Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka i programowanie obiektowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka i programowanie obiektowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>, Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl>, Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Katarzyna Cichoń <Katarzyna.Cichon@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw informatyki. |
W-2 | Ukończony kurs matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z głównymi aspektami projektowania obiektowego. |
C-2 | Praca zespołowa, a projektowanie obiektowe: role, odpowiedzialność i współpraca. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności programowania obiektowego. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności nadzoru procesu wytwarzania oprogramowania (implementacja, kompilacja, debugowanie). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio. Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli oraz z aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika. | 2 |
T-L-2 | Deklarowanie i inicjalizacja zmiennych, instrukcje warunkowe i pętle (iterowanie zmiennych). | 2 |
T-L-3 | Tablice. Operacje na tablicach. Tablice nieregularne. | 4 |
T-L-4 | Zaliczenie 1 | 2 |
T-L-5 | Obsługa sytuacji wyjątkowych. Zapis i odczyt z plików. | 2 |
T-L-6 | Deklarowanie i wywoływanie metod. Przeciążanie metod. | 4 |
T-L-7 | Wywoływanie metod poprzez wartość i refencję. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie 2 | 2 |
T-L-9 | Tworzenie własnych klas oraz ich bibliotek. | 3 |
T-L-10 | Pisanie programu wykorzystującego dziedziczenie klas. Polimorfzm. | 3 |
T-L-11 | Aplikacje wykorzystujące interfejsy programistyczne | 2 |
T-L-12 | Zaliczenie końcowe. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego. Wprowadzenie do środowiska programistycznego. | 2 |
T-W-2 | Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje w języku C#. | 2 |
T-W-3 | Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci. Obsługa sytuacji wyjątkowych, rodzaje wyjątków, korzyści wykorzystania. | 3 |
T-W-4 | Tablice, użycie tablic, instrukcja foreach. | 2 |
T-W-5 | Metody, parametry metod, przeciążanie metod. Wywoływanie poprzez wartość lub referencję. Słowo kluczowe params. | 4 |
T-W-6 | Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo. Klasy i obiekty, definiowanie klasy, tworzenie obiektu danej klasy. Diagramy UML. | 6 |
T-W-7 | Dziedziczenie w programowaniu obiektowym, polimorfizm i jego warianty. Klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte. | 2 |
T-W-8 | Hermetyczność (kontrola dostępu) w programowaniu obiektowym. | 2 |
T-W-9 | Delegaty i zdarzenia, delegaty zbiorowe, używanie metod anonimowych. | 2 |
T-W-10 | Interfejsy programistyczne - definiowanie interfejsu, rzutowanie na interfejs. | 2 |
T-W-11 | Struktura projektu z graficznym interfejsem użytkownika. Integracja komponentów projektu. Przykładowe projekty: Universal Windows Platform, Xamarin Forms. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Samodzielne wykonywanie programów (zadania domowe). | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych ćwiczeń. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału). | 20 |
A-W-3 | Praca własna z literaturą. | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z przykładami. |
M-2 | Praca własna w laboratorium komputerowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B06_W01 Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | AR_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-10 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B06_U01 Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | AR_1A_U03 | — | — | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-9, T-L-8, T-L-11, T-L-10, T-L-12, T-L-7, T-L-3 | M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B06_W01 Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B06_U01 Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | 2,0 | |
3,0 | Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Matalewski, Visual Studio 2013. Podręcznik programowania w C# z zadaniami, Helion, 2014
- M. J. Kubiak, C# zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami, Helion, 2012
- D. Farbaniec, Microsoft Visual Studio 2012. Programowanie w C#, Helion, 2013
Literatura dodatkowa
- M. Lis, C#. Ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2005