Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Prawo atomowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo atomowe | ||
Specjalność | Technologie jądrowe | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Kiełbasa <Karolina.Kielbasa@zut.edu.pl>, Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw matematyki i fizyki w zakresie niezbędnym do rozwiązywania zagadnień związanych z ochroną radiologiczną. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z aktem prawnym regulującym zagadnienia związane z prawem atomowym, przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. |
C-2 | Zaznajomienie z zagadnieniami dotyczącymi ochrony radiologicznej oraz zasadami dotyczącymi działalności powodującej narażenie na promieniowanie. |
C-3 | Wyrobienie umiejętności rozwiązywania prostych zadań i zagadnień związanych z ochroną radiologiczną. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z zakresu: Definicje wielkości i jednostek stosowanych w ochronie radiologicznej (zamiana jednostek) Obliczenia dawek promieniowania gamma i osłon przed promieniowaniem gamma Obliczenia dawek promieniowania X i osłon przed promieniowaniem X Obliczenia osłon dla promieniowania beta Obliczenia dawek dla neutronów Obliczenia dawek przy napromieniowaniu wewnętrznym | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe - przypisy ogólne | 2 |
T-W-2 | Zezwolenia w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej | 1 |
T-W-3 | Bezpieczeństwo jądrowe i ochrona radiologiczna oraz ochrona zdrowia pracowników | 1 |
T-W-4 | Informacja społeczna w zakresie obiektów energetyki jądrowej | 1 |
T-W-5 | Materiały i technologie jądrowe | 1 |
T-W-6 | Źródła promieniowania jonizującego | 1 |
T-W-7 | Odpady promieniotwórcze i wypalone paliwo jądrowe | 1 |
T-W-8 | Transport materiałów jądrowych, źródeł promieniowania jonizującego, odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego | 1 |
T-W-9 | Nadzór i kontrola w zakresie przestrzegania warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej | 1 |
T-W-10 | Ocena sytuacji radiacyjnej kraju | 1 |
T-W-11 | Postępowanie w przypadku zdarzeń radiacyjnych | 1 |
T-W-12 | Odpowiedzialność cywilna za szkody jądrowe | 1 |
T-W-13 | Działania w zakresie rozwoju energetyki jądrowej | 1 |
T-W-14 | Administracyjne kary pieniężne i przepisy karne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna, praca z literaturą, przygotowanie teoretyczne do zajęć | 10 |
A-A-3 | Zaliczenia pisemne | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki zajęć | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Zaliczenie pisemne wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: kolokwia z ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów i ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-04a_W01 Ma rozszerzoną wiedzę o celach regulacji prawnych z zakresu energetyki jądrowej, których zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania założonych zadań z zakresu energetyki jądrowej | TCH_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-14 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D13-04a_W02 Posiada szczegółową wiedzę w dziedzinie energetyki jądrowej, zna zarys międzynarodowych konwencji oraz prawa atomowego w Polsce | TCH_2A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-9, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-04a_U01 Student potrafi pozyskiwać z fachowej literatury polskiej i zagranicznej oraz innych źródeł związanych z energetyką jądrową informacje niezbędne do rozwiązywania problemów obliczeniowych z przedmiotu energetyka jądrowa. Potrafi także interpretować i analizować uzyskane dane oraz wyciągać prawidłowe wnioski. | TCH_2A_U01 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-2 | S-2 |
TCH_2A_D13-04a_U02 Potraf ocenić i i powiązać obszary działalności z odpowiednimi obszarami regulacji prawnych stosowanych w energetyce jądrowej | TCH_2A_U19 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-04a_K01 Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności doskonalenia regulacji prawnych, w tym dostosowywania ich do zmieniających się warunków oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | TCH_2A_K01 | — | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-04a_W01 Ma rozszerzoną wiedzę o celach regulacji prawnych z zakresu energetyki jądrowej, których zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania założonych zadań z zakresu energetyki jądrowej | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o regulacjach prawnych wykorzystywanych w energetyce jądrowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D13-04a_W02 Posiada szczegółową wiedzę w dziedzinie energetyki jądrowej, zna zarys międzynarodowych konwencji oraz prawa atomowego w Polsce | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie międzynarodowych konwencji oraz zna podstawowe treści prawa atomowego w Polsce | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-04a_U01 Student potrafi pozyskiwać z fachowej literatury polskiej i zagranicznej oraz innych źródeł związanych z energetyką jądrową informacje niezbędne do rozwiązywania problemów obliczeniowych z przedmiotu energetyka jądrowa. Potrafi także interpretować i analizować uzyskane dane oraz wyciągać prawidłowe wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu rozwiązywania problemów obliczeniowych z ochrony radiologicznej. Umiejętności te w odniesieniu do treści programowych przedmiotu są na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D13-04a_U02 Potraf ocenić i i powiązać obszary działalności z odpowiednimi obszarami regulacji prawnych stosowanych w energetyce jądrowej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w 60% zastosować odpowiednie regulacje prawne do konkretnych działań związanych z energetyką jądrową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-04a_K01 Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności doskonalenia regulacji prawnych, w tym dostosowywania ich do zmieniających się warunków oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w odniesieniu do regulacji prawnych stosowanych w energetyce jądrowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- www.paa.gov.pl, Prawo Atomowe, Ustawa Prawo atomowe i przepisy wykonawcze, 2000
- Gostkowska B., Ochrona Radiologiczna. Wielkości, jednostki i obliczenia, Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, Warszawa, 2008
- www.paa.gov.pl, Teksty źródłowe aktów prawnych Polski
- Materiały wykładowcy, 2011
- http://ola.iaea.org, Dokumenty publikowane przez Międzynarodową Agencję Energii Atomowej (MEAA)
- Biuletyn informacyjny Państwowej Agencji Atomistyki, Bezpieczeństwo jądrowe i ochrona radiologiczna , Prawo atomowe i akty wykonawcze. Część I, Warszawa, 2002, Nr 3-4 (51)
Literatura dodatkowa
- Gostkowska B, Fizyczne podstawy ochrony radiologicznej, Centralne Laboratorium Ochrony Radiologicznej, Warszawa, 1992