Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy produkcji roślinnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy produkcji roślinnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje dotyczące gleboznawstwa, systematyki roślin oraz chemii mineralnego żywienia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z biologią wzrostu i rozwoju, fizjologią plonowania oraz wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych. |
C-2 | Umiejętność doboru optymalnych warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych. |
C-3 | Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych. |
C-4 | Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin zbożowych. | 2 |
T-A-2 | Znaczenie gospodarcze, podział i hcarakterystyka przyrodnicz - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin okopowych. | 2 |
T-A-3 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechnki roślin przemysłowych. | 2 |
T-A-4 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podsatwy agrotechniki roślin motylkowych. | 3 |
T-A-5 | Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania. | 2 |
T-A-6 | Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów. | 2 |
T-A-7 | Układanie zmianowań dla różnych kompleksów glebowych. Planowanie agrotechniki w zmianowaniu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologiczne podstawy produkcyjności roślin. Czynniki przyrodnicze i antropogeniczne siedliska roślin uprawnych. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka produkcji roślinnej. Wymagania przyrodnicze roślin uprawnych. | 2 |
T-W-3 | Teoretyczne podstawy uprawy roli. Nowe kierunki i poglądy na uprawę roli. Specyfika uprawy rożnych typów gleb. | 3 |
T-W-4 | Podstawy nawożenia i żywienia roślin. Ogólna charakterystyka nawozów stosowanych w uprawie polowej | 2 |
T-W-5 | Zasady pielęgnowania roślin uprawnych. | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka siewu i sadzenia roślin uprawnych. | 2 |
T-W-7 | Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania. Nowe poglądy dotyczące zmianowań. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 20 |
A-A-3 | Konsultacje | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 20 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące |
M-3 | Metody problemowe - dyskusja problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C04_W01 Rozumie znaczenie siedliska naturalnego i czynników antropogenicznych w rozwoju roślin. | TRL_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
TRL_1A_C04_W02 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany. | TRL_1A_W05 | — | — | C-3, C-4 | T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C04_U01 Umiejetność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki. | TRL_1A_U05, TRL_1A_U01 | — | — | C-3, C-4 | T-W-7, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-1 | S-2, S-1 |
TRL_1A_C04_U02 Umiejętność analizy potrzeb pokarmowych wybranych grup roślin uprawnych w zróżnicowanych warunkach siedliska | TRL_1A_U03, TRL_1A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C04_K01 Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. | TRL_1A_K01, TRL_1A_K04 | — | — | C-3, C-1, C-2, C-4 | T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1 | M-3, M-1 | S-2, S-1 |
TRL_1A_C04_K02 Student potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu określonego zadania. | TRL_1A_K08 | — | — | C-3, C-1, C-2, C-4 | T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1 | M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C04_W01 Rozumie znaczenie siedliska naturalnego i czynników antropogenicznych w rozwoju roślin. | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia siedliska dla rozwoju roślin uprawnych. Nie zna podstawowych czynników plonotwórczych i ograniczających plonowanie roślin. |
3,0 | Potrafi częściowo wymienić czynniki siedliska decydujące o rozwoju roślin uprawnych. Nie ma umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Wymienia prawidłowo czynniki siedliska naturalnego oraz antropogeniczne, które maja istotny wpływ na wrost i rozwój roślin uprawnych. | |
4,0 | Rozumie znaczenie siedliska naturalnego oraz czynników plonotwórczych na rozwój roślin uprawnych. | |
4,5 | Potrafi zdobytą wiedzę zanalizować, wymienić te grupy czynników o największym znaczeniu dla wielkości i jakości plonów roślin uprawnych | |
5,0 | Oprócz pełnej wiedzy na temat znaczenia siedliska naturalnego i czynników antropogenicznych w rozwoju rośłin uprawy polowej. Student potrafi dobierać znaczenie tych czynników do konkretnych warunków siedliska. | |
TRL_1A_C04_W02 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie roślin, zmianowanie i płodozmiany. | 2,0 | Nie zna podstaw agrotechniki żadnej z grup roślin uprawnych ich znaczenia gospodarczego oraz miejsca i roi w zmianowaniu. |
3,0 | Potrafi omówić znaczenie gospodarcze oraz podstawy agrotechniki niektórych grup roślin uprawnych. | |
3,5 | Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Nie potrafi w pełni ocenić ich miejsca i roli w zmianowaniu. | |
4,0 | Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi ocenić ich miejsca i rolę w zmianowaniu. | |
4,5 | Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi przedyskutować i ocenić ich miejsca i roli w zmianowaniu. | |
5,0 | Zna znaczenie gopodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi zanalizować, przedyskutować i zaproponować ich najlepsze miejsca w zmianowaniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C04_U01 Umiejetność układania zmianowań, obliczania struktury zasiewów dla różnych kompleksów glebowych oraz projektowania w nich agrotechniki. | 2,0 | Student nie ma umiejetności układania prostych zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. |
3,0 | Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. | |
3,5 | Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Częściowo umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu. | |
4,0 | Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu. | |
4,5 | Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu dla określonego kompleksu glebowego. | |
5,0 | Zna zasady układania zmianowań oraz obliczania struktury zasiewów. Umie przeanalizować i przedyskutować i zaplanować agrotechnikę w zmianowaniu dla określonego kompleksu glebowego. | |
TRL_1A_C04_U02 Umiejętność analizy potrzeb pokarmowych wybranych grup roślin uprawnych w zróżnicowanych warunkach siedliska | 2,0 | Nie umie zanalizować potrzeb pokarmowych różnych grup roślin uprawnych. |
3,0 | Umie zanalizować potrzeby pokarmowe niektórych tylko grup roślin uprwnych. | |
3,5 | Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych mam problem z odniesieniem ich do konretnych warunków siedliskowych. | |
4,0 | Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi częściow je odnieść do konretnych warunków siedliskowych. | |
4,5 | Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi je przedyskutować i odnieść do konretnych warunków siedliskowych. | |
5,0 | Umie zanalizować potrzeby pokarmowe wszystkich grup roślin uprawnych. Potrafi przedyskutować i zaproponować najlepszy dobór roślin do konretnych warunków siedliskowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C04_K01 Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. | 2,0 | Nie ma świadomości ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. |
3,0 | Ma częściową świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. | |
3,5 | Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. | |
4,0 | Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcją roślinną. Próbuje zaproponować takie działania, które pozwolą uniknąć niebezpieczeństwa z tym związanego. | |
4,5 | Potrafi przedyskutować i zargumentować działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty działalności rolniczej w produkcji roślinnej. | |
5,0 | Potrafi przedyskutować, zargumentować dobrać najlepsze działania jakie powinien podjąć rolnik aby wyeliminować złe efekty działalności rolniczej w produkcji roślinnej. | |
TRL_1A_C04_K02 Student potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu określonego zadania. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej chęci w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. |
3,0 | Student wykazuje niewielkie zaangażowanie w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. | |
3,5 | Student wykazuje zaangażowanie i chęć wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. | |
4,0 | Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. | |
4,5 | Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. Często szuka nowych rozwiązań w realizacj postawionego przez wykładowce celu. | |
5,0 | Student wykazuje zaangażowanie i chęć do wykonywania powierzonych mu zadań i współpracy w grupie. Jest osobą aktywizującą jej członków. Często szuka nowych rozwiązań w realizacj postawionego przez wykładowce celu. Potrafi kolektywnie przedyskutować problem i wyciągnąć właściwe wnioski. |
Literatura podstawowa
- Karczmarczyk S. (red.) Agrotechnika roślin uprawnych. wyd. AR Szczecin, Agrotechnika roślin uprawnych., AKademia Rolnicza, Szczecin, 2005
- Karczmarczyk S. (red.), Podstawy Produkcji Roślinnej, Akademia Rolnicza n, Szczecin, 1997, ISbN 83-86521-39-2
Literatura dodatkowa
- Domańska H. (red.), Ogólna uprawa roli i roślin - materiały pomocnicze do ćwiczeń, PWN, Warszawa, 1992, ISBN 83-01-08594-0
- Byszewski W., Haman J., Gleba, roślina,maszyna, PWN, Warszawa
- Rojek S., Chmura K., Podstawy Rolnictwa, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1997, ISBN 83-85582-48-7
- Jabłońska - Urbaniak T., Rolnictwo i gospodarka żywnościowa w Polsce, MRiRW, Warszawa, 2009