Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria komputerowa

Sylabus przedmiotu Przetwarzanie dźwięku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwarzanie dźwięku
Specjalność Inżynieria komputerowa
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Algebra liniowa
W-2Matematyka stosowana ze statystyką 2
W-3Programowanie 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów analizy, przetwarzania oraz ekstrakcji informacji z sygnałów akustycznych.
C-2Zdobycie wiedzy o powstawaniu dźwięku, jego przetwarzaniu oraz technikach wyodrębniania i osadzania informacji w danych akustycznych.
C-3Umiejętność wykorzystywania języków programowania i dedykowanych bibliotek oraz komponentów do analizy i przetwarzania danych dźwiękowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Implementacja programu do wczytywania i zapisywaniu danych z/do plików dźwiękowych w wybranym języku programowania.2
T-L-2Wyznaczanie obwiedni sygnału akustycznego i realizacja segmentacji sygnału z użyciem jej zmienności2
T-L-3Projektowanie filtrów cyfrowych do zastosowań akustycznych. Eksperymenty z wytwarzaniem przykładowgo pogłosu.2
T-L-4Opracowanie mechanizmu wyznaczania konturów wybranych cech akustycznych2
T-L-5Analiza częstotliwości podstawowej nagrania sygnału mowy oraz określenie wysokości nut z przykładowego muzycznego nagrania jednogłosowego. Detekcja onsetów w sygnale akustycznym i próba oszacowania tempa przykładowego fragmentu muzycznego.2
T-L-6Wyznaczanie pozycji pojedynczego źródła dźwięku w płaszczyźnie poziomej z wykorzystaniem słyszenia binauralnego2
T-L-7Realizacja separacji sygnału z wykorzystaniem algorytmu ICA (jego dowolnie wybranej implementacji)2
T-L-8Implementacja procesu znakowania wodnego z użyciem dowolnego algorytmu2
T-L-9Realizacja systemu klasyfikacji akustycznej (np. mowa/muzyka) z wykorzystaniem gotowych bibliotek programowych (do ekstrakcji cech i klasyfikacji)2
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do akustyki, fizyczne właściwości dźwięku. Techniki akwizycji sygnałów akustycznych.2
T-W-2Mechanizmy funkcjonowania słuchu. Percepcja głośności i wysokości dźwięku Maskowanie dźwięków i wstęgi krytyczne.2
T-W-3Lokalizacja i śledzenie źródeł dźwięku2
T-W-4Pogłos i jego właściwości2
T-W-5Wytwarzanie i percepcja sygnału mowy2
T-W-6Filtracja cyfrowa. Predykcja liniowa i jej własności w procesie analizy dźwięku.2
T-W-7Metody parametryzacji sygnałów akustycznych2
T-W-8Techniki estymacji wysokości dźwięku. Algorytmy określania tempa utworów muzycznych.2
T-W-9Separacja źródeł dźwięku. Znakowanie wodne sygnałów fonicznych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Uzupełnienie implementacji wykonanej w trakcie laboratoriów20
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wybranych laboratoriów12
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia16
A-W-3Studia literaturowe8
A-W-4Konsultacje6
A-W-5Udział w zaliczeniu2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań z wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena implementacji programowej
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D01.07.2_W01
Zdobycie wiedzy z zakresu przetwarzania sygnałów akustycznych
I_1A_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D01.07.2_U01
Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania
I_1A_U03C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D01.07.2_W01
Zdobycie wiedzy z zakresu przetwarzania sygnałów akustycznych
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student zna podstawowe pojecia, definicje i parametry fizyczne dźwięku. Ma podstawową wiedzę na temat technik przetwarzania dźwięku.
3,5Zna istniejące rozwiązania programowe umożliwiające tworzenie systemów przetwarzania dźwięku.
4,0Potrafi zaimplementować programowo i porównać systemy przetwarzania dźwięku..
4,5Potrafi dokonac wyboru technik i mechanizmów przetwarzania dźwięku pod konkretne zastosowanie.
5,0Ocenia potencjalną skutecznosc algorytmów i rozwiązań w zadanym problemie przetwarzania dźwięku i wykazuje się dodatkową wiedzą pozyskaną z literatury.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D01.07.2_U01
Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania
2,0Brak podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Umie skorzystać z podstawowych środków technicznych (sprzętu oraz bibliotek programistycznych) do realizacji określonych wymogów w realizacji systemów analizy i przetwarzania dźwięku.
3,5Operuje pojęciami, definicjami i parametrami fizycznymi dźwięku oraz mechanizmami ich analizy i przetwarzania.
4,0Potrafi napisać aplikację korzystającą z wybranych komponentów do analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych.
4,5Potrafi napisać aplikację z wykorzystaniem gotowych komponentów i własnych implementacji wybranych algorytmów.
5,0Umie porównać różne technologie analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych i wykazuje się umiejętnościami pozyskanymi z literatury.

Literatura podstawowa

  1. Udo Zolzer, Digital Audio Signal Processing, John Wiley & Sons, 2008, 2
  2. Tae Hong Park, Introduction to Digital Signal Processing - Computer Musically Speaking, World Scientific, 2010
  3. Ivan Tashev, Sound Capture and Processing, John Wiley & Sons, 2009
  4. F. Alton Everest, Master Handbook of Acoustics, McGraw-Hill, 2001, 4

Literatura dodatkowa

  1. Thomas F. Quatieri, Discrete-Time Speech Signal Processing - Principles and Practice, Prentice Hall, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Implementacja programu do wczytywania i zapisywaniu danych z/do plików dźwiękowych w wybranym języku programowania.2
T-L-2Wyznaczanie obwiedni sygnału akustycznego i realizacja segmentacji sygnału z użyciem jej zmienności2
T-L-3Projektowanie filtrów cyfrowych do zastosowań akustycznych. Eksperymenty z wytwarzaniem przykładowgo pogłosu.2
T-L-4Opracowanie mechanizmu wyznaczania konturów wybranych cech akustycznych2
T-L-5Analiza częstotliwości podstawowej nagrania sygnału mowy oraz określenie wysokości nut z przykładowego muzycznego nagrania jednogłosowego. Detekcja onsetów w sygnale akustycznym i próba oszacowania tempa przykładowego fragmentu muzycznego.2
T-L-6Wyznaczanie pozycji pojedynczego źródła dźwięku w płaszczyźnie poziomej z wykorzystaniem słyszenia binauralnego2
T-L-7Realizacja separacji sygnału z wykorzystaniem algorytmu ICA (jego dowolnie wybranej implementacji)2
T-L-8Implementacja procesu znakowania wodnego z użyciem dowolnego algorytmu2
T-L-9Realizacja systemu klasyfikacji akustycznej (np. mowa/muzyka) z wykorzystaniem gotowych bibliotek programowych (do ekstrakcji cech i klasyfikacji)2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do akustyki, fizyczne właściwości dźwięku. Techniki akwizycji sygnałów akustycznych.2
T-W-2Mechanizmy funkcjonowania słuchu. Percepcja głośności i wysokości dźwięku Maskowanie dźwięków i wstęgi krytyczne.2
T-W-3Lokalizacja i śledzenie źródeł dźwięku2
T-W-4Pogłos i jego właściwości2
T-W-5Wytwarzanie i percepcja sygnału mowy2
T-W-6Filtracja cyfrowa. Predykcja liniowa i jej własności w procesie analizy dźwięku.2
T-W-7Metody parametryzacji sygnałów akustycznych2
T-W-8Techniki estymacji wysokości dźwięku. Algorytmy określania tempa utworów muzycznych.2
T-W-9Separacja źródeł dźwięku. Znakowanie wodne sygnałów fonicznych.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Uzupełnienie implementacji wykonanej w trakcie laboratoriów20
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wybranych laboratoriów12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia16
A-W-3Studia literaturowe8
A-W-4Konsultacje6
A-W-5Udział w zaliczeniu2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D01.07.2_W01Zdobycie wiedzy z zakresu przetwarzania sygnałów akustycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W03Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie metod przechowywania, przetwarzania, przesyłania i analizy danych oraz modelowania systemów umożliwiającą rozwiązywanie rzeczywistych problemów obliczeniowych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów analizy, przetwarzania oraz ekstrakcji informacji z sygnałów akustycznych.
C-2Zdobycie wiedzy o powstawaniu dźwięku, jego przetwarzaniu oraz technikach wyodrębniania i osadzania informacji w danych akustycznych.
C-3Umiejętność wykorzystywania języków programowania i dedykowanych bibliotek oraz komponentów do analizy i przetwarzania danych dźwiękowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do akustyki, fizyczne właściwości dźwięku. Techniki akwizycji sygnałów akustycznych.
T-W-2Mechanizmy funkcjonowania słuchu. Percepcja głośności i wysokości dźwięku Maskowanie dźwięków i wstęgi krytyczne.
T-W-3Lokalizacja i śledzenie źródeł dźwięku
T-W-4Pogłos i jego właściwości
T-W-5Wytwarzanie i percepcja sygnału mowy
T-W-6Filtracja cyfrowa. Predykcja liniowa i jej własności w procesie analizy dźwięku.
T-W-7Metody parametryzacji sygnałów akustycznych
T-W-8Techniki estymacji wysokości dźwięku. Algorytmy określania tempa utworów muzycznych.
T-W-9Separacja źródeł dźwięku. Znakowanie wodne sygnałów fonicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student zna podstawowe pojecia, definicje i parametry fizyczne dźwięku. Ma podstawową wiedzę na temat technik przetwarzania dźwięku.
3,5Zna istniejące rozwiązania programowe umożliwiające tworzenie systemów przetwarzania dźwięku.
4,0Potrafi zaimplementować programowo i porównać systemy przetwarzania dźwięku..
4,5Potrafi dokonac wyboru technik i mechanizmów przetwarzania dźwięku pod konkretne zastosowanie.
5,0Ocenia potencjalną skutecznosc algorytmów i rozwiązań w zadanym problemie przetwarzania dźwięku i wykazuje się dodatkową wiedzą pozyskaną z literatury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D01.07.2_U01Umie dobrac środki techniczne do zrealizowania określonych wymogów komunikacji oraz umie przeprowadzić ewaluację gotowego rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U03Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów analizy, przetwarzania oraz ekstrakcji informacji z sygnałów akustycznych.
C-2Zdobycie wiedzy o powstawaniu dźwięku, jego przetwarzaniu oraz technikach wyodrębniania i osadzania informacji w danych akustycznych.
C-3Umiejętność wykorzystywania języków programowania i dedykowanych bibliotek oraz komponentów do analizy i przetwarzania danych dźwiękowych.
Treści programoweT-L-1Implementacja programu do wczytywania i zapisywaniu danych z/do plików dźwiękowych w wybranym języku programowania.
T-L-2Wyznaczanie obwiedni sygnału akustycznego i realizacja segmentacji sygnału z użyciem jej zmienności
T-L-3Projektowanie filtrów cyfrowych do zastosowań akustycznych. Eksperymenty z wytwarzaniem przykładowgo pogłosu.
T-L-4Opracowanie mechanizmu wyznaczania konturów wybranych cech akustycznych
T-L-5Analiza częstotliwości podstawowej nagrania sygnału mowy oraz określenie wysokości nut z przykładowego muzycznego nagrania jednogłosowego. Detekcja onsetów w sygnale akustycznym i próba oszacowania tempa przykładowego fragmentu muzycznego.
T-L-6Wyznaczanie pozycji pojedynczego źródła dźwięku w płaszczyźnie poziomej z wykorzystaniem słyszenia binauralnego
T-L-7Realizacja separacji sygnału z wykorzystaniem algorytmu ICA (jego dowolnie wybranej implementacji)
T-L-8Implementacja procesu znakowania wodnego z użyciem dowolnego algorytmu
T-L-9Realizacja systemu klasyfikacji akustycznej (np. mowa/muzyka) z wykorzystaniem gotowych bibliotek programowych (do ekstrakcji cech i klasyfikacji)
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań z wykonanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena implementacji programowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Umie skorzystać z podstawowych środków technicznych (sprzętu oraz bibliotek programistycznych) do realizacji określonych wymogów w realizacji systemów analizy i przetwarzania dźwięku.
3,5Operuje pojęciami, definicjami i parametrami fizycznymi dźwięku oraz mechanizmami ich analizy i przetwarzania.
4,0Potrafi napisać aplikację korzystającą z wybranych komponentów do analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych.
4,5Potrafi napisać aplikację z wykorzystaniem gotowych komponentów i własnych implementacji wybranych algorytmów.
5,0Umie porównać różne technologie analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych i wykazuje się umiejętnościami pozyskanymi z literatury.