Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie biosystemów dla poprawy jakości środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie biosystemów dla poprawy jakości środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z dziedziny ekologii, obciążeń i metod ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z niestandardowymi metodami przeciwdziałania negatywnym skutkom środowiskowym z wykorzystaniem układów biologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Kształtowanie barier bio-geochemicznych w krajobrazie rolniczym. | 2 |
T-K-2 | Wykorzystanie mokradeł naturalnych i sztucznych w oczyszczaniu wód powierzchniowych. | 3 |
T-K-3 | Biomanipulacja w zbiornikach wodnych. | 2 |
T-K-4 | Przebudowa struktury biotycznej ekosystemów leśnych dla poprawy warunków życiowych wybranych grup organizmów. | 2 |
T-K-5 | Przebudowa struktury krajobrazu przyrodniczego - likwidacja barier ekologicznych. | 3 |
T-K-6 | Urządzenia techniczne i podłoża zastępcze dla wybranych grup organizmów. | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-K-2 | przygotowanie prezentacji | 10 |
A-K-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-K-4 | konsultacje | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | referat na zadany temat |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OKS_3-_C06-1_W01 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii w ochronie środowiska. | OKS_3-_W07 | — | C-1 | T-K-6, T-K-1, T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OKS_3-_C06-1_U01 Potrafi wykorzystać specyficzne właściwości systemów biologicznych do technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody i poprawy jakości środowiska | OKS_3-_U05 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OKS_3-_C06-1_K01 Ma świadomość konieczności stosowania maksymalnie nieinwazyjnych i pro-przyrodniczych metod ochrony środowiska. | OKS_3-_K02 | — | C-1 | T-K-3, T-K-2, T-K-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OKS_3-_C06-1_W01 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii w ochronie środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie wykorzystania nowoczesnych metod biologicznych dla poprawy jakości środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OKS_3-_C06-1_U01 Potrafi wykorzystać specyficzne właściwości systemów biologicznych do technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody i poprawy jakości środowiska | 2,0 | |
3,0 | Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą możliwości wykorzystania nowoczesnych metod biologicznych dla poprawy jakości środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OKS_3-_C06-1_K01 Ma świadomość konieczności stosowania maksymalnie nieinwazyjnych i pro-przyrodniczych metod ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie aspektów pozamaterialnych wykorzystania nowoczesnych metod biologicznych dla poprawy jakości środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd. Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego, Poznań, 2004
- Van Andel J., Aronson J. (eds.), Restoration ecology, Blackwell Publ., Malden, Oxford, Victoria, 2006
Literatura dodatkowa
- Przyjazne naturze kształtowanie rzek i potoków - praktyczny podręcznik., Polska Zielona Sieć, Wrocław - Kraków, 2006
- Kurek R.T., Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność zwierząt przy drogach., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot., Warszawa, 2010