Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Metody statystyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Metody statystyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumił Kic <Bogumil.Kic@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej.
W-2Znajomość rachunku prawdopodobieństwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z prostymi narzędziami statystycznymi.
C-2Wskazanie doktorantom możliwości wykorzystania metod statystycznych w ich pracach badawczych.
C-3Nabycie przez doktoranta umiejętności posługiwania się metodami statystycznymi w analizie danych pomiarowych.
C-4Nabycie przez doktoranta umiejętności posługiwania się programem Statistica do obliczeń statystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Statystyczna obróbka danych pomiarowych. Tworzenie histogramów2
T-A-2Badanie rozkładów statystycznych na podstawie otrzymanych danych. Formułowanie i weryfikacja hipotez statystycznych.2
T-A-3Analiza wariancji. Analiza błędów pomiarowych.2
T-A-4Rachunek prawdopodobieństwa.2
T-A-5Testy zgodności.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do statystyki. Podstawowe parametry statystyczne.2
T-W-2Zbieranie i analiza danych pomiarowych. Rozkłady statystyczne.2
T-W-3Formułowanie i weryfikacja hipotez statystycznych.4
T-W-4Rachunek prawdopodobieństwa.2
T-W-5Analiza regresji i korelacji.2
T-W-6Wykorzystanie metod statystycznych w praktyce.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń poprzez przyswojenie treści z wykładu.10
A-A-3Zapoznanie się z programem Statistica.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przegląd dostępnej literatury i poszerzenie wiedzy z wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy z dyskusją.
M-2Zajęcia audytoryjne z wykorzystaniem komputera i programu Statistica.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonywania zadań w trakcie prowadzonych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy z treści programowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDB05c_W02
Posiada wiedzę na temat właściwego prowadzenia pomiarów potrzebnych do pracy naukowej, potrafi wykorzystać metody statystyczne podczas prezentacji wyników badań i przygotowania publikacji naukowych
SD_3_W02C-3, C-4, C-2T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDB05c_U02
Potrafi wykorzystywać narzędzia i programy statystyczne do obróbki i analizy danych pomiarowych.
SD_3_U02C-3, C-4, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-6, T-A-5, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDB05c_K01
Umie krytycznie spojrzeć na analizę otrzymanych wyników pomiarowych, jest świadomy wielkości błędu pomiarowego i wkładu własnej pracy w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
SD_3_K02C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-A-3, T-A-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDB05c_W02
Posiada wiedzę na temat właściwego prowadzenia pomiarów potrzebnych do pracy naukowej, potrafi wykorzystać metody statystyczne podczas prezentacji wyników badań i przygotowania publikacji naukowych
2,0
3,0Sprawozdanie z wykonanych zadań w trakcie zajęć audytoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDB05c_U02
Potrafi wykorzystywać narzędzia i programy statystyczne do obróbki i analizy danych pomiarowych.
2,0
3,0Napisanie sprawozdania z wykonanych ćwiczeń audytoryjnych oraz zaliczenie testu sprawdzającego z wynikiem co najmniej 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDB05c_K01
Umie krytycznie spojrzeć na analizę otrzymanych wyników pomiarowych, jest świadomy wielkości błędu pomiarowego i wkładu własnej pracy w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
2,0
3,0poprawne wykonanie sprawozdania z analizą danych pomiarowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mieczysław Sobczyk, Statystyka, PWN, Warszawa, 2019
  2. Witold Klonecki, Statystyka dla inżynierów, PWN, 1999
  3. Wacława Starzyńska, Podstawy statystyki, Difin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Wacława Starzyńska, Statystyka praktyczna, PWN, 2019
  2. Zbigniew Kotulski, Wojciech Szczepiński, Rachunek błędów dla inżynierów, PWN, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Statystyczna obróbka danych pomiarowych. Tworzenie histogramów2
T-A-2Badanie rozkładów statystycznych na podstawie otrzymanych danych. Formułowanie i weryfikacja hipotez statystycznych.2
T-A-3Analiza wariancji. Analiza błędów pomiarowych.2
T-A-4Rachunek prawdopodobieństwa.2
T-A-5Testy zgodności.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do statystyki. Podstawowe parametry statystyczne.2
T-W-2Zbieranie i analiza danych pomiarowych. Rozkłady statystyczne.2
T-W-3Formułowanie i weryfikacja hipotez statystycznych.4
T-W-4Rachunek prawdopodobieństwa.2
T-W-5Analiza regresji i korelacji.2
T-W-6Wykorzystanie metod statystycznych w praktyce.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń poprzez przyswojenie treści z wykładu.10
A-A-3Zapoznanie się z programem Statistica.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przegląd dostępnej literatury i poszerzenie wiedzy z wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDB05c_W02Posiada wiedzę na temat właściwego prowadzenia pomiarów potrzebnych do pracy naukowej, potrafi wykorzystać metody statystyczne podczas prezentacji wyników badań i przygotowania publikacji naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez doktoranta umiejętności posługiwania się metodami statystycznymi w analizie danych pomiarowych.
C-4Nabycie przez doktoranta umiejętności posługiwania się programem Statistica do obliczeń statystycznych.
C-2Wskazanie doktorantom możliwości wykorzystania metod statystycznych w ich pracach badawczych.
Treści programoweT-W-2Zbieranie i analiza danych pomiarowych. Rozkłady statystyczne.
T-A-1Statystyczna obróbka danych pomiarowych. Tworzenie histogramów
T-A-3Analiza wariancji. Analiza błędów pomiarowych.
T-W-6Wykorzystanie metod statystycznych w praktyce.
T-W-1Wprowadzenie do statystyki. Podstawowe parametry statystyczne.
T-W-5Analiza regresji i korelacji.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne z wykorzystaniem komputera i programu Statistica.
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy z dyskusją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonywania zadań w trakcie prowadzonych zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sprawozdanie z wykonanych zadań w trakcie zajęć audytoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDB05c_U02Potrafi wykorzystywać narzędzia i programy statystyczne do obróbki i analizy danych pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez doktoranta umiejętności posługiwania się metodami statystycznymi w analizie danych pomiarowych.
C-4Nabycie przez doktoranta umiejętności posługiwania się programem Statistica do obliczeń statystycznych.
C-1Zapoznanie doktorantów z prostymi narzędziami statystycznymi.
Treści programoweT-A-1Statystyczna obróbka danych pomiarowych. Tworzenie histogramów
T-A-2Badanie rozkładów statystycznych na podstawie otrzymanych danych. Formułowanie i weryfikacja hipotez statystycznych.
T-W-6Wykorzystanie metod statystycznych w praktyce.
T-A-5Testy zgodności.
T-A-3Analiza wariancji. Analiza błędów pomiarowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy z dyskusją.
M-2Zajęcia audytoryjne z wykorzystaniem komputera i programu Statistica.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonywania zadań w trakcie prowadzonych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy z treści programowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Napisanie sprawozdania z wykonanych ćwiczeń audytoryjnych oraz zaliczenie testu sprawdzającego z wynikiem co najmniej 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDB05c_K01Umie krytycznie spojrzeć na analizę otrzymanych wyników pomiarowych, jest świadomy wielkości błędu pomiarowego i wkładu własnej pracy w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez doktoranta umiejętności posługiwania się metodami statystycznymi w analizie danych pomiarowych.
C-1Zapoznanie doktorantów z prostymi narzędziami statystycznymi.
C-2Wskazanie doktorantom możliwości wykorzystania metod statystycznych w ich pracach badawczych.
Treści programoweT-W-4Rachunek prawdopodobieństwa.
T-W-3Formułowanie i weryfikacja hipotez statystycznych.
T-W-5Analiza regresji i korelacji.
T-W-2Zbieranie i analiza danych pomiarowych. Rozkłady statystyczne.
T-W-6Wykorzystanie metod statystycznych w praktyce.
T-A-3Analiza wariancji. Analiza błędów pomiarowych.
T-A-2Badanie rozkładów statystycznych na podstawie otrzymanych danych. Formułowanie i weryfikacja hipotez statystycznych.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne z wykorzystaniem komputera i programu Statistica.
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy z dyskusją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności wykonywania zadań w trakcie prowadzonych zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawne wykonanie sprawozdania z analizą danych pomiarowych
3,5
4,0
4,5
5,0