Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Metody pozyskiwania i przetwarzania danych w badaniach naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody pozyskiwania i przetwarzania danych w badaniach naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza, umiejętności i kompetencje zgodne z wymaganiami WKŚiR stawianymi kandydatom na studia 3 stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne niezbędne do przygotowania, przeprowadzenia oraz opracowania wyników eksperymentów naukowych wspieranych współczesną techniką i technologią |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Prezentacja wybranych urządzeń przeznaczonych do bezpośrednich pomiarów w naukach rolniczych. Praktyczne korzystanie z oferty badawczej Międzyuczelnianego Laboratorium Badań Środowiskowych. Zasady stosowania funkcji obliczeniowych Excel. Formułowanie słów kluczowych dotyczących realizowanych badań i wyszukiwanie narzędzi w bibliotekach plików wymiany środowiska Matlab. Obsługa wybranych plików wymiany. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody pozyskiwania danych w naukach przyrodniczych i technicznych. Elektryczne, mechaniczne i optyczne przetworniki pomiarowe. Błędy pomiarowe. Panele operatorskie. Urządzenia kontrolne. Diagnostyka urządzeń pomiarowych oraz kody błędów. Rejestratory danych. Sterowanie procesami technologicznymi w laboratoriach. Roboty i manipulatory. Automatyczne stacje pomiarowe. Uniwersalne i specjalistyczne oprogramowanie do akwizycji i opracowania wyników badań. Biblioteki programów badawczych. Pakiety do przeprowadzania symulacji. Algorytmy obliczeniowe. Wymiana danych pomiędzy aplikacjami. Wizualizacje. Interfejsy graficzne. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 25 |
A-A-3 | Konsultacje | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OKS_3-_C01_W01 Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka. | OKS_3-_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OKS_3-_C01_U01 Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficznych technik przy opracowywaniu nowych technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka. | OKS_3-_U05 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OKS_3-_C01_K01 Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej. | OKS_3-_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OKS_3-_C01_W01 Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Posiada dostateczną wiedzę pozwalającą na właściwy dobór metod pozyskiwania i przetwarzania danych w realizowanych pod kierunkiem promotora badaniach naukowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OKS_3-_C01_U01 Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficznych technik przy opracowywaniu nowych technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wystarczające umiejętności pozyskiwania i przetwarzania danych w realizowanych pod kierunkiem promotora badaniach naukowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OKS_3-_C01_K01 Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student swoją postawą przyczynia się do podtrzymania etosu wspólnoty naukowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- 1. Buchczik D., Illewicz W., Piotrowski J., Pomiary, czujniki i metody pomiarowe wybranych wielkości fizycznych i składu chemicznego., WNT, Warszawa, 2009, 1
- 2. Inżynieria rolnicza ISSN 1429-7264, Komitet Techniki Rolniczej Polskiej Akademii Nauk i Polskie Towarzystwo Inżynierii Rolniczej, Kraków, wybrane artykuły przeglądowe i naukowe
- Poradniki użytkownika programów Matlab i Simulink, Catman, Catia, Labview itp.
Literatura dodatkowa
- Wybrane prospekty handlowe National Instruments, Hottinger Baldwin Messtechnik, Vishay, Zymark, Sotax, Caliper, Sony, Mitsubishi, Waters, Agilent itp.