Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy suszarnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy suszarnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze sposobami suszenia płodów rolnych, z procesem suszarniczym podczas suszenia konwekcyjnego, z kinetyką procesu suszenia.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami podziału suszarek, ogólnymi zasadami działania suszarek rolniczych, technologią suszenia płodów rolnych i suszeniem niskotemperaturowym.
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczania parametrów czynnika suszącego i materialu suszonego oraz zapotrzebowania ciepła w procesie suszenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeń parametrów czynnika suszącego i zapotrzebowania ciepła.4
T-A-2Obliczanie i metody pomiaru wilgotności powietrza i materiału suszonego.3
T-A-3Prezentacje przygotowane przez studentów, zgrupowane w blokach tematycznych.8
15
wykłady
T-W-1Pojęcia wstępne. Sposoby suszenia.1
T-W-2Podstawy termodynamiki powietrza wilgotnego: definicje, wykres i - X, przemiany powietrza wilgotnego3
T-W-3Suszenie konwekcyjne. Proces suszarniczy. Podgrzewanie powietrza przed komorą suszenia. Mieszanie dwóch strumieni powietrza. Proces suszenia jedno i wielostopniowy. Proces suszenia z regeneracją. Proces suszenia z rekuperacją.2
T-W-4Kinetyka procesu suszenia.2
T-W-5Zasady podziału suszarek. Suszarki rolnicze.2
T-W-6Technologia suszenia płodów rolnych.1
T-W-7Suszenie niskotemperaturowe.2
T-W-8Sprawdzian zaliczeniowy2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji.20
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego.30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wybranego tematu (ćwiczenia).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O06-1_W01
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące konwekcyjnego suszenia płodów rolnych. Zna przebieg procesu suszenia. Zna podstawy kinetyki procesu suszenia. Zna termodynamiczne metody obliczania parametrów czynnka suszącego i zapotrzebowania na ciepło. Zna ogólne zasady technologii suszenia płodów rolnych. Zna zasady podziału suszarek rolniczych.
TRL_1A_W20C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O06-1_U01
Student potrafi wykonać obliczenia podstawowych parametrów czynnika suszącego i matriału suszonego oraz zapotrzebowania na ciepło w procesie suszarniczym. Potrafi przygotować prezentację z zakresu suszarnictwa rolniczego.
TRL_1A_U01, TRL_1A_U08C-3T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O06-1_K01
Ma świadomość konieczności racjonalnej gospodarki energiią i konieczności uczenia się przez całe życie.
TRL_1A_K01, TRL_1A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O06-1_W01
Student zna podstawowe pojęcia dotyczące konwekcyjnego suszenia płodów rolnych. Zna przebieg procesu suszenia. Zna podstawy kinetyki procesu suszenia. Zna termodynamiczne metody obliczania parametrów czynnka suszącego i zapotrzebowania na ciepło. Zna ogólne zasady technologii suszenia płodów rolnych. Zna zasady podziału suszarek rolniczych.
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące konwekcyjnego suszenia płodów rolnych. Zna przebieg procesu suszenia. Zna podstawy kinetyki procesu suszenia. Zna termodynamiczne metody obliczania parametrów czynnka suszącego i zapotrzebowania na ciepło. Zna ogólne zasady technologii suszenia płodów rolnych. Zna zasady podziału suszarek rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O06-1_U01
Student potrafi wykonać obliczenia podstawowych parametrów czynnika suszącego i matriału suszonego oraz zapotrzebowania na ciepło w procesie suszarniczym. Potrafi przygotować prezentację z zakresu suszarnictwa rolniczego.
2,0
3,0Student potrafi wykonać obliczenia podstawowych parametrów czynnika suszącego i matriału suszonego oraz zapotrzebowania na ciepło w procesie suszarniczym. Potrafi przygotować prezentację z zakresu suszarnictwa rolniczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O06-1_K01
Ma świadomość konieczności racjonalnej gospodarki energiią i konieczności uczenia się przez całe życie.
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość konieczności racjonalnej gospodarki energiią i konieczności uczenia się przez całe życie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Strumiłło Cz., Podstawy teorii i techniki suszenia., WNT, Warszawa
  2. Pabis St., Suszenie płodów rolnych., PWRiL, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Lebiediew P.D., Wymienniki ciepła. Urządzenia suszarnicze i chlodnicze., WNT, Warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeń parametrów czynnika suszącego i zapotrzebowania ciepła.4
T-A-2Obliczanie i metody pomiaru wilgotności powietrza i materiału suszonego.3
T-A-3Prezentacje przygotowane przez studentów, zgrupowane w blokach tematycznych.8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia wstępne. Sposoby suszenia.1
T-W-2Podstawy termodynamiki powietrza wilgotnego: definicje, wykres i - X, przemiany powietrza wilgotnego3
T-W-3Suszenie konwekcyjne. Proces suszarniczy. Podgrzewanie powietrza przed komorą suszenia. Mieszanie dwóch strumieni powietrza. Proces suszenia jedno i wielostopniowy. Proces suszenia z regeneracją. Proces suszenia z rekuperacją.2
T-W-4Kinetyka procesu suszenia.2
T-W-5Zasady podziału suszarek. Suszarki rolnicze.2
T-W-6Technologia suszenia płodów rolnych.1
T-W-7Suszenie niskotemperaturowe.2
T-W-8Sprawdzian zaliczeniowy2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji.20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego.30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O06-1_W01Student zna podstawowe pojęcia dotyczące konwekcyjnego suszenia płodów rolnych. Zna przebieg procesu suszenia. Zna podstawy kinetyki procesu suszenia. Zna termodynamiczne metody obliczania parametrów czynnka suszącego i zapotrzebowania na ciepło. Zna ogólne zasady technologii suszenia płodów rolnych. Zna zasady podziału suszarek rolniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W20ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie techniki cieplnej i gospodarki energetycznej, obejmującą zasady termodynamiki, przemiany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła, nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych obiektów, podstawy suszarnictwa oraz pozyskanie, konwersję, zastosowanie i wpływ na naturalne środowisko energii pochodzącej z alternatywnych źródeł, niezbędną przy: 1) prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2) bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami suszenia płodów rolnych, z procesem suszarniczym podczas suszenia konwekcyjnego, z kinetyką procesu suszenia.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami podziału suszarek, ogólnymi zasadami działania suszarek rolniczych, technologią suszenia płodów rolnych i suszeniem niskotemperaturowym.
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczania parametrów czynnika suszącego i materialu suszonego oraz zapotrzebowania ciepła w procesie suszenia.
Treści programoweT-W-1Pojęcia wstępne. Sposoby suszenia.
T-W-2Podstawy termodynamiki powietrza wilgotnego: definicje, wykres i - X, przemiany powietrza wilgotnego
T-W-3Suszenie konwekcyjne. Proces suszarniczy. Podgrzewanie powietrza przed komorą suszenia. Mieszanie dwóch strumieni powietrza. Proces suszenia jedno i wielostopniowy. Proces suszenia z regeneracją. Proces suszenia z rekuperacją.
T-W-5Zasady podziału suszarek. Suszarki rolnicze.
T-W-7Suszenie niskotemperaturowe.
T-W-4Kinetyka procesu suszenia.
T-W-6Technologia suszenia płodów rolnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wybranego tematu (ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące konwekcyjnego suszenia płodów rolnych. Zna przebieg procesu suszenia. Zna podstawy kinetyki procesu suszenia. Zna termodynamiczne metody obliczania parametrów czynnka suszącego i zapotrzebowania na ciepło. Zna ogólne zasady technologii suszenia płodów rolnych. Zna zasady podziału suszarek rolniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O06-1_U01Student potrafi wykonać obliczenia podstawowych parametrów czynnika suszącego i matriału suszonego oraz zapotrzebowania na ciepło w procesie suszarniczym. Potrafi przygotować prezentację z zakresu suszarnictwa rolniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U08potrafi wykorzystać poznaną wiedzę w zakresie fizyki i chemii do pomiaru podstawowych wielkości, zrozumienia i analizy zjawisk fizycznych i chemicznych występujących w obszarze produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności obliczania parametrów czynnika suszącego i materialu suszonego oraz zapotrzebowania ciepła w procesie suszenia.
Treści programoweT-A-3Prezentacje przygotowane przez studentów, zgrupowane w blokach tematycznych.
T-A-2Obliczanie i metody pomiaru wilgotności powietrza i materiału suszonego.
T-A-1Przykłady obliczeń parametrów czynnika suszącego i zapotrzebowania ciepła.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wybranego tematu (ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać obliczenia podstawowych parametrów czynnika suszącego i matriału suszonego oraz zapotrzebowania na ciepło w procesie suszarniczym. Potrafi przygotować prezentację z zakresu suszarnictwa rolniczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O06-1_K01Ma świadomość konieczności racjonalnej gospodarki energiią i konieczności uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami suszenia płodów rolnych, z procesem suszarniczym podczas suszenia konwekcyjnego, z kinetyką procesu suszenia.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami podziału suszarek, ogólnymi zasadami działania suszarek rolniczych, technologią suszenia płodów rolnych i suszeniem niskotemperaturowym.
Treści programoweT-W-1Pojęcia wstępne. Sposoby suszenia.
T-W-2Podstawy termodynamiki powietrza wilgotnego: definicje, wykres i - X, przemiany powietrza wilgotnego
T-W-3Suszenie konwekcyjne. Proces suszarniczy. Podgrzewanie powietrza przed komorą suszenia. Mieszanie dwóch strumieni powietrza. Proces suszenia jedno i wielostopniowy. Proces suszenia z regeneracją. Proces suszenia z rekuperacją.
T-W-6Technologia suszenia płodów rolnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wybranego tematu (ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość konieczności racjonalnej gospodarki energiią i konieczności uczenia się przez całe życie.
3,5
4,0
4,5
5,0