Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Napędy hydrauliczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napędy hydrauliczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1określony zasób wiedzy z fizyki i matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1pznanie budowy i zasad działania urzadzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
C-2nabycie podstaw do właściwej eksploatacji układów napędów hydrostatycznych
C-3wyczulenie na ograniczenie posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych, stąd uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania w kontekście zachodzących zmian w rozwiązaniach konstrukcyjnych układów hydrostatycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1ciecze robocze w napędach hydraulicznych i ich właściwości2
T-A-2przepływ izotermiczny przez szczeliny - obliczenia parametrów przepływu2
T-A-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania4
T-A-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania4
T-A-5przykłady zastosowania napędów hydrostatycznych w maszynach i urządzeniach rolniczych3
15
wykłady
T-W-1ogólna budowa i cechy napędów hydraulicznych2
T-W-2przepływ izotermiczny przez szczeliny, jako zjawisko znaczące dla działania układu w napędach hydraulicznych2
T-W-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki4
T-W-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki4
T-W-5zawory, filtry, akumulatory hydrauliczne, zbiorniki, wymienniki ciepła, przewody i uszczelnienia stosowane w napędach hydrostatycznych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje3
A-A-3wykonywanie opracowań na zadane tematy12
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2konsultacje3
A-W-3przygotowanie do sprawdzianów12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z zastosowaniem techniki multymedialnej
M-2samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań dotyczących wybranych zagadnień związanych z napędami hydrostatycznymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: ocena samodzielnych opracowań wykonanych przez studentów
S-3Ocena formująca: obserwacja postawy studentów na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C15_W01
pznanie budowy i zasad działania urzadzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
TRL_1A_W15C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C15_U01
nabycie podstaw do właściwej eksploatacji układów napędów hydrostatycznych
TRL_1A_U01, TRL_1A_U12, TRL_1A_U15, TRL_1A_U29C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C15_K01
uświadomienie ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych, a tym samym uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania w kontekście zmian zachodzących w rozwiązaniach konstrukcyjnych układów hydrostatycznych
TRL_1A_K01C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C15_W01
pznanie budowy i zasad działania urzadzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
2,0
3,0student orientuje się w zakresie ogólnej budowy i zasad działania podstawowych urządzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C15_U01
nabycie podstaw do właściwej eksploatacji układów napędów hydrostatycznych
2,0
3,0student nabył zasadnicze elementy podstaw pozwalających właściwie użytkować układy napędów hydrostatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C15_K01
uświadomienie ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych, a tym samym uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania w kontekście zmian zachodzących w rozwiązaniach konstrukcyjnych układów hydrostatycznych
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dreszer Kazimierz, Dubowski Adam, Pawłowski Tadeusz, Szczepaniak Jan, Napędy hydrostatyczne w maszynach rolniczych, Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych, Poznań, 2005
  2. Osiecki Andrzej, Hydrostatyczny napęd maszyn, WNT, Warszawa, 1998
  3. PN-ISO 1219-1:1994 Napędy i sterowania hydrauliczne i pneumatyczne. Symbole graficzne i schematy układów. Symbole graficzne, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Szydelski Zbigniew, Napęd i sterowanie w pojazdach i samojezdnych maszynach roboczych, WNT, Warszawa, 1980
  2. Starczyk Stefan, Napęd hydrostatyczny, WNT, Warszawa, 1984

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1ciecze robocze w napędach hydraulicznych i ich właściwości2
T-A-2przepływ izotermiczny przez szczeliny - obliczenia parametrów przepływu2
T-A-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania4
T-A-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania4
T-A-5przykłady zastosowania napędów hydrostatycznych w maszynach i urządzeniach rolniczych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1ogólna budowa i cechy napędów hydraulicznych2
T-W-2przepływ izotermiczny przez szczeliny, jako zjawisko znaczące dla działania układu w napędach hydraulicznych2
T-W-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki4
T-W-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki4
T-W-5zawory, filtry, akumulatory hydrauliczne, zbiorniki, wymienniki ciepła, przewody i uszczelnienia stosowane w napędach hydrostatycznych3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje3
A-A-3wykonywanie opracowań na zadane tematy12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2konsultacje3
A-W-3przygotowanie do sprawdzianów12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C15_W01pznanie budowy i zasad działania urzadzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie napędów hydrostatycznych, obejmującą między innymi charakterystykę cieczy roboczych stosowanych w napędach hydrostatycznych, przepływy przez szczeliny, systematykę, podstawowe parametry, budowę, zasadę działania, symbole graficzne elementów składowych układów hydrostatycznych, przydatną do zrozumienia działania układów hydrostatycznych i właściwej ich eksploatacji;
Cel przedmiotuC-1pznanie budowy i zasad działania urzadzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
Treści programoweT-W-2przepływ izotermiczny przez szczeliny, jako zjawisko znaczące dla działania układu w napędach hydraulicznych
T-W-1ogólna budowa i cechy napędów hydraulicznych
T-W-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki
T-W-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki
T-W-5zawory, filtry, akumulatory hydrauliczne, zbiorniki, wymienniki ciepła, przewody i uszczelnienia stosowane w napędach hydrostatycznych
T-A-5przykłady zastosowania napędów hydrostatycznych w maszynach i urządzeniach rolniczych
T-A-1ciecze robocze w napędach hydraulicznych i ich właściwości
T-A-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania
T-A-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z zastosowaniem techniki multymedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student orientuje się w zakresie ogólnej budowy i zasad działania podstawowych urządzeń stosowanych w napędach hydrostatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C15_U01nabycie podstaw do właściwej eksploatacji układów napędów hydrostatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U12potrafi zastosować poznaną wiedzę z mechaniki technicznej oraz mechaniki płynów do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich oraz rozumienia określonych zjawisk fizycznych;
TRL_1A_U15potrafi analizować działanie układów hydrostatycznych i właściwe je eksploatować;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
Cel przedmiotuC-2nabycie podstaw do właściwej eksploatacji układów napędów hydrostatycznych
Treści programoweT-W-2przepływ izotermiczny przez szczeliny, jako zjawisko znaczące dla działania układu w napędach hydraulicznych
T-W-1ogólna budowa i cechy napędów hydraulicznych
T-W-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki
T-W-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki
T-W-5zawory, filtry, akumulatory hydrauliczne, zbiorniki, wymienniki ciepła, przewody i uszczelnienia stosowane w napędach hydrostatycznych
T-A-2przepływ izotermiczny przez szczeliny - obliczenia parametrów przepływu
T-A-5przykłady zastosowania napędów hydrostatycznych w maszynach i urządzeniach rolniczych
T-A-1ciecze robocze w napędach hydraulicznych i ich właściwości
T-A-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania
T-A-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania
Metody nauczaniaM-2samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań dotyczących wybranych zagadnień związanych z napędami hydrostatycznymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena samodzielnych opracowań wykonanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nabył zasadnicze elementy podstaw pozwalających właściwie użytkować układy napędów hydrostatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C15_K01uświadomienie ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych, a tym samym uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania w kontekście zmian zachodzących w rozwiązaniach konstrukcyjnych układów hydrostatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Cel przedmiotuC-3wyczulenie na ograniczenie posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych, stąd uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania w kontekście zachodzących zmian w rozwiązaniach konstrukcyjnych układów hydrostatycznych
Treści programoweT-W-2przepływ izotermiczny przez szczeliny, jako zjawisko znaczące dla działania układu w napędach hydraulicznych
T-W-1ogólna budowa i cechy napędów hydraulicznych
T-W-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki
T-W-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - systematyka, podstawowe parametry, charakterystyki
T-W-5zawory, filtry, akumulatory hydrauliczne, zbiorniki, wymienniki ciepła, przewody i uszczelnienia stosowane w napędach hydrostatycznych
T-A-2przepływ izotermiczny przez szczeliny - obliczenia parametrów przepływu
T-A-5przykłady zastosowania napędów hydrostatycznych w maszynach i urządzeniach rolniczych
T-A-1ciecze robocze w napędach hydraulicznych i ich właściwości
T-A-3pompy stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania
T-A-4silniki i siłowniki stosowane w napędach hydrostatycznych - budowa i zasada działania
Metody nauczaniaM-2samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań dotyczących wybranych zagadnień związanych z napędami hydrostatycznymi
M-1wykłady informacyjne z zastosowaniem techniki multymedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja postawy studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie napędów hydrostatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0