Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TRL_1A_O02-1_W01 | Student ma wiedzę z zakresu eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ich wpływu na środowisko przyrodnicze |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TRL_1A_W07 | ma uporządkowany zakres wiedzy z agroekologii, obejmujący między innymi podstawowe pojęcia i definicje, rodzaje środowisk, ekologię organizmu i populacji, czynniki ekologiczne, agroekologiczną ocenę gleb, metody oceny wpływu czynników ekologicznych na efekty produkcji polowej, strukturę i znaczenie agrobiocenozy i agroekosystemu, zbiorowiska roślinne, umożliwiającą zrozumienie funkcjonowanie ekosystemów i wpływu czynników ekologicznych na rozwój i plonowanie roślin; |
---|
TRL_1A_W22 | ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie:
1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków,
2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt gospodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt,
3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sortowania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych; |
TRL_1A_W23 | ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn; |
Cel przedmiotu | C-1 | Podniesienie świadomości wpływu eksploatacji środków technicznych na środowisko naturalne |
---|
C-2 | Rozpoznawanie zagrożeń emitowanych przez środki techniczne podczas procesu eksploatacji |
Treści programowe | T-W-6 | Kierunki rozwoju metod ograniczania ujemnego wpływu mechanizacji rolnictwa na środowisko przyrodnicze. |
---|
T-W-3 | Zagrożenia środowiska wywoływane przez mechanizację produkcji zwierzęcej oraz mechanizację uprawy gleby - zanieczyszczenia pyłowe, gazowe, mikrobiologiczne, stałe, degradacja gleb, monokulturyzm, nawożenie i ochrona chemiczna. |
T-W-1 | Zagrożenia związane z emisją związków toksycznych w spalinach silników pojazdów rolniczych, sposoby ograniczania szkodliwego oddziaływania spalin na środowisko przyrodnicze, rozwiązania konstrukcyjne i eksploatacyjne |
T-W-2 | Zagrożenia ekosystemów spowodowane oddziaływaniami wibroakustycznymi infrastruktury technicznej. Emisja hałasu przez pojazdy rolnicze, maszyny, linie technologiczne przetwórstwa. Sposoby eliminowania hałasu (rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne, itp. |
T-W-5 | Wycofywanie maszyn i obiektów z eksploatacji, zagrożenia wynikające z utylizacji i przetwórstwa, metody zagospodarowania - recykling maszyn i pojazdów, recykling materiałów. |
T-W-4 | Degradacja środowiska przyrodniczego spowodowana obsługą techniczną infrastruktury rolniczej (budynki, maszyny, pojazdy itp.). Ochrona: bieżąca, czasowa, sezonowa obiektów technicznych (procesy mycia i konserwacji). Procesy naprawcze jako źródło zanieczyszczeń |
Metody nauczania | M-3 | Wykład problemowy |
---|
M-5 | Ćwiczenia projektowe |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: Wykonanie projektu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu zagrożeń wynikających z eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |