Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze podstawy leśnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze podstawy leśnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z dziedziny przyrodniczej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest przekazanie wiedzy z zakresu gospodarki lesnej oraz roli ekoliogicznej lasu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Las jako system ekologiczny, jego funkcja w krajobrazie. Ogolna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w Polsce - struktura zasobów leśnych2
T-W-2Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce.2
T-W-3Regionalizacja przyrodniczo-leśna2
T-W-4Typologia siedlisk leśnych. zagrożenia i ochrona lasu.2
T-W-5Definicja i klasyfikacja zadrzewień. funkcje podstawowe i szczegółowe.2
T-W-6Wpływ zadrzewień na poprawę środowiska2
T-W-7Zadrzewienia w krajowym programie zwiekszania lesistości2
T-W-8Szkodniki leśne. Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.15
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4przygotowanie prezentacji multimedialnej11
A-W-5czytanie wskazanej literatury8
A-W-6aktywnośc na zajęciach7
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1praca w grupach
M-2metoda problemowa
M-3wyklad informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywnośc
S-2Ocena formująca: ocen pracy w grupie
S-3Ocena formująca: ocena ze spawdzianu w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O01-2_W01
TRL_1A_O01-2_W10 Student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał podsatwową wiedzę w zakresie gospodarki lesnej i jego funkci przyrodniczej
TRL_1A_W10C-1T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O01-2_U01
TRL_1A_O01-2_U01 student po zrealizoaniu części wykładowej przedmiotu będzie posaidał umiejetnosc pozyskiwania informacji z literaturyo gospodarce lesnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretowac i wyciagac z nich wnioski. wykaże także znajomośc systemów i stosowanych w hodowli lasu
TRL_1A_U01, TRL_1A_U10C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O01-2_K01
student po zrealizowaniu cześci wykładowej przedmiotu bedzie mial świadomosc roli gospodarczej i ekologicznej w gospodarce lesnej
TRL_1A_K04C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O01-2_W01
TRL_1A_O01-2_W10 Student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał podsatwową wiedzę w zakresie gospodarki lesnej i jego funkci przyrodniczej
2,0Student nie zna zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
3,0Student zna podstawowe zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
3,5Student zna nieliczne zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
4,0Student zna podstawowe w stopniu dobrym zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
4,5Student zna podstawowe w stopniu dobrym plus zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
5,0Student zna podstawowe w stopniu bardzo dobrym zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O01-2_U01
TRL_1A_O01-2_U01 student po zrealizoaniu części wykładowej przedmiotu będzie posaidał umiejetnosc pozyskiwania informacji z literaturyo gospodarce lesnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretowac i wyciagac z nich wnioski. wykaże także znajomośc systemów i stosowanych w hodowli lasu
2,0student nie wykazuje znajomości sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury
3,0student wykazuje jedynie podstawową znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury
3,5student wykazuje nieznaczną znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury
4,0student wykazuje w stopniu dobrym znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury
4,5student wykazuje w stopniu dobrym plus znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury
5,0student wykazuje w stopniu bardzo dobrym znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O01-2_K01
student po zrealizowaniu cześci wykładowej przedmiotu bedzie mial świadomosc roli gospodarczej i ekologicznej w gospodarce lesnej
2,0Student nie ma świadmości gospodarczej i ekologicznej dla funkcjonowania człowieka
3,0Student ma jedynie podstawą świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka
3,5Student ma niewielką świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka
4,0Student ma w stopniu dobrym świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka
4,5Student ma w stopniu dobrym plus świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka
5,0Student ma w stopniu bardzi dobrym świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka

Literatura podstawowa

  1. Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Smuyrzyński E., Hodowla lasu, PWRiL, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Falencka-Jablońska I., Zagrożenie srodowiska przyrodniczego w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Las jako system ekologiczny, jego funkcja w krajobrazie. Ogolna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w Polsce - struktura zasobów leśnych2
T-W-2Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce.2
T-W-3Regionalizacja przyrodniczo-leśna2
T-W-4Typologia siedlisk leśnych. zagrożenia i ochrona lasu.2
T-W-5Definicja i klasyfikacja zadrzewień. funkcje podstawowe i szczegółowe.2
T-W-6Wpływ zadrzewień na poprawę środowiska2
T-W-7Zadrzewienia w krajowym programie zwiekszania lesistości2
T-W-8Szkodniki leśne. Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.15
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4przygotowanie prezentacji multimedialnej11
A-W-5czytanie wskazanej literatury8
A-W-6aktywnośc na zajęciach7
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-2_W01TRL_1A_O01-2_W10 Student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał podsatwową wiedzę w zakresie gospodarki lesnej i jego funkci przyrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W10ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie: 1) produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk i pastwisk, systemy gospodarowania w rolnictwie, wpływ mechanizacji na środowisko glebowe i produkcję roślinną, 2) produkcji ogrodniczej, obejmującą charakterystykę podstawowych grup roślin ogrodniczych oraz organizację produkcji i sprzedaży roślin ogrodniczych, 3) produkcji zwierzęcej, obejmującą podstawy reprodukcji zwierząt, podstawy żywienia i paszoznawstwa, podstawy profilaktyki weterynaryjnej, dobrostan zwierząt, wymogi dla pomieszczeń inwentarskich, systemy i metody chowu, hodowli i użytkowania wybranych gatunków zwierząt, zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego związane z intensywną produkcją zwierzęcą, 4) gospodarki leśnej, obejmującą ekosystem leśny, kategorie lasów ochronnych i zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej, charakterystykę zasobów leśnych i przyrodniczych warunków produkcji leśnej w Polsce, regionalizację przyrodniczo-leśną i typologię siedlisk leśnych, cechy drzewostanu, mapy siedliskowe i drzewostanowe, strukturę i jakość hodowlaną oraz techniczną drzewostanu, zabiegi pielęgnacyjne, rębnie, zagrożenia, monitoring i ochronę lasów, z wyraźnym zaznaczeniem elementów środowiskowych, przydatną do rozumienia uwarunkowań i zasad produkcji roślinnej, zwierzęcej i leśnej;
Cel przedmiotuC-1Celem jest przekazanie wiedzy z zakresu gospodarki lesnej oraz roli ekoliogicznej lasu
Treści programoweT-W-4Typologia siedlisk leśnych. zagrożenia i ochrona lasu.
T-W-5Definicja i klasyfikacja zadrzewień. funkcje podstawowe i szczegółowe.
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa
M-3wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocen pracy w grupie
S-3Ocena formująca: ocena ze spawdzianu w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
3,0Student zna podstawowe zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
3,5Student zna nieliczne zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
4,0Student zna podstawowe w stopniu dobrym zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
4,5Student zna podstawowe w stopniu dobrym plus zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
5,0Student zna podstawowe w stopniu bardzo dobrym zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-2_U01TRL_1A_O01-2_U01 student po zrealizoaniu części wykładowej przedmiotu będzie posaidał umiejetnosc pozyskiwania informacji z literaturyo gospodarce lesnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretowac i wyciagac z nich wnioski. wykaże także znajomośc systemów i stosowanych w hodowli lasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U10wykazuje znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w produkcji roślinnej, hodowli i chowie zwierząt oraz gospodarce leśnej;
Cel przedmiotuC-1Celem jest przekazanie wiedzy z zakresu gospodarki lesnej oraz roli ekoliogicznej lasu
Treści programoweT-W-2Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce.
T-W-3Regionalizacja przyrodniczo-leśna
T-W-4Typologia siedlisk leśnych. zagrożenia i ochrona lasu.
Metody nauczaniaM-1praca w grupach
M-3wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocen pracy w grupie
S-3Ocena formująca: ocena ze spawdzianu w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje znajomości sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury
3,0student wykazuje jedynie podstawową znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury
3,5student wykazuje nieznaczną znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury
4,0student wykazuje w stopniu dobrym znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury
4,5student wykazuje w stopniu dobrym plus znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury
5,0student wykazuje w stopniu bardzo dobrym znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-2_K01student po zrealizowaniu cześci wykładowej przedmiotu bedzie mial świadomosc roli gospodarczej i ekologicznej w gospodarce lesnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K04ma świadomość wagi gospodarki żywnościowej i gospodarki leśnej dla społeczeństwa;
Cel przedmiotuC-1Celem jest przekazanie wiedzy z zakresu gospodarki lesnej oraz roli ekoliogicznej lasu
Treści programoweT-W-5Definicja i klasyfikacja zadrzewień. funkcje podstawowe i szczegółowe.
T-W-6Wpływ zadrzewień na poprawę środowiska
T-W-7Zadrzewienia w krajowym programie zwiekszania lesistości
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa
M-3wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocen pracy w grupie
S-3Ocena formująca: ocena ze spawdzianu w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadmości gospodarczej i ekologicznej dla funkcjonowania człowieka
3,0Student ma jedynie podstawą świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka
3,5Student ma niewielką świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka
4,0Student ma w stopniu dobrym świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka
4,5Student ma w stopniu dobrym plus świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka
5,0Student ma w stopniu bardzi dobrym świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka