Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Metody optymalizacyjne w inżynierii elektrycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody optymalizacyjne w inżynierii elektrycznej | ||
Specjalność | automatyka, elektronika i elektrotechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kierunek elektrotechnika. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie doktoranta z nowczesnymi metodami optymalizacji stsosowanymi w inżynierii elektrycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zadania projektowego. | 1 |
T-P-2 | Wykonywanie wybranego projektu z listy przedstawionej przez nauczyciela. | 7 |
T-P-3 | Zaliczenie projektu i prezentacja wyników. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp - zagadnienia optymalizacji w technice. Klasyfikacja metod optymalizacyjnych. Sformułowanie przykładowego problemu optymalizacyjnego. | 2 |
T-W-2 | Metody gradientowe. | 2 |
T-W-3 | Ewolucyjna optymalizacja jednokryterialna. Algorytmy genetyczne. | 2 |
T-W-4 | Ewolucyjna optymalizacja wielokryterialna - metoda ograniczonych kryteriów. | 2 |
T-W-5 | Ewolucyjna optymalizacja wielokryterialna - metoda sumy ważonych kryteriów. | 2 |
T-W-6 | Przykłady zagadnień odwrotnych w inżynierii elektrycznej. Dyskretyzacja równania całkowego. Regularyzacja Tikhonova. | 2 |
T-W-7 | Metody rozwiązywania źle postawionych zagadnień odwrotnych na przykładzie syntezy pola magnetycznego na osi solenoidu sekcyjnego. Weryfikacja rozwiązania metodą elementów skończonych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Praca własna nad zadaniem projektowym. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Projekt - implementacja wybranych metod optymalizacyjnych we współczesnych problemach inżynierskich. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca ocena aktywności na wykładach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01bAEE_W01 Posiada wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru badań naukowych w zakresie szeroko pojętej inżynierii elektrycznej, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki. | SD_3_W03, SD_3_W06, SD_3_W01 | — | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01bAEE_U01 Potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny automatyka, elektronika i elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej. | SD_3_U02, SD_3_U01 | — | C-1 | T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01bAEE_K01 Doktorant rozumie konieczność i wykazuje gotowość do krytycznej analizy przedstawionego w ramach projektu rozwiązania w odniesieniu do rozwiązań znanych z literatury | SD_3_K01, SD_3_K02 | — | C-1 | T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01bAEE_W01 Posiada wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym dla obszaru badań naukowych w zakresie szeroko pojętej inżynierii elektrycznej, której źródłem są w szczególności publikacje naukowe, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki. | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej automatyka, elektronika i elektrotechnika. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01bAEE_U01 Potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny automatyka, elektronika i elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy w zakresie dyscypliny automatyka, elektronika i elektrotechnika, w tym zadania i problemy nietypowe, wykorzystując oryginalne metody, wnoszące wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01bAEE_K01 Doktorant rozumie konieczność i wykazuje gotowość do krytycznej analizy przedstawionego w ramach projektu rozwiązania w odniesieniu do rozwiązań znanych z literatury | 2,0 | |
3,0 | Doktorant przedstawił analizę porównawczą rozwiązania zaproponowanego w ramach projektu z metodami znanymi z literatury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Timothy Marler, A Study of Multi-Objective Optimization Methods for Engineering Applications, VDM Verlag, Saarbrucken, Niemcy, 2009
- Eldad Haber, Numerical Strategies for the Solution of Inverse Problems, Geophysics, The University of British Columbia, Vancouver, Kanada, 1997
- R. Haupt, S. Haupt, Practical Genetic Algorithms, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey, USA, 2004, 2
- Marcin Ziółkowski, Analiza i synteza wybranych układów ekranujących pola elektromagnetyczne niskiej i średniej częstotliwości, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Techologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2011