Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Maszynoznawstwo przetwórstwa owoców i warzyw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszynoznawstwo przetwórstwa owoców i warzyw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z maszynoznawstawa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z maszynami i urządzeniami stosowanymi w technologiach pozyskania i przetwarzania owoców i warzyw. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie gospodarcze i zakres przetwórstwa warzyw, owoców, kukurydzy cukrowej, grzybów. Podział maszyn do przetwórstwa warzyw i owoców. Maszyny i urządzenia do selektywnego zbioru warzyw dla przetwórstwa.Rozwiązania konstrukcyjne urządzeń do mieszania, podających, dozujących oraz ważących stosowanych w procesach przetwórczych. Rozwiązania konstrukcyjne blanszowników oraz efektywność ich stosowania w przetwórstwie. Rozwiązania konstrukcyjne pasteryzatorów oraz efektywność ich stosowania w przetwórstwie. Technologie i technika mająca zastosowanie w procesie termicznego zmiękczania owoców i warzyw w procesach przetwórczych. Rozwiązania konstrukcyjne urządzeń do przecierania oraz efektywność ich stosowania w przetwórstwie. Technologie i technika mająca zastosowanie w procesie oddzielania soku oraz efektywność ich stosowania w przetwórstwie. Technologie i technika mająca zastosowanie w procesie zamrażania owoców i warzyw w przetwórstwie. Technologie i technika mająca zastosowanie w procesie mycia opakowań oraz efektywność ich stosowania w przetwórstwie. Rozwiązania konstrukcyjne urządzeń do napełniania opakowań oraz dobór i efektywność ich stosowania w przetwórstwie.Urządzenia elektroniczne stosowane w przetwórstwie warzyw i owoców . | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - przezentacje multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O11-2_W01 Ma wiedzę w zakresie budowy eksploatacji doboru parametrów uzytkowania maszyn i urządzeń przetwórstawa owoców i warzyw | TRL_1A_W23 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O11-2_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury. Ma umiejetności dalszego zawodowego samokształcenia się. Potarfi dobierac oraz właściwie i racjonalnie użytkować maszyny do przetwórstwa owoców i warzyw | TRL_1A_U19, TRL_1A_U01, TRL_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O11-2_K01 Rozumie potrzebę dalszego pogłebiania wiedzy oraz rozumie potrzebę ciagłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej | TRL_1A_K01, TRL_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O11-2_W01 Ma wiedzę w zakresie budowy eksploatacji doboru parametrów uzytkowania maszyn i urządzeń przetwórstawa owoców i warzyw | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,5 | Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O11-2_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury. Ma umiejetności dalszego zawodowego samokształcenia się. Potarfi dobierac oraz właściwie i racjonalnie użytkować maszyny do przetwórstwa owoców i warzyw | 2,0 | Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,0 | Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,5 | Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
5,0 | Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O11-2_K01 Rozumie potrzebę dalszego pogłebiania wiedzy oraz rozumie potrzebę ciagłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej | 2,0 | Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji |
3,0 | Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje | |
3,5 | Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji | |
4,0 | Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły | |
4,5 | Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły | |
5,0 | Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania |
Literatura podstawowa
- Andrzej Jarczyk, Janusz B. Berdowski, Przetwórstwo owoców i warzyw. Część 1, WSIP, Warszawa, 1999
- Andrzej Jarczyk, Janusz B. Berdowski, Przetwórstwo owoców i warzyw. Część 2, WSIP, Warszawa, 1999