Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Narzędzia informatyczne analizy danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Narzędzia informatyczne analizy danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza i umiejętniości z zakresu programowania. |
W-2 | Podstawy statystyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi pakietami obliczeniowymi w zakresie: obliczeń naukowych, analizy danych oraz symulacji |
C-2 | Zapoznanie studentów z językiem R |
C-3 | Zapoznanie studentów z wybranymi bibliotekami języka Python wspomagającymi analizę danych scipy.stats, scikit-learn, pandas, statmodels. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do R: podstawy składni, podstawowe polecenia praca z powłoką R, sweave, zadania i ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania | 2 |
T-L-2 | Podstawy programowania w R, formuły w R, elementy wnioskowania statystycznego, przygotowywanie wykresów - zadania i ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania | 2 |
T-L-3 | Elementy wnioskowanie statystycznego w R, sprawozdanie podsumowujące. | 2 |
T-L-4 | Wprowadzenie do języka Python, ćwiczenia zaznajamiające ze skłądnią języka, korzystanie z bibliotek obliczeń numerycznych: numpy, scipy, matplotlib | 2 |
T-L-5 | Analiza danych w języku Python z wykorzystaniem pakietów: pandas, scikit-klearn | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do R: podstawy składni, podstawowe polecenia, praca z powłoką R; Przechowywanie danych w R, wczytywanie danych (różne formaty), obiekt dataframe i obiekty powiązane. | 2 |
T-W-2 | Wnioskowanie statystyczne i metody eksploracji danych w R . | 2 |
T-W-3 | Eksploracja danych w Python: numpy, scipy, pandas, scikit-learn. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach 10 godzin | 10 |
A-L-2 | Konsultacje do projektu i udział w zaliczeniu | 2 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań, przygotowanie do zajęć | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach 6 godzin | 6 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-4 | Przygotowywanie się na bierząco w trakcie wykładów | 4 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera |
M-2 | Laboratorium rozwiązywanie zadań praktycznych przy komputerze zgdonie z przygotowanym konspektem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład i laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia praktycznego przy komputerze |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDB04b_W01 Posiada proszerzoną wiedze z zakresu narzędzi wspomagajacych analizę danych | SD_3_W01 | — | C-3, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDB04b_U01 Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia komuterowe jak R i Python do obróbki i analizy danych. | SD_3_U02 | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDB04b_W01 Posiada proszerzoną wiedze z zakresu narzędzi wspomagajacych analizę danych | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada wiedze z zakresu narzędzi wspomagajacych analizę danych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDB04b_U01 Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia komuterowe jak R i Python do obróbki i analizy danych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant umie urzywać narzędzia analizy danych do rozwiazawania praktycznych zadań analizy danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. N. Venables and B. D. Ripley, Modern Applied Statistics with S, Springer, 2002
- Michael J. Crawley, The R Book, Wiley, 2012, 2