Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Teoria maszyn i mechanizmów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria maszyn i mechanizmów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętność dotyczące rysunku technicznego, mechaniki technicznej oraz matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z przeznaczeniem, budową i zasadą działania typowych mechanizmów maszyn |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Schematy kinematyczne wybranych mechanizmów maszyn rolniczych. Określanie struktury mechanizmów, par i łańcuchów kinematycznych na przykładzie typowych mechanizmów dla maszyn rolniczych. Wyznaczanie liczby stopni swobody mechanizmów. Analiza kinematyczna mechanizmu wydźwigowego podnośnika hydraulicznego. Analiza mechanizmów zapadkowych, stosowanych w przyczepach zbierających i roztrząsaczach obornika. Analiza mechanizmów krzywkowych stosowanych w podbieraczach. Przykłady mechanizmów zębatych i mimośrodowych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura i klasyfikacja mechanizmów. Pary i łańcuchy kinematyczne. Rodziny mechanizmów. Zasady podziału mechanizmów na grupy kinematyczne. Przegląd typowych mechanizmów stosowanych w maszynach rolniczych. Schemat kinematyczny. Uproszczone symbole elementów mechanizmów. Zasady rysowania schematów kinematycznych. Mechanizmy zastępcze, sposoby tworzenia mechanizmów zastępczych. Wykreślna analiza kinematyczna mechanizmów II klasy. Wykreślna analiza kinematyczna mechanizmów III i IV klasy. Analiza kinematyczna typowych mechanizmów dźwigniowych w maszynach rolniczych. Analiza kinematyczna mechanizmów zapadkowych, krzywkowych i przestrzennych. Analiza kinematyczna mechanizmów zębatych i mimośrodowych. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Wykonanie sprawozdań | 11 |
A-A-3 | Udział w sprawdzianach | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 13 |
A-W-3 | Udział w sprawdzianach | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test sprawdzajacy przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady |
S-4 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian dotyczący materiału realizowanego na ćwiczeniach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C12_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą przeznaczenia, budowy i zasady działania typowych mechanizmów. Zna zasady przeprowadzania kinematycznej i dynamicznej analizy mechanizmów stosowanych w maszynach rolniczych. | TRL_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C12_U01 Student umie przeprowadzić kinematycznąi i dynamiczną analizę mechanizmów stosowanych w maszynach rolniczych. | TRL_1A_U01, TRL_1A_U14, TRL_1A_U29 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C12_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | TRL_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C12_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą przeznaczenia, budowy i zasady działania typowych mechanizmów. Zna zasady przeprowadzania kinematycznej i dynamicznej analizy mechanizmów stosowanych w maszynach rolniczych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym korzystaniem z niej | |
3,5 | Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4 | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych sytuacjach | |
4,5 | Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5 | |
5,0 | Student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi z niej korzystać nawet w sytuacjach nietypowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C12_U01 Student umie przeprowadzić kinematycznąi i dynamiczną analizę mechanizmów stosowanych w maszynach rolniczych. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań projektowych |
3,0 | Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych | |
3,5 | Umiejętności pomiędzy 3 a 4 | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe | |
4,5 | Umiejętności pomiędzy 4 a 5 | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązywać złożone zadania projektowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C12_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności |
3,0 | Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole | |
3,5 | Kompetencje pośrednie między 3 a 4 | |
4,0 | Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami | |
4,5 | Kompetencje pośrednie między 4 a 5 | |
5,0 | Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień. |
Literatura podstawowa
- Kuczewski J., Miszczak M.:, Części maszyn i teoria mechanizmów, PWN, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- praca zbiorowa, Poradnik mechanika, REA, Warszawa, 2008
- Morecki A., Knapczyk J., Teoria mechanizmów i manipulatorów. Podstawy i przykłady zastosowań w praktyce, WNT, Warszawa, 2011