Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Teorie naukowe w architekturze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teorie naukowe w architekturze | ||
Specjalność | architektura i urbanistyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiada wiedzę z zakresu głównych teorii architektonicznych i historii architektury ma poziomie S2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnoreodnością teorii w architekturze wynikających z rozwoju dyscypliny naukowe i różnych sposobów postrzegania różnych jej aspektów. |
C-2 | Umiejętność krytycznego rozróżniania intencji projektantów architektury, podłoża filozoficznego i społecznego ich kreacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie materiałów dydaktycznych, dotyczących wybranych zagadnień z teorii a rchitektury | 3 |
T-P-2 | Opracowanie prezentacji multimedialnej, dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu teorii architektury | 2 |
T-P-3 | Opracowanie artykułu naukowego, dotyczącego wybranych zagadnień z zakresu teorii architektury teorii | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola teorii architektury w dyscyplinie architektura i urbanistyka | 1 |
T-W-2 | Klasyczne teorie w architekturze | 2 |
T-W-3 | Synergia architektury z konstrukcją | 2 |
T-W-4 | Architektura bioklimatyczna | 2 |
T-W-5 | Teoria modernizmu w architekturze | 1 |
T-W-6 | Teoria funkcjonalizmu w architekturze | 1 |
T-W-7 | Teoria postmodernizmu w architekturze | 2 |
T-W-8 | Teorie dekonstruktywizmu i foldingu w architekturze | 2 |
T-W-9 | Teoria minimalizmu w architekturze | 1 |
T-W-10 | Teoria architektury wernakularnej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestniectwo w zajęciach, konsultacja opracowanych zagadnień z prowadzącym, prezentacja opracowanych zagadnień na formum grupy. | 10 |
A-P-2 | Praca własna nad opracowaniem zadanych materiałów. | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie materiałów problemowych do każdego z tematów zajęć | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i materiałów źródłowych, przygotowanie do zajęć. | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01aAiU_W01 Posiada ugruntowaną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny architektury. | SD_3_W01, SD_3_W07, SD_3_W08 | — | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01aAiU_U01 Potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy. Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej. | SD_3_U01, SD_3_U04, SD_3_U05 | — | C-2 | T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01aAiU_K01 Jest gotów do krytycznej analizy wyników własnych badań naukowych. | SD_3_K01, SD_3_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-P-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-P-3, T-W-10, T-P-2, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01aAiU_W01 Posiada ugruntowaną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny architektury. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant ma wiedzę umożliwiającą zrozumienie zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny architektury. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01aAiU_U01 Potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy. Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01aAiU_K01 Jest gotów do krytycznej analizy wyników własnych badań naukowych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ch. Jencks, K. Kropf, Teorie i Manifesty Architektury Współczesnej, Grupa Sztuka Architektury, Warszawa, 2013
- Zbigniew Paszkowski, Miasto Idealne, Universitas, Kraków, 2011
- Pevsner N., Pionierzy Współczesności, Warszawa, 1976
- Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1987
- Jencks Ch., Architektura późnego modernizmu, Arkady, Warszawa, 1989
- Giedion Z., Czas przestrzeń, architektura, PWN, Warszawa, 1968
- Banham R., Rewolucja w architekturze, WaiF, Warszawa, 1979
- Jencks Ch., Architektura postmodernistyczna, Arkady, Warszawa, 1989
- Kotula A. , Krakowski P., Architektura Współczesna, zarys rozwoju, Wyd. Literackie, Kraków, 1967
Literatura dodatkowa
- Ingrid Böck, Six Canonical Projects by Rem Koolhaas. Essays on the History of Ideas, Jovis, Berlin, 2015
- Bernard Tschumi, Event-Cities 2, MIT Press, Chicago, 1994