Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Projektowanie z zastosowaniem modeli:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie z zastosowaniem modeli | ||
Specjalność | automatyka, elektronika i elektrotechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | informatyka, programowanie PLC/PAC, modelowanie systemów dynamicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie (zaś w części praktycznej nauczenie poprawnego, efektywnego użycia narzędzi programowych) z metodami projektowania systemów sterowania z zastosowaniem modeli oraz konsekwencjami organizacyjnymi i inwestycyjnymi związanymi z wdrażaniem tychże metod m.in. w przemyśle maszynowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie treści projektu. Zastosowanie modeli w wybranym problemie projektu systemu sterowania | 1 |
T-P-2 | Realizacja projektu | 9 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fazy projektowania z zastosowaniem modeli. Zastosowanie modelu V w projektowaniu systemów. Specyfikacje graficzne a projektowanie systemów | 3 |
T-W-2 | Scenariusze i przepływy pracy w projektowaniu systemów sterowania. Aspekty automatyzacji generowania kodu rozwiąząń docelowych | 3 |
T-W-3 | Narzędzia symulacyjne w projektowaniu systemów z zastosowaniem modeli. Przegląd, możliwe zastosowania | 3 |
T-W-4 | Modelowanie złożonych systemów. Wybrany przykład z przemysłu maszynowego | 3 |
T-W-5 | Etapy wdrożenia projektowania z zastosowaniem modeli. Dział badawczo-rozwojowy, produkcja seryjna z punktu widzenia zastosowania modeli. Ryzyka wdrożenia. Koszty wdrożenia | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Przygotowanie dokumentacji z projektu | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studium literatury | 30 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda przypadków |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie dokumentacji z projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01dAEE_W01 Doktorant zna i rozumie: - różnice w podejściach do modelowania systemów zależnie od przyjętego poziomu abstrakcji, - zagadnienia poziomów modelowania i metamodelowania | SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W06, SD_3_W07, SD_3_W08 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01dAEE_U01 Doktorant potrafi, z zastosowaniem wybranego języka modelowania oraz programu komputerowego zamodelować system, uwzględniający założenia funkcjonalne, stawiane systemowi wymagania oraz interakcję z otoczeniem, w jakim funkcjonuje projektowany system. | SD_3_U02, SD_3_U06 | — | C-1 | T-P-1, T-P-2 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01dAEE_K01 Doktorant rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny. | SD_3_K04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-P-2, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01dAEE_W01 Doktorant zna i rozumie: - różnice w podejściach do modelowania systemów zależnie od przyjętego poziomu abstrakcji, - zagadnienia poziomów modelowania i metamodelowania | 2,0 | |
3,0 | Doktorant zna i rozumie zagadnienia związane z poziomami modelowania i metamodelowania. Doktorant uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01dAEE_U01 Doktorant potrafi, z zastosowaniem wybranego języka modelowania oraz programu komputerowego zamodelować system, uwzględniający założenia funkcjonalne, stawiane systemowi wymagania oraz interakcję z otoczeniem, w jakim funkcjonuje projektowany system. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi, z zastosowaniem wybranego języka modelowania oraz programu komputerowego zamodelować system uwzględniający spełnienie stawianych mu wymagań. Doktorant uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01dAEE_K01 Doktorant rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny. Doktorant uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- K. Pietrusewicz, Materiały udostępnione przez prowadzącego, Szczecin
- Materiały dostępne na stronie internetowej http://www.omg.org/mof/
- Materiały dostępne na stronie internetowej http://www.omgsysml.org/
- Friedenthal S., Moore A., Steiner R., A practical guide to SysML. The systems modeling language, 2015, ISBN 978-0-12-800202-5