Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Specjalistyczne techniki mikroskopowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Specjalistyczne techniki mikroskopowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>, Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z optyki Podstawowe wiadomości z histologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapozanie słuchaczy z specjalistycznymi technikami mikroskopowymi stosowanymi w mikrobiologii stosowanej ze szczególnym uwzględnieniem diagnostyki mikrobiologicznej |
C-2 | Student zdobędzie umiejętność obsługi róznego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotyczącą preparatyki histologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowy i zasada działania mikroskopu świetlnego (aberracja sferyczna i chromatyczna, typy obiektywów, specyfikacja). Podstawowe zasady optyki. | 2 |
T-L-2 | Podstawowe parametry charakteryzujące mikroskopy optyczne (powiększenie całkowite, zdolność rozdzielcza, apertura numeryczna, powiększenie użyteczne) - wzory, obliczenia. | 2 |
T-L-3 | Rodzaje preparatów mikroskopowych. | 2 |
T-L-4 | Budowa i zasada działania mikroskopu fluorescencyjnego. Filtry fluorescencyjne i źródła światła wykorzystywane w obrazowaniu. Przygotowanie preparatów oraz ich obrazowanie. | 2 |
T-L-5 | Rodzaje mikroskopów optycznych (jasne i ciemne pole, kontrast fazowy, polaryzacyjny, interferencyjno-różnicowy). | 2 |
T-L-6 | Mikroskopia konfokalna - zasady działania mikroskopu konfokalnego, - zastosowanie, - obrazowanie. | 10 |
T-L-7 | Mikroskopia elektronowa - wprowadzenie do zagadnienia mikroskopii elektronowej, - budowa i zasada działania, - podstawy fizyczne. - rodzaje mikroskopów elektronowych. | 5 |
T-L-8 | Mikroskopia sił atomowych: - historia mikroskopii AFM, - elementy składowe mikroskopu AFM, - metody obrazowania próbek, - możliwości wykorzystania mikroskopii AFM. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do zajęć | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zalicznia przedmiotu | 20 |
A-L-4 | Przygotowanie prezentacji | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prelekcja |
M-2 | Pokaz specjalisycznych technik |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena za przygotowanie do zajęć ocena za aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń - kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B12_W01 Efektem kształcenia będzie zapoznanie studentów ze specjalistycznymi technikami mikroskopowymi | MS_2A_W06 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B12_U01 Student nabywa umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów, prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej oraz umiejętność preparatyki histologicznej | MS_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B12_K01 Student ma świadomość znaczenia nabytej wiedzy dla swoich kwalifikacji zawodowych | MS_2A_K01, MS_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B12_W01 Efektem kształcenia będzie zapoznanie studentów ze specjalistycznymi technikami mikroskopowymi | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie wykorzystuje podstawowe techniki mikrobiologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B12_U01 Student nabywa umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów, prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej oraz umiejętność preparatyki histologicznej | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje podstawowe narzędzia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B12_K01 Student ma świadomość znaczenia nabytej wiedzy dla swoich kwalifikacji zawodowych | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje podstawowe narzędzia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Litwin J.A., Gajda M., Podstawy technik mikroskopowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2011
- Pluta M., Mikroskopia optyczna, PWN, Warszawa, 1982
- Kompendium histologii Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczychCichocki Tadeusz, Litwin Jan A., Mirecka Jadwiga, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2009, 4