Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy matematyki w zakresie szkoły średniej (wektory, podstawowe funkcje, rozwiązywanie równań) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych. |
W-2 | Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej. |
W-3 | Potrafi wykonać proste obliczenia posługując się komputerem lub kalkulatorem. |
W-4 | Rozumie potrzebę kształcenia się. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu). | 4 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia. | 10 |
T-A-3 | Kolokwium zaliczające nr 1. | 1 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal. | 6 |
T-A-5 | Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu. | 4 |
T-A-6 | Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej. | 4 |
T-A-7 | Kolokwium zaliczające nr 2. | 1 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne i wprowadzające. Omówienie zasad BHP na laboratorium | 1 |
T-L-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu drgań mechanicznych. | 4 |
T-L-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu sił oporu. | 4 |
T-L-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu optyki. | 4 |
T-L-5 | Rozliczenie sprawozdań z ćwiczeń. Kolokwium zaliczające. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne. | 1 |
T-W-2 | Opis ruchu. | 3 |
T-W-3 | Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu. | 4 |
T-W-4 | Prawa zachowania w fizyce klasycznej. | 2 |
T-W-5 | Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone. | 4 |
T-W-6 | Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki. | 3 |
T-W-7 | Elementy szczególnej teorii względności. | 2 |
T-W-8 | Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego. | 6 |
T-W-9 | Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium. | 8 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach do ćwiczeń. | 2 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury. | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B03_W01 Ma wiedzę w zakresie mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w procesach sterowania i ich otoczeniu. | AR_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B04_U01 Potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli pdstawowych zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich | AR_1A_U02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B03_W01 Ma wiedzę w zakresie mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w procesach sterowania i ich otoczeniu. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu wystarczajacą do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w procesach sterowania i ich otoczeniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B04_U01 Potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli pdstawowych zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich | 2,0 | |
3,0 | Potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli pdstawowych zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003, 1
- K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
- William Moebs, Samuel J.Ling, Jeff Sanny, Fizyka dla szkół wyższych, Katalyst Education 2018, 2018, https://openstax.org/subjects
Literatura dodatkowa
- Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstep do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
- Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990