Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza danych pomiarowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza danych pomiarowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej. |
W-2 | Podstawy z teorii prawdopodobieństwa i zmiennych losowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą analizy danych pomiarowych. Omówienie typowych metod analizy danych pomiarowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania eksperymentu oraz opracowywania wyników pomiaru. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do systemów akwizycji danych pomiarowych | 1 |
T-L-2 | Akwizycja danych pomiarowych za pomocą kart DAQ | 4 |
T-L-3 | Akwizycja danych w systemach pomiarowych w oparciu o łącza komunikacyjne | 4 |
T-L-4 | Analiza danych pomiarowych w pomiarach bezpośrednich | 2 |
T-L-5 | Analiza danych pomiarowych w pomiarach pośrednich jednoczesnych | 2 |
T-L-6 | Analiza danych pomiarowych w pomiarach pośrednich niejednoczesnych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia dotyczące pomiarów. Pojęcie pomiaru. Pojęcia błędu i niepewności. Typy błłędów. Dokładność pomiaru. | 3 |
T-W-2 | Akwizycja danych pomiarowych | 4 |
T-W-3 | Pojęcie prawdopodobieństwa. Zmienne losowe i ich rozxkłady. | 2 |
T-W-4 | Analiza danych pomiarowych. Klasyfikacja pomiarów w aspekcie analizy dokładności. | 2 |
T-W-5 | Pomiary bezpośrednie i pośrednie. Transmisja błędów pomiarowych | 2 |
T-W-6 | Opracowywanie wyników w pomiarach bezpośrednich i pośrednich - jednoczesnym i niejednoczesnym. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowy udział w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia. | 30 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno - problemowy. |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne i/lub pisemne. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowywania studenta do realizacji ćwiczenia laboratoryjnego oraz ocena wyników ćwiczenia laboratoryjnego na podstawie sprawozdań. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C22.2_W01 Student potrafi scharakteryzować popularne metody analizy danych pomiarowych i opracowywania wyników pomiaru. | AR_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C22.2_U01 Student potrafi zaprojektować eksperyment oraz poprawnie przeanalizować i opracować jego wyniki. | AR_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C22.2_W01 Student potrafi scharakteryzować popularne metody analizy danych pomiarowych i opracowywania wyników pomiaru. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować popularne metody analizy danych pomiarowych i opracowywania wyników pomiaru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C22.2_U01 Student potrafi zaprojektować eksperyment oraz poprawnie przeanalizować i opracować jego wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować eksperyment oraz poprawnie przeanalizować i opracować jego wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.A. Rice, Mathematical Statistics and Data Analysis, Duxbury Press, 2006, 3
- R. Pintelon, J. Schoukens, System Identification: A Frequency Domain Approach, John Wiley & Sons, 2012, 2
Literatura dodatkowa
- J.A. Gubner, Probability and Random Processes for Electrical and Computer Engineers, Cambridge University Press, 2006
- G. Strang, Introduction to Linear Algebra, Wellesley - Cambridge Press, 2009, 4