin uprawnych. Umie doskonale formułować wnioski w oparciu o wyniki doświadczeń genetycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O2.2_U01 Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyników eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych |
3,0 | Potrafi pod nadzorem w stopniu elementarnym zaplanować przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych | |
3,5 | Potrafi samodzielnie zaplanować i częściowo poprawnie przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych | |
4,0 | Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zaplanować i dokładnie przeanalizować wyniki eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych | |
5,0 | Potrafi samodzielnie zaplanować i przeanalizować wyniki złożonego eksperymentu genetycznego z wykorzystaniem roślin uprawnych i dogłębnie je zinterpretować |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-O2.2_K01 Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie | 2,0 | Nie wykazuje świadomości znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie |
3,0 | Ma częściowoą świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie | |
3,5 | Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie | |
4,0 | Ma świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje elementarną potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie | |
4,5 | Ma dobrą świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie | |
5,0 | Ma głęboką świadomość znaczenia badań realizowanych metodami klasycznymi i wykorzystującymi nowoczesne technologie oraz wykazuje wybitną potrzebę podnoszenia i integrowania wiedzy w tym zakresie |
Literatura podstawowa
- Górny A., Zarys genetyki zbóż, Instytut Genetyki Roślin PAN, Poznań, 2005
- Malinowski E., Genetyka, PWN, Warszawa, 1978
- Hoffmann w., Mudra A., Plarre W., Szczegółowa hodowla roślin, PWRiL, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- Allard, Podstawy hodowli roślin, PWRiL, Warszawa, 1970