Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna w zastosowaniach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka matematyczna w zastosowaniach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki i statystyki na poziomie studiów I stopnia |
W-2 | Umiejętność logicznego myślenia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozszerzenie i pogłębienie znajomości statystyki matematycznej |
C-2 | Kształtowanie praktycznego zastosowania statystyki do opracowania wyników doświadczeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z pakietem „Statistica PL”, sposoby wpisywania danych, importowanie danych z innych programów; statystyki podstawowe - obliczenia parametrów próby. | 2 |
T-L-2 | Estymacja wartości przeciętnej w populacji. Porównanie dwóch średnich dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych. Formułowanie hipotez statystycznych: zerowej i alternatywnej. | 2 |
T-L-3 | Praktyczne zastosowania analizy wariancji - porównanie wielokrotne, wpływ czynników na analizowane cechy. | 2 |
T-L-4 | Obliczanie współczynników korelacji i regresji. Konstrukcja wykresów w pakiecie Statistica. Sprawdzanie normalności rozkładu. Praktyczne zastosowania testów nieparametrycznych. | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie zajęć - zadania i test końcowy. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne. Statystyka opisowa. Podstawowe pojęcia statystyki matematycznej. Skale pomiarowe. Miary położenia i dyspersji. Wprowadzenie do pakietu „Statistica PL”. | 2 |
T-W-2 | Techniki wnioskowania statystycznego – estymacja punktowa i przedziałowa. Budowa przedziału ufności dla wartości przeciętnej i frakcji w populacji. Określenie niezbędnej liczebności próby. Test dla wartości przeciętnej w populacji. Testy dla dwóch prób. Test t - Studenta dla zmiennych niepowiązanych i powiązanych. Weryfikacja hipotez statystycznych. | 2 |
T-W-3 | Analiza wariancji - założenia i zastosowania. Test Shapiro–Wilka i Levena. Analiza wariancji dla układów czynnikowych. Analiza wariancji dla układów bez powtórzeń. Porównania wielokrotne. | 2 |
T-W-4 | Analiza korelacji i regresji. Współczynnik korelacji. Regresja liniowa. Regresja wielokrotna. | 2 |
T-W-5 | Testy nieparametryczne. Test Mana-Whitneya, Wilcoxona, Kruskala–Wallisa. Korelacje nieparametryczne. Test zgodności i niezależności chi2. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | rozwiązywanie zadań | 25 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | wykonanie zadanych prac domowych | 35 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | klasyczna metoda problemowa |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | ćwiczenia z użyciem komputera i programu STATISTICA |
M-6 | wykład problemowy |
M-7 | ćwiczenia laboratoryjne z użyciem pakietu statystycznego STATISTICA |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zadań indywidualnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OKS_3-_B01_W01 Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych dla oceny wyników badań w naukach rolniczych. | OKS_3-_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-3, M-2, M-1, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OKS_3-_B01_U01 Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz. | OKS_3-_U02, OKS_3-_U09 | — | C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-5, M-4, M-7 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OKS_3-_B01_K01 Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej. | OKS_3-_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-2 | M-5, M-3, M-2, M-7 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OKS_3-_B01_W01 Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych dla oceny wyników badań w naukach rolniczych. | 2,0 | Nie ma wiedzy z zakresu zastosowania metod statystycznych do oceny wyników badań dotyczących ochrony środowiska. |
3,0 | Ma wiedzę z zakresu zastosowania metod statystycznych do oceny wyników badań dotyczących ochrony środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OKS_3-_B01_U01 Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz. | 2,0 | Nie potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych ani interpretować wyników tych analiz. |
3,0 | Potrafi posługiwać się programem do statystycznej analizy danych oraz interpretować wyniki tych analiz. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OKS_3-_B01_K01 Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej. | 2,0 | Nie ma świadomości ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej. |
3,0 | Ma świadomość ważności dokształcania się w zakresie zastosowań statystyki matematycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rabiej M., Statystyka z programem Statistica, Helion, Gliwice, 2012
- Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica PL t. 1-3., StatSoft, Kraków, 2006
- Gołaszewski J., Statystyka dla przyrodników, Wyd. UWM, Olsztyn, 2003
- Zieliński T., Jak pokochać statystykę, czyli STATISTICA do poduszki, Statsoft, Kraków, 1999