Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie kursu Techniki Cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i rozwiązaniami urządzeń i instalacji ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. |
C-2 | Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie przedmiotu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe odpowiadajace treści wykładów. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Akty prawne i koneczność wentylowania i klimatyzowania obiektów. Cele wentylacji i klimatyzacji. Pojęcia podstawowe. Podział wentylacji. Klimatyzacja komfortu i przemysłowa. | 2 |
T-W-2 | Komfort cieplny. Wskaźniki PMV i PPD. Parametry komfortu cieplnego. Parametry powietrza zewnętrznego i ich wpływ na komfort cieplny. | 2 |
T-W-3 | Procesy obróbki hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. | 2 |
T-W-4 | Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Budowa i zasada działania systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Centrale klimatyzacyjne. | 2 |
T-W-5 | Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice, chlodnice, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry, itd. | 2 |
T-W-6 | Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów w ciepłownictwie. Nosniki energii cieplnej (woda, para, powietrze). Źródła ciepła. Ciepłownie lokalne. Sieci i węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie przykładów obliczeniowych. | 15 |
A-A-3 | Konsultacje | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Praca własna. | 30 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: samodzielne rozwiązywanie zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O15-2_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji obiektów niezbędną przy prawidłowej eksploatacji urządzeń i instalacji OWK oraz racjonalizacji ich użytkowania. | TRL_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O15-2_U01 Potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje OWK stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz racjonalnie je użytkować. | TRL_1A_U07, TRL_1A_U19, TRL_1A_U01, TRL_1A_U18 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O15-2_K01 Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i srodowiskowym. | TRL_1A_K01, TRL_1A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O15-2_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji obiektów niezbędną przy prawidłowej eksploatacji urządzeń i instalacji OWK oraz racjonalizacji ich użytkowania. | 2,0 | |
3,0 | Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O15-2_U01 Potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje OWK stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz racjonalnie je użytkować. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O15-2_K01 Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i srodowiskowym. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szkorowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa, 2008
- Pełech A., Wentylacja i klimatyzacja. Podstawy., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
- Nantka M., Ogrzewnictwo i ciepłownictwo, Politechnika Śląska, Gliwice, 2010
Literatura dodatkowa
- Fodemski T. (red.), Wentylacja-Klimatyzacja-Ogrzewanie. Projektowanie-Montaż-Eksploatacja-Modernizacja, Verlag Dashofer, Warszawa, 2012
- Recknagel, Sprenger, Honmann, Schramek, Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, Klimatyzacja, Ciepła Woda, Omni-Scala, Wrocław, 2008
- Koczyk H. (red.), Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2009