Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Zaawansowana teoria sterowania i systemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowana teoria sterowania i systemów | ||
Specjalność | automatyka, elektronika i elektrotechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Emirsajłow <Zbigniew.Emirsajlow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Emirsajłow <Zbigniew.Emirsajlow@zut.edu.pl>, Adam Łukomski <Adam.Lukomski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z algebry liniowej, liniowych równań różniczkowych, teorii sterowania, pakietu Matlab/Simulink |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólną metodyką projektowania dynamicznego regulatora dla liniowego układu wielowymiarowego w obecności deterministycznych zakłóceń |
C-2 | Ukształowanie umiejętności projektowania dynamicznego regulatora ze sprzężeniem zwrotnym od wyjścia lub błędu dla liniowych wielowymiarowych układów sterowania z deterministycznym zakłóceniem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zaprojektowanie regulatora ze sprzężeniem zwrotnym od błędu dla obiektu drugiego rzędu przy stałym sygnale wymuszającym i braku zakłóceń | 3 |
T-P-2 | Zaprojektowanie regulatora ze sprzężeniem zwrotnym od błędu dla obiektu drugiego rzędu przy stałym wymuszeniu i sinusoidalnym zakłóceniu | 5 |
T-P-3 | Symulacja działania zaprojektowanych regulatorów w programie Matlab/Simulink | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólny model stanowy liniowego, wielowymiarowego układu sterowania z układem generującym sygnał odniesienia i zakłócenie, asymptotyczne śledzenie sygnału odniesienia i tłumienienie zakłócenia | 2 |
T-W-2 | Stabilizowalność i wykrywalność, stabilność wewnętrzna i zewnętrzna modelu stanowego | 2 |
T-W-3 | Przestrzenie niezmiennicze w teorii sterowania | 2 |
T-W-4 | Zadanie syntezy statycznego regulatora ze sprzężeniem zwrotnym od stanu, macierzowe równanie regulatorowe | 3 |
T-W-5 | Zadanie syntezy dynamicznego regulatora ze sprzężeniem zwrotnym od wyjścia układu, równanie regulatorowe | 3 |
T-W-6 | Zadanie syntezy dynamicznego regulatora ze sprzężeniem zwrotnym od błędu śledzenia | 2 |
T-W-7 | Geometryczna interpretacja rozwiązań zadań syntezy regulatora | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Praca własna nad projektem | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie raportu z wykonania projektu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 30 |
A-W-3 | Rozwiązywanie zadań z wykładów | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena zadania projektowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02dAEE_W01 Zna i rozumie metodykę projektowania liniowego układu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od wyjścia, śledzącego dowolny, zadany sygnał odniesienia w obecności deterministycznych zakłóceń, generowanych przez liniowy, autonomiczny układ dynamiczny | SD_3_W06, SD_3_W01 | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02dAEE_U01 Umie zaprojektować liniowy układ sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od wyjścia lub sygnału błedu, śledzącego zadany sygnał odniesienia w obecności zakłóceń, generowanych przez liniowy, autonomiczny układ dynamiczny | SD_3_U02, SD_3_U01 | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02dAEE_K01 Ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i umiejetności, ciągłą potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznej analizy aktualnych osiągnięć w dyscyplinie automatyka, elektronika i elektrotechnika. | SD_3_K01, SD_3_K02 | — | C-2 | T-W-5, T-P-1, T-W-7, T-P-2, T-W-6 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02dAEE_W01 Zna i rozumie metodykę projektowania liniowego układu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od wyjścia, śledzącego dowolny, zadany sygnał odniesienia w obecności deterministycznych zakłóceń, generowanych przez liniowy, autonomiczny układ dynamiczny | 2,0 | |
3,0 | Zna, z ograniczonym zrozumieniem, strukturę układu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od wyjścia, śledzącego zadany sygnał, i wie jak scharakteryzować regulator dla prostego obiektu dynamicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02dAEE_U01 Umie zaprojektować liniowy układ sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od wyjścia lub sygnału błedu, śledzącego zadany sygnał odniesienia w obecności zakłóceń, generowanych przez liniowy, autonomiczny układ dynamiczny | 2,0 | |
3,0 | Umie, bez istotnych błędów, opisać strukturę układu sterowania, śledzącego zadany sygnał, i umie rozwiązać równanie regulatorowe, charakteryzujące parametry regulatora dla prostego obiektu dynamicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02dAEE_K01 Ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i umiejetności, ciągłą potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych i krytycznej analizy aktualnych osiągnięć w dyscyplinie automatyka, elektronika i elektrotechnika. | 2,0 | |
3,0 | Ma zdolność stosowania zdoytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania właściwych problemów sterowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Trentelman H., Stoorvogel A., Hautus M., Control Theory for Linear Systems, Springer-Verlag, London, 2001
- Hu X., Lindquist A., Geometric Control Theory, Royal Institute of Technology, Stockholm, 2012, Lecture Notes
Literatura dodatkowa
- Saberi A., Stoorvogel A., Sannuti P., Control of Linear Systems with Regulation and Input Constraints, Springer-Verlag, London, 2000