Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie - Bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie - Bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa znajomość zasad i praw dotyczacych bezpieczeństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Szybkie reagowanie w sytuacji kryzysowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.Podstawowe obowiązki studentów w zakresie bhp.1
T-W-2Rodzaje zagrożeń występujących w trakcie zajęć dydaktycznych. Podstawowe zasady bezpiecznej pracy w laboratoriach i pracowniach.1
T-W-3Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach.2
T-W-4Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej.1
5

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_J02_W01
Student posiada ogólną wiedze w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
TRL_1A_W08C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_J02_U01
Student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
TRL_1A_U22C-1T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_J02_K01
Student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
TRL_1A_K08C-1T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_J02_W01
Student posiada ogólną wiedze w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
2,0Student nie posiada ogólną wiedze w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
3,0Student posiada ogólną wiedze w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_J02_U01
Student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
2,0Student nie potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
3,0Student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_J02_K01
Student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
2,0Student nie ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
3,0Student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielec J., Rola ergonomii w procesach modernizacyjnych przedsiębiorstw., Zeszyty Naukowe, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk., 2012, 0, 0
  2. Chojnicki J., Jarosiewicz G., Bezpieczeństwo pracy., Wydawn. Książka, wyd. 4, Warszawa, 2015, wyd. 4, 0
  3. Hołuj A., Problemy i dylematy planowania przestrzennego w różnych typach jednostek terytorialnych., Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN 140., Warszawa, 2011, 0, 0

Literatura dodatkowa

  1. Biela A., Humanizacja środowiska pracy, Wydawn. „Doktorzy honoris causa” 4, 73-82.., :Lublin, 2010, 0, 0
  2. Biela A., sychologiczne aspekty bezpieczeństwa i higieny pracy w rolnictwie, Instytut Medycyny Wsi, 13-21. ., lublin, 2012, 0, 0

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.Podstawowe obowiązki studentów w zakresie bhp.1
T-W-2Rodzaje zagrożeń występujących w trakcie zajęć dydaktycznych. Podstawowe zasady bezpiecznej pracy w laboratoriach i pracowniach.1
T-W-3Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach.2
T-W-4Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej.1
5
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_J02_W01Student posiada ogólną wiedze w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W08ma podstawowa wiedzę w zakresie: 1) prawa, obejmującą zasadnicze elementy z obszaru prawa cywilnego, administracyjnego, podatkowego, bankowego oraz przepisów kodeksu pracy, ubezpieczenia społecznego, dotyczących związków zawodowych, a także regulujących postępowanie i orzecznictwo sądowe, z uwzględnieniem istotnych aktów prawnych dotyczących podejmowania działalności gospodarczej oraz tworzenia i prowadzenia podmiotów gospodarczych, 2) zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomiania i prowadzenia działalności gospodarczej 3)zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przydatne do oceny zagrożeń i psychofizycznego obciążenia człowieka pracą;
Cel przedmiotuC-1Szybkie reagowanie w sytuacji kryzysowej
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.Podstawowe obowiązki studentów w zakresie bhp.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada ogólną wiedze w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
3,0Student posiada ogólną wiedze w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_J02_U01Student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U22stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Szybkie reagowanie w sytuacji kryzysowej
Treści programoweT-W-3Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach.
T-W-4Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
3,0Student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_J02_K01Student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K08ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Cel przedmiotuC-1Szybkie reagowanie w sytuacji kryzysowej
Treści programoweT-W-2Rodzaje zagrożeń występujących w trakcie zajęć dydaktycznych. Podstawowe zasady bezpiecznej pracy w laboratoriach i pracowniach.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
3,0Student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0