Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki zdobytej w trakcie kursu matematyki 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta poszerzonej wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rachunek całkowy6
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu8
T-A-3Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne1
15
wykłady
T-W-1Całka nieoznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek4
T-W-2Całka Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza, zastosowanie całki Riemanna4
T-W-3Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu6
T-W-4Kolokwium zaliczające treści wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w cwiczeniach adytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań10
A-A-3Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie podręczników10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy mający na celu zapoznanie studentów z definicjami i twierdzeniami z rachunku całkowego oraz równań różniczkowych zwyczajnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B06_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek różniczkowy - obliczanie pohodnych i całek i równanań różniczkowych niezbędną między innymi do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej;
TRL_1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B06_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski
TRL_1A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-A-3M-1, M-2S-2, S-1
TRL_1A_B06_U02
Student potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej
TRL_1A_U07, TRL_1A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-W-4, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B06_K01
Student potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
TRL_1A_K07C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B06_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek różniczkowy - obliczanie pohodnych i całek i równanań różniczkowych niezbędną między innymi do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej;
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B06_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_B06_U02
Student potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B06_K01
Student potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia oraz przestzrega zasad etyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, SGGW Warszawa, Warszawa, 2004
  2. Fichtenholz G.M., Rachunek różniczkowy i całkowy. Tom 1, PWN, Warszawa, 2007
  3. Palczewski A., Równania różniczkowe zwyczajne, PWN, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, PWN, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rachunek całkowy6
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu8
T-A-3Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Całka nieoznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek4
T-W-2Całka Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza, zastosowanie całki Riemanna4
T-W-3Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu6
T-W-4Kolokwium zaliczające treści wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w cwiczeniach adytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań10
A-A-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie podręczników10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B06_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek różniczkowy - obliczanie pohodnych i całek i równanań różniczkowych niezbędną między innymi do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą działania na zbiorach, elementy logiki, funkcje jednej zmiennej, rachunek wyznaczników, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, płaszczyznę i prostą w przestrzeni, elementy rachunku różniczkowego i całkowego, szeregi liczbowe i funkcyjne, krzywe drugiego stopnia, niezbędną między innymi do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej;
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta poszerzonej wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych
Treści programoweT-W-1Całka nieoznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek
T-W-2Całka Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza, zastosowanie całki Riemanna
T-W-3Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
T-A-1Rachunek całkowy
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
T-A-3Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
T-W-4Kolokwium zaliczające treści wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy mający na celu zapoznanie studentów z definicjami i twierdzeniami z rachunku całkowego oraz równań różniczkowych zwyczajnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B06_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta poszerzonej wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych
Treści programoweT-W-1Całka nieoznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek
T-W-2Całka Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza, zastosowanie całki Riemanna
T-W-3Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
T-A-1Rachunek całkowy
T-W-4Kolokwium zaliczające treści wykładów
T-A-3Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy mający na celu zapoznanie studentów z definicjami i twierdzeniami z rachunku całkowego oraz równań różniczkowych zwyczajnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B06_U02Student potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta poszerzonej wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych
Treści programoweT-W-1Całka nieoznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek
T-W-2Całka Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza, zastosowanie całki Riemanna
T-W-3Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
T-W-4Kolokwium zaliczające treści wykładów
T-A-1Rachunek całkowy
T-A-3Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy mający na celu zapoznanie studentów z definicjami i twierdzeniami z rachunku całkowego oraz równań różniczkowych zwyczajnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B06_K01Student potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta poszerzonej wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych
Treści programoweT-A-1Rachunek całkowy
T-A-3Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia oraz przestzrega zasad etyki
3,5
4,0
4,5
5,0