Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Użytkowanie maszyn:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Użytkowanie maszyn | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Paweł Kołosowski <Pawel.Kolosowski@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Kinga Śnieg <Kinga.Snieg@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących uprawy roślin. |
W-2 | Znajomość maszyn, narzędzi i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie. |
C-2 | Umiejętność doboru agregatów do wykonywania zabiegów i czynności w produkcji rolniczej. |
C-3 | Umiejętność projektowania technologii produkcji roślinnej w aspekcie wykorzystywanej techniki, a także ekonomicznej oceny produkcji rolniczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne maszyn i narzędzi rolniczych. Wydajności agregatów rolniczych. Metody projektowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Technologia uprawy i doprawiania gleby. Technologia nawożenia mineralnego i organicznego. Technologia siewu i sadzenia. Technologia ochrony roślin. Technologia mechanicznych zabiegów pielęgnacyjnych. Technologia zbioru zielonek. Technologia zbioru zbóż i słomy. Technologia zbioru okopowych. Rolnictwo precyzyjne. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczetnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji. | 10 |
A-A-3 | Studiowanie literatury do zaliczenia przedmiotu. | 3 |
A-A-4 | Konsultacje | 3 |
31 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie projektu. | 9 |
A-L-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do egzaminu. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 7 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie, |
M-2 | Metoda praktyczna: pokaz, |
M-3 | Projekt |
M-4 | Metoda aktywizująca - dyskusja. |
M-5 | Prezentacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena na podstawie wyników sprawdzianów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena za projekt. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C30_W01 Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej. | TRL_1A_W23 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C30_U01 Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej. | TRL_1A_U07, TRL_1A_U19, TRL_1A_U30, TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U04, TRL_1A_U29 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-1, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C30_K01 Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej. | TRL_1A_K01, TRL_1A_K02, TRL_1A_K07 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-L-1 | M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C30_W01 Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C30_U01 Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C30_K01 Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banasiak J. i zespół, Agrotechnologia, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1999
- Dobek T, Ćwiczenia z użytkowania agregatów rolniczych, skrypt AR Szczecin., Szczecin, 1996
- Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn, IBMER Warszawa, Warszawa, 2002
- Karwowski T., Zespołowe formy użytkowania maszyn., Wydawnictwo IBMER, Warszawa, 1998
- Kuczewski J., Podstawy użytkowania maszyn w pracach polowych, PWRiLWarszawa, Warszawa, 1990
- Kuczewski J., Majewski Z., Eksploatacja maszyn rolniczych t. 1, PWRiL Warszawa, Warszawa., 1983
- Orzoł S., Eksploatacja rolniczych środków technicznych, Wyd. ATR Olsztyn, Olsztyn, 1995
- Wójcicki Z., Dobór i wykorzystanie środków technicznych oraz kosztów produkcji w rozwojowych gospodarstwach rodzinnych, Wyd. IBMER Warszawa, Warszawa, 1997
- Wójcicki Z., Wyposażenie techniczne i nakłady materiałowo-energetyczne w rozwojowych gospodarstwach rolniczych, IBMER Warszawa, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Czasopismo, atr express (aktualności techniki rolniczej)
- Czasopismo, farmer
- Czasopismo, Nowoczesne Rolnictwo
- Czasopismo, Technika Rolnicza, Ogrodnicza i Leśna
- Czasopismo, top agrar polska
- Czasopismo, Rolniczy Przegląd Techniczny
- Czasopismo, Wieś Jutra