Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Problemy ekologiczne w technice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Problemy ekologiczne w technice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Bursa <Jan.Bursa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna typowa dla absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą automatyki w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.1
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.1
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.1
T-W-4Energetyka konwencjonalna.2
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.2
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.1
T-W-7Odnawialne źródła energii.1
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.2
T-W-9Problematyka hałasu w technice.1
T-W-10Energetyka jądrowa.1
T-W-11Ochrona środowiska w technice.1
T-W-12Automatyzacja w ochronie środowiska.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Czytanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia wykładów.44
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja problemowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O15-2_U01
Potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku
AR_1A_U23C-1, C-2T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-11M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O15-2_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
AR_1A_K02C-1, C-2T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-11M-2, M-1S-1
AR_1A_O15-2_K02
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
AR_1A_K06C-1, C-2T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-11M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O15-2_U01
Potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku
2,0
3,0Potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_O15-2_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,5
4,0
4,5
5,0
AR_1A_O15-2_K02
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
2,0
3,0Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kucowski jerzy, Laudyn damazy, Przekwas Mieczysław, Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1994
  2. Ciok Zbigniew, Ochrona środowiska w elektroenergetyce, Wydawnicywo Naukowe PWN, Warszawa, 2001, Seria Podstawowe Problemy Współczesnej Techniki

Literatura dodatkowa

  1. Gajewski Władysław, Ekspertyza. Ekologiczne aspekty przetwarzania energii, "Uni-Service" Sp. z o. o., Częstochowa, 1996, Wydział IV Nauk Technicznych PAN
  2. Lewandowski Witold M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.1
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.1
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.1
T-W-4Energetyka konwencjonalna.2
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.2
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.1
T-W-7Odnawialne źródła energii.1
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.2
T-W-9Problematyka hałasu w technice.1
T-W-10Energetyka jądrowa.1
T-W-11Ochrona środowiska w technice.1
T-W-12Automatyzacja w ochronie środowiska.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Czytanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia wykładów.44
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O15-2_U01Potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U23Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku oraz przedstawić je w postaci multimedialnej prezentacji i formie ustnej wypowiedzi.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą automatyki w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-7Odnawialne źródła energii.
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.
T-W-9Problematyka hałasu w technice.
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.
T-W-10Energetyka jądrowa.
T-W-12Automatyzacja w ochronie środowiska.
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-4Energetyka konwencjonalna.
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.
T-W-11Ochrona środowiska w technice.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja problemowa.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O15-2_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą automatyki w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-7Odnawialne źródła energii.
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.
T-W-9Problematyka hałasu w technice.
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.
T-W-10Energetyka jądrowa.
T-W-12Automatyzacja w ochronie środowiska.
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-4Energetyka konwencjonalna.
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.
T-W-11Ochrona środowiska w technice.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja problemowa.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_O15-2_K02Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m. in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć automatyki i robotyki i innych aspektów działalności inżyniera, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą automatyki w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-7Odnawialne źródła energii.
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.
T-W-9Problematyka hałasu w technice.
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.
T-W-10Energetyka jądrowa.
T-W-12Automatyzacja w ochronie środowiska.
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-4Energetyka konwencjonalna.
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.
T-W-11Ochrona środowiska w technice.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja problemowa.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
3,5
4,0
4,5
5,0