Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania operacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw programowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi narzędziami stosowanymi w programowaniu sieciowym. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zagadnieniem złożoności obliczeniowej. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami harmonogramowania zadań. |
C-4 | Zapoznanie studentów z systemami masowej obsługi. |
C-5 | Zapoznanie studentów z programowaniem dynamicznym. |
C-6 | Poznanie metody optymalizacji stosowanych w Badaniach Operacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu z programowania sieciowego. | 4 |
T-P-2 | Implementacja algorytmu Dijkstry | 11 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do badań operacyjnych. | 1 |
T-W-2 | Metody programowania sieciowego. | 3 |
T-W-3 | Złożoność obliczeniowa problemów optymalizacji kombinatorycznej. | 2 |
T-W-4 | Zagadnienia alokacji w kompleksach operacji. | 3 |
T-W-5 | Metody przeglądu w programowaniu całkowitoliczbowym. | 4 |
T-W-6 | Metody odcięć w programowaniu całkowitoliczbowym. | 3 |
T-W-7 | Metody harmonogramowanie zadań. | 7 |
T-W-8 | Programowanie dynamiczne, algorytm Dijkstry. | 3 |
T-W-9 | Sterowanie systemami masowej obsługi. | 2 |
T-W-10 | Zastosowanie sztucznej inteligencji w Badaniach Operacyjnych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Wykonanie projektu z planowania przedsięwzięć. | 15 |
A-P-3 | Napisanie programu realizującego algorytm Dijkstry | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie się do zajęć, uzupełnienie treści wykładów oraz przygotowanie się do egzaminu. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków polegająca na analizie wybranych problemów technicznych |
M-4 | metoda projektów |
M-5 | metoda programowana polegająca na napisaniu programu realizującego wybrany algorytm |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania projektów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie projektu na podstawie ocen cząstkowych z wykonanych projektów oraz zaangażowania studenta. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz zaangażowania studenta w trakcie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C19b_W03 Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego. | AR_1A_W11 | — | — | C-3, C-4, C-6, C-2, C-1, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-8 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C19b_U01 Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych. | AR_1A_U22 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-4, M-5 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C19b_W03 Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna metody szeregowania zadań oraz rozdziału zadań i zasobów dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C19b_U01 Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować metody szeregowania zadań dla maszyn szeregowych, równoległych i systemu gniazdowego oraz metody rozdziału zadań i zasobów dla kompleksu operacji zależnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- T.Sawik, Badania operacyjne dla inżynierów zarządzania, Wyd. AGH, Kraków, 1998
- Z. Bubnicki, Podstawy informatycznych systemów zarządzania, Wyd. Pol. Wr., 1993
- Z. Banaszak, W. Muszyński, Systemy elastycznej automatyzacji dyskretnych procesów przemysłowych, Wyd. Pol. Wr, Wrocław, 1991
- Z. Jędrzejczak, J. Skrzypek, K. Kukuła, A. Walkosz, Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- M. Trocki, B. Grucza, K. Ogonek, Zarządzanie projektami, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa, 2003
- Tadeusz Czachórski, Modele kolejkowe w ocenie efektywności sieci i systemów komputerowych, Pracownia Komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1999