Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Zaawansowane systemy badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zaawansowane systemy badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi
Specjalność automatyka, elektronika i elektrotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Kurs matematyki na poziomie akademickim
W-2Kurs fizyki na poziomie akademickim
W-3Kurs podstaw informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi w zakresie metod elektromagnetycznych wykorzystywanych w badaniach nieniszczących i algorytmów sztucznej inteligencji
C-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Algorytmy przetwarzania sygnałów w systemach pomiarowych do badań metodami elektromagnetycznymi5
T-P-2Algorytmy sztucznej inteligencji w systemach do badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi5
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do metod badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi3
T-W-2Zaawansowane metody badań magnetycznych4
T-W-3Badanie materiałów z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości2
T-W-4Modelowanie numeryczne w badaniach nieniszczących z wykorzystaniem pakietów Comsol i Matlab2
T-W-5Algorytmy sztucznej inteligencji w badaniach nieniszczących4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach10
A-P-2Praca własna z literaturą5
A-P-3Prace własne nad rozwiązaniem zadań projektowych15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)15
A-W-3Praca własna z literaturą20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody nauczania (projekt) - metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Metoda oceny (projekt): - zaliczenie na podstawie oceny zrealizowanych zadań projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03bAEE_W01
Ma wiedzę w zakresie zaawansowanych metod elektromagnetycznych wykorzystywanych w badaniach nieniszczących
SD_3_W03, SD_3_W07C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03bAEE_U01
Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować system do realizacji określonego zadania.
SD_3_U05, SD_3_U02C-2T-P-1, T-P-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03bAEE_K01
Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim i wyższym stopniu trudności
SD_3_K02, SD_3_K04C-1T-P-2, T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03bAEE_W01
Ma wiedzę w zakresie zaawansowanych metod elektromagnetycznych wykorzystywanych w badaniach nieniszczących
2,0
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03bAEE_U01
Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować system do realizacji określonego zadania.
2,0
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części dotyczącego efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03bAEE_K01
Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim i wyższym stopniu trudności
2,0
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chady T., Wieloczęstotliwościowe algorytmy identyfikacji w układach defektoskopii wiroprądowej, Prace naukowe Politechniki Szczecińskiej Nr 578, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 2003
  2. Lewińska-Romicka A, Badania nieniszczące. Podstawy defektoskopii, WNT, Warszawa, 2001
  3. Piech T., Badania Magnetyczne. Wykorzystanie efektu Barkhausena, Biuro Gamma, 1998
  4. Anna Lewińska-Romicka, Badania materiałów metodą prądów wirowych, Biuro Gamma
  5. Dominik Senczyk, Radiografia przemysłowa, Podstawy ficzyczne, Biuro Gamma, Warszawa, 2005
  6. Łopato P., Detekcja i identyfikacja defektów struktur dielektrycznych i kompozytowych z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych w zakresie terahercowym, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Blitz. J., Electrical And Magnetic Methods Of Non-Destructive Testing, Springer-Verlag, 1997
  2. Hellier C. J., Handbook of Nondestructive Evaluation, McGrown-Hill, 2003
  3. Jiles D. C., Introducting to Magnetism and Magnetic Materials, Springer, 1990
  4. Mester M. L., McIntire P, Nondestructive Testing Handbook Volume 4 Electromagnetic Testing, ASNT, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Algorytmy przetwarzania sygnałów w systemach pomiarowych do badań metodami elektromagnetycznymi5
T-P-2Algorytmy sztucznej inteligencji w systemach do badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do metod badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi3
T-W-2Zaawansowane metody badań magnetycznych4
T-W-3Badanie materiałów z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości2
T-W-4Modelowanie numeryczne w badaniach nieniszczących z wykorzystaniem pakietów Comsol i Matlab2
T-W-5Algorytmy sztucznej inteligencji w badaniach nieniszczących4
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach10
A-P-2Praca własna z literaturą5
A-P-3Prace własne nad rozwiązaniem zadań projektowych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)15
A-W-3Praca własna z literaturą20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03bAEE_W01Ma wiedzę w zakresie zaawansowanych metod elektromagnetycznych wykorzystywanych w badaniach nieniszczących
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi w zakresie metod elektromagnetycznych wykorzystywanych w badaniach nieniszczących i algorytmów sztucznej inteligencji
Treści programoweT-W-3Badanie materiałów z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości
T-W-4Modelowanie numeryczne w badaniach nieniszczących z wykorzystaniem pakietów Comsol i Matlab
T-W-5Algorytmy sztucznej inteligencji w badaniach nieniszczących
T-W-1Wprowadzenie do metod badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi
T-W-2Zaawansowane metody badań magnetycznych
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03bAEE_U01Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować system do realizacji określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U05Potrafi przygotować w oparciu o uzyskane wyniki opracowanie naukowe w postaci publikacji naukowej lub prezentacji w języku angielskim oraz potrafi funkcjonować w zespole naukowo-badawczym.
SD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu
Treści programoweT-P-1Algorytmy przetwarzania sygnałów w systemach pomiarowych do badań metodami elektromagnetycznymi
T-P-2Algorytmy sztucznej inteligencji w systemach do badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi
Metody nauczaniaM-2Metody nauczania (projekt) - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Metoda oceny (projekt): - zaliczenie na podstawie oceny zrealizowanych zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części dotyczącego efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03bAEE_K01Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim i wyższym stopniu trudności
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi w zakresie metod elektromagnetycznych wykorzystywanych w badaniach nieniszczących i algorytmów sztucznej inteligencji
Treści programoweT-P-2Algorytmy sztucznej inteligencji w systemach do badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi
T-P-1Algorytmy przetwarzania sygnałów w systemach pomiarowych do badań metodami elektromagnetycznymi
Metody nauczaniaM-2Metody nauczania (projekt) - metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Metoda oceny (projekt): - zaliczenie na podstawie oceny zrealizowanych zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0