Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)
Sylabus przedmiotu Czynniki zagrożenia biologicznego stwarzane przez hydrobionty:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Czynniki zagrożenia biologicznego stwarzane przez hydrobionty | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakresie biologii, ze szczególnym uwzględnieniem zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie studentom czynników zagrożenia związanych z różnymi właściwościami surowców pochodzenia wodnego oraz bezpośrednim kontaktem z nimi |
C-2 | Zapoznanie studentó z możliwościami przeciwdziałania skutkom negatywnego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Określenie czynników zagrożenia biologicznego w grupie ryb podatnych na szybkie działanie mikroorganizmów; rozpoznanie i określenie czynników fizjologicznych mających wpływ na zdrowie ludzkie na przykładzie ryb z rzędu okoniokształtnych Perciformes - Scombroidei, Stromatodei i Beryciformes - beryksokształtnych. Określenie możliwości eliminacji negatywnych skutków spożycia gatunków ryb należących do wymienionych taksonów. | 2 |
T-L-2 | Ryby trujące i jadowite - z rzędu Tetraodontiformes, Perciformes i Scorpaeniformes. Czynniki zagrożenia biologicznego, możliwości eliminacji negatywnych skutków na zdrowie człowieka, bezpieczeństwo spożycia gatunków ryb z wymienionych rzędów. | 4 |
T-L-3 | Zapoznanie się z gatunkami ryb zagrażających człowiekowi - agresywnych, aktywnie broniących się, w strefie przybrzeżnej tropikalnej i subtropikalnej przenikających się z ekspansywną aktywnością człowieka. Opracowane zaleceń bezpiecznej eksploracji ich środowiska. | 2 |
T-L-4 | Ryby panalergiczne - określenie czynników zagrożenia na przykladzie ryb (dorsz Gadus morhua) i fauny bezkręgowej. | 1 |
T-L-5 | Sprecyzowanie zagrożenia ze strony Cyanobacteria i bezkręgowców wodnych - niebezpiecznych dla życia ludzkiego: Cnidaria - parzydełkowce; Molusca - mięczaki; Echinodermata - szkarłupnie. | 4 |
T-L-6 | Plazy wodne i gady wodne: określenie czynników zagrożenia ze strony gatunków z tych gromad. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka. Ryby, bezkręgowce wodne i glony jako żywność funkcjonalna. Czynniki zagrożenia w żywności pochodzenia wodnego. | 2 |
T-W-2 | Zagrożenia biologiczne wywoływane przez organizmy wodne, będące obiektami turystyki w Europie i na świecie. | 2 |
T-W-3 | Rozpoznawanie czynników zagrożenia i zapobieganie skutkom niebezpiecznego wpływu hydrobiontów na zdrowie człowieka. Wymagania prawne w zakresie wiedzy konsumentów o właściwościach surowców potencjalnie niebezpiecznych. | 2 |
T-W-4 | Czynniki zagrożenia biologicznego w gromadzie ryb Chondrostei (chrzęstnoszkieletowe) i Actinopterygii (promieniopłetwych): gatunki trujące, jadowite, alergizujące, niestrawialne, wymagające szybkiego zabezpieczenia surowca technologicznego. | 5 |
T-W-5 | Czynniki zagrożenia biologicznego w roślinach (glony - Cyanophyta), oraz bezkręgowcach wodnych jamochłonach (Coelenterata), parzydełkowcach (Cnidaria), szkarłupniach (Echinodermata) mieczakach (Bivalvia) i skorupiakach (Crustacea). | 3 |
T-W-6 | Czynniki zagrożenia biologicznego dla zdrowia ludzkiego w kęgowcach wodnych - płazach (Amphibia) i gadach (Reptilia), ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń w strefie tropikalnej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 6 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 6 |
A-L-4 | Pzrygotowanie prezentacji multimedialnych | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne poszczególnych ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO3-2_W01 Student ma wiedzę o wpływie hydrobiontów potencjalnie zagrażających zdrowiu i życiu człowieka | MS_2A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
MS_2A_PO3-2_W02 Student ma wiedzę na temat rozpoznawania czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka | MS_2A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO3-2_U01 Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków | MS_2A_U01, MS_2A_U04 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO3-2_K01 Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym | MS_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO3-2_W01 Student ma wiedzę o wpływie hydrobiontów potencjalnie zagrażających zdrowiu i życiu człowieka | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy o wpływie hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o wpływie niektórych hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma szeroką wiedzę o wpływie wszystkich najważniejszych hydrobiontów zagrażających zdrowiu i życiu człowieka | |
MS_2A_PO3-2_W02 Student ma wiedzę na temat rozpoznawania czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka | 2,0 | Student nie zna żadnych czynników zagrożenia ani możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka |
3,0 | Student zna niewielką liczbę czynników zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student rozpoznaje wszystkie najważniejsze czynniki zagrożenia i możliwości zapobiegania skutkom ich negatywnego wpływu na zdrowie człowieka |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO3-2_U01 Student ma umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków | 2,0 | Student nie ma umiejętności określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, ani zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków |
3,0 | Student ma bardzo ograniczoną umiejętność określania wpływu hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma umiejętność określania wpływu wszystkich ważnych gospodarczo i biologicznie hydrobiontów na zdrowie i życie człowieka, oraz zapobiegania i neutralizowania ich negatywnych skutków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO3-2_K01 Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym | 2,0 | Student nie ma żadnych kompetencji w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego ani czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym |
3,0 | Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości niektórych wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i nielicznych czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma kompetencje w dziedzinie znajomości wymagań prawnych w zakresie wiedzy na temat jakości surowców pochodzenia wodnego i czynników zagrożenia wśrodowisku wodnym |
Literatura podstawowa
- Więcaszek Beata, Krzykawski Stanisław, Keszka Sławomir, Antoszek Artur, Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Wyd. Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
- Wolska-Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz-Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Część I: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczeń., Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
- Knowlton N., Citizens of the Sea. Wondrous Creatures From the Census of Marine Life, National Geographic, Washington D.C., 2010
Literatura dodatkowa
- Halstead B.W., Auerbach P.S., Campbell D., Dangerous marine animals. A Color Atlas., CRC Press, Inc. Boca raton, Florida, Ipswich, england, 1990
- Błaszak Cz., Zoologia - Bezkręgowce T.1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Pigulayevskii S.W., Ryby opasnyie dla cheloveka, Izdatelstvo Meditsina, Leningrad, 1964