Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Sterowniki swobodnie programowalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sterowniki swobodnie programowalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość działań na zmiennych logicznych |
W-2 | Znajomość fizyki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania podstawowych obwodów prądu stałego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu |
C-2 | Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować jego funkcjonalności |
C-3 | Student potrafi wykorzystać w programie funkcjonalności sterownika programowalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pisanie i uruchamianie ina wybranym typie sterownika programowalnego prostego programu sterowania logicznegoi | 2 |
T-L-2 | Bitowe operacje logiczne | 4 |
T-L-3 | Wielobitowe operacje logiczne | 2 |
T-L-4 | Zliczanie zdarzeń | 4 |
T-L-5 | Odliczanie upływu czasu | 2 |
T-L-6 | Obliczenia matematyczne w sterownikach programowalnych | 2 |
T-L-7 | Obsługa sygnałów analogowych w sterownikach programowalnych | 4 |
T-L-8 | Wykorzystanie funkcji systemu systemu operacyjnego sterownika programowalnego | 4 |
T-L-9 | Komunikacja w systemach sterowania wykorzystujących sterowniki programowalne | 2 |
T-L-10 | Panele operatorskie | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej | 1 |
T-W-2 | Budowa sterowników programowalnych | 2 |
T-W-3 | Cykl pracy sterowników programowalnych | 1 |
T-W-4 | Języki programowania sterowników programowalnych | 1 |
T-W-5 | Wykonywanie obliczeń logicznych i arytmetycznych w układach ze sterownikami programowalnymi | 4 |
T-W-6 | Zliczanie liczby zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi | 1 |
T-W-7 | Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi | 2 |
T-W-8 | Wykorzystanie sterowników programowalnych do sterowania procesami ciągłymi | 2 |
T-W-9 | Dobór sterownika programowalnego do procesu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 13 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 40 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć | 35 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C32_W01 Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe. | AR_1A_W17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C32_U01 Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący proste obliczenia logiczne i arytmetyczne z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi | AR_1A_U08 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-6, T-L-4 | M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C32_K01 Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy | AR_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C32_W01 Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe. | 2,0 | |
3,0 | Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C32_U01 Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący proste obliczenia logiczne i arytmetyczne z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący proste obliczenia logiczne i arytmetyczne z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C32_K01 Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowaniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
- Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
- Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- Broel-Plater B., Materiały do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajecia w postaci płyty CD, 2012
- Mikulczycki T., Samsonowicz Z., Automatyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, WNT, Warszawa, 1997
- Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
- producenci sterowników programowalnych, dokumentacja techniczna sterowników programowalnych, strony internetowe producentów sterowników programowalnych, 2012