Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Platformy systemów wbudowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Platformy systemów wbudowanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Sławomir Kocoń <Slawomir.Kocon@zut.edu.pl>, Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy programowania w języku C. |
W-2 | Podstawy programowania mikrokontrolerów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką systemów wbudowanych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z architekturami oraz standardami systemów wbudowanych. |
C-3 | Wykształcenie u studentów umiejętności programowania systemów wbudowanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE platformy Arduino. Podstawy programowania prostych systemów wbudowanych. | 2 |
T-L-2 | Sensory i elementy wykonawcze w systemach wbudowanych. | 2 |
T-L-3 | Komunikacja bezprzewodowa w systemach wbudowanych. | 2 |
T-L-4 | Zapoznanie ze środowiskiem IDE platformy Rasberry Pi. Akwizycja i archiwizowanie danych. | 2 |
T-L-5 | Zdalny dostęp i publikacja danych z wykorzystaniem sieci internetowej | 2 |
T-L-6 | Wykorzystanie OS Linux w systemach wbudowanych. | 4 |
T-L-7 | Zdalny dostęp do wyjść GPIO systemów wbudowanych. | 2 |
T-L-8 | Konfiguracja programowa 32-bitowego systemu wbudowanego na przykładzie STM32. | 3 |
T-L-9 | Wykorzystanie algorytmów przetwarzania sygnałów. | 3 |
T-L-10 | Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem programowania układów FPGA. | 2 |
T-L-11 | Tworzenie prostych projektów w oparciu o układy programowalne FPGA | 4 |
T-L-12 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Informacje o przedmiocie, zasady zaliczenia. | 1 |
T-W-2 | Przegląd koncepcji platform systemów wbudowanych. | 2 |
T-W-3 | Architektura wybranych platform systemów wbudowanych. | 2 |
T-W-4 | Akwizycja danych w systemach wbudowanych. | 2 |
T-W-5 | Systemy komunikacji bezprzewodowej systemów wbudowanych. | 1 |
T-W-6 | Systemy operacyjne dla systemów wbudowanych. | 3 |
T-W-7 | Układy programowalne w systemach wbudowanych | 3 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Nauka własna | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po cyklu wykładów na podstawie pracy pisemnej i egzaminu ustnego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C37_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych. | AR_1A_W09 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-L-4, T-L-6, T-W-5, T-L-1, T-L-11, T-W-7, T-W-6, T-L-10, T-L-5, T-W-3, T-W-4, T-L-12, T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-W-1, T-L-9, T-L-3, T-W-8 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C37_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie budowy, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Martin Evans, Joshua Noble, Jordan Hochenbaum, Arduino w akcji, Helion, Gliwice, 2014
- Anderson Rick, Cervo Dan, Arduino dla zaawansowanych, Helion, Gliwice, 2015, I
- Eben Upton, Gareth Halfacree, Raspberry Pi. Przewodnik użytkownika, Helion, Gliwice, 2015
- Bis Marcin, Linux w systemach embedded, BTC, Legionowo, 2011, I
Literatura dodatkowa
- Krzysztof Paprocki, Mikrokontrolery STM32 w praktyce., BTC, Legionowo, 2009