Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Projekty i granty badawcze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projekty i granty badawcze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów. |
C-2 | Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych. | 4 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-S-2 | praca w domu (przygotowanie wybranych elementów wniosku grantowego) | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-W-2 | praca w domu (zapoznanie z literaturą przedmiotu) | 11 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Seminarium Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas seminarium. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDC03_W01 Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań. | SD_3_W02, SD_3_W03, SD_3_W04 | — | C-2, C-1 | T-S-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDC03_U01 Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań. | SD_3_U02, SD_3_U01, SD_3_U06 | — | C-2, C-1 | T-S-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDC03_K01 Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej. | SD_3_K01, SD_3_K02, SD_3_K03, SD_3_K04, SD_3_K05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-S-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDC03_W01 Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant zna w dostatecznym stopniu: - źródła i sposoby finansowania grantów i projektów badawczych, - rodzaje grantów badawczych, - podstawy pisania wniosków o finansowanie badań, - zasady przygotowywania raportów z realizacji projektu, - sposoby upowszechniania wyników projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDC03_U01 Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi, z pomocą grupy lub nauczyciela, przygotować wybrane elementy wniosku grantowego. Konieczne jest jednak wprowadzenie znacznych poprawek. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDC03_K01 Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant w dostatecznym stopniu rozumie konieczność krytycznej oceny dorobku naukowego i wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki. Ma świadomość poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w działalności badawczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piotr Bajor, Jakub Fichna, Marcin Grabowski, Bartłomiej Lis, Michał Matuszewski, Piotr Oprocha, Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych, Rada Młodych Naukowców, Warszawa, 2013
- Tomasz Janus, Wnioski grantowe bez tajemnic, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Warszawa, 2016
- KOMISJA DO SPRAW ETYKI W NAUCE, Kodeks etyki pracownika naukowego, Polska Akademia Nauk, Warszawa, 2017