Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | określony zasób wiedzy z matematyki i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | opanowanie przez studentów pojęć, zasad, praw i związków występujących w mechanice |
C-2 | przygotowanie studentów do wykorzystywania wiezdy teoretycznej z mechaniki do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich oraz analizy zjawisk fizycznych z tego obszaru |
C-3 | wyczulenie studentów na odpowiedzialność za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | rozwiązywanie zadań w zakresie uwalniania ciał od więzów | 1 |
T-A-2 | rozwiązywanie zadań z zakresu redukcji i równowagi płaskich i przestrzennych układów sił zbieżnych, płaskich i przestrzennych układów sił równoległych oraz płaskich i przestrzennych dowolnych układów sił | 8 |
T-A-3 | rozwiązywanie zadań z uwzględnieniem tarcia | 2 |
T-A-4 | rozwiązywanie kratownic płaskich, rozwiązywanie zadań ze statyki metodami graficznymi | 4 |
T-A-5 | wyznaczanie położenia środka ciężkości linii, figur płaskich i brył | 4 |
T-A-6 | rozwiazywanie zadań z zakresu kinematyki | 5 |
T-A-7 | rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | wiadomości i informacje wstępne - pojęcie siły i podzał sił, zasady statyki, więzy i ich reakcje, wypadkowa dwóch sił równoległych, rzut siły na oś, moment siły względem punktu i osi, para sił i jej właściwości | 4 |
T-W-2 | rodzaje układów sił, redukcja i warunki równowagi układów sił | 4 |
T-W-3 | tarcie ślizgowe i toczne, tarcie cięngien | 2 |
T-W-4 | metody graficzne w statyce, analityczne i wykreślne metody wyznaczania sił w prętach kratownic płaskich | 4 |
T-W-5 | środek ciężkości ciał | 3 |
T-W-6 | elementy kinematyki - ruch prostoliniowy i krzywoliniowy, składanie ruchów | 6 |
T-W-7 | elementy dynamiki - podstawowe prawa dynamiki, praca, moc i sprawność, pęd i popęd, energia mechaniczna, momenty bezwładności ciał sztywnych, dynamika ruchu obrotowego ciała sztywnego wokół nieruchomej osi | 7 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | konsultacje | 10 |
A-A-3 | rozwiązywanie zadań do samozielnego opracowania | 10 |
A-A-4 | przygotowanie do sprawdzianów | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu, egzamin | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | przedstawianie przykładowych rozwiązań zadań z zakresu mechaniki |
M-3 | samodzielne rozwiązywanie zadań z mechaniki przez studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egazmin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-3 | Ocena formująca: ocena poprawności zadań samodzielnie rozwiązanych przez studentów |
S-4 | Ocena formująca: obserwacja postawy studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C13_W01 opanowanie przez studentów pojęć, zasad, praw i związków wystepujących w mechanice | TRL_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C13_U01 przygotowanie studentów do wykorzystwania wiezdy teoretycznej z mechaniki do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich oraz analizy zjawisk fizycznych z tego obszaru | TRL_1A_U07, TRL_1A_U01, TRL_1A_U12, TRL_1A_U29 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C13_K01 wyczulenie studentów na odpowiedzialność za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań | TRL_1A_K01, TRL_1A_K07 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C13_W01 opanowanie przez studentów pojęć, zasad, praw i związków wystepujących w mechanice | 2,0 | |
3,0 | student orientuje się w zakresie podstawowych i najważniejszych pojęć, zasad, praw i związków występujących w mechanice | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C13_U01 przygotowanie studentów do wykorzystwania wiezdy teoretycznej z mechaniki do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich oraz analizy zjawisk fizycznych z tego obszaru | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zastosować podstawowe pojęcia, zasady, prawa i związki występujące w mechanice do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C13_K01 wyczulenie studentów na odpowiedzialność za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje podstawowe wyczulenie odpowiedzialności za poprawność i rzetelność wykonywanych zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jerzy Leyko, Mechanika ogólna. Część 1. Statyka. Część 2. Kinematyka i dynamika., WNT, Warszawa
- Jan Misiak, Mechanika ogólna. Tom I. Statyka i kinematyka .Tom II. Dynamika, WNT, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Zbigniew Engel, Józef Giergiel, Mechanika. Tom I. Statyka. Tom II. Kinematyka. Tom III. Dynamika, Wydawnictwo AGH, Kraków
- Jerzy Leyko, Jan Szmeitera, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej. Tom 1. Statyka. Tom 2. Kinematyka i dynamika, PWN, Warszawa