Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Języki modelowania i metamodelowania systemów technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Języki modelowania i metamodelowania systemów technicznych
Specjalność automatyka, elektronika i elektrotechnika
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1informatyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie (zaś w części praktycznej nauczenie poprawnego, efektywnego użycia narzędzi programowych) z metodami tworzenia języków modelowania systemów sterowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie treści projektu. Zastosowanie własnych języków modelowania w wybranym problemie projektu systemu sterowania1
T-P-2Realizacja projektu9
10
wykłady
T-W-1Poziomy modelowania. Wprowadzenie pojęć: artefakt semantyczny, model, modelowanie, metamodelowanie, meta-metamodelowanie.3
T-W-2Metamodelowanie. Podejście Meta-Object-Facility3
T-W-3Metamodelowanie. Podejście Graph-Object-Property-Relationship-Role3
T-W-4Wybrane procesy projektowe, zagadnienie Domain-Specific Modeling3
T-W-5Język SysML w procesach projektowania systemów3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie dokumentacji z projektu20
30
wykłady
A-W-1Studium literatury30
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda przypadków
M-2Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie dokumentacji z projektu
S-2Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03cAEE_W01
Doktorant zna i rozumie: - różnice w podejściach do modelowania systemów zależnie od przyjętego poziomu abstrakcji, - zagadnienia poziomów modelowania i metamodelowania
SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W06, SD_3_W07, SD_3_W08C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03cAEE_U01
Doktorant potrafi, z zastosowaniem wybranego programu komputerowego opracować własny język modelowania z następnie zamodelować system, uwzględniający założenia funkcjonalne, stawiane systemowi wymagania oraz interakcję z otoczeniem, w jakim funkcjonuje projektowany system.
SD_3_U02, SD_3_U06C-1T-P-2, T-P-1M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03cAEE_K01
Doktorant rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K04C-1T-P-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-P-1, T-W-4, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03cAEE_W01
Doktorant zna i rozumie: - różnice w podejściach do modelowania systemów zależnie od przyjętego poziomu abstrakcji, - zagadnienia poziomów modelowania i metamodelowania
2,0
3,0Doktorant zna i rozumie zagadnienia związane z poziomami modelowania i metamodelowania. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03cAEE_U01
Doktorant potrafi, z zastosowaniem wybranego programu komputerowego opracować własny język modelowania z następnie zamodelować system, uwzględniający założenia funkcjonalne, stawiane systemowi wymagania oraz interakcję z otoczeniem, w jakim funkcjonuje projektowany system.
2,0
3,0Doktorant potrafi, z zastosowaniem wybranego programu komputerowego zaprojektować własny język modelowania a następnie zamodelować system uwzględniający spełnienie stawianych mu wymagań. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03cAEE_K01
Doktorant rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
2,0
3,0Doktorant rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny. Doktorant uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K. Pietrusewicz, Materiały udostępnione przez prowadzącego, Szczecin
  2. Materiały dostępne na stronie internetowej http://www.omg.org/mof/
  3. Materiały dostępne na stronie internetowej http://www.omgsysml.org/
  4. Friedenthal S., Moore A., Steiner R., A practical guide to SysML. The systems modeling language, 2015, ISBN 978-0-12-800202-5

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie treści projektu. Zastosowanie własnych języków modelowania w wybranym problemie projektu systemu sterowania1
T-P-2Realizacja projektu9
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy modelowania. Wprowadzenie pojęć: artefakt semantyczny, model, modelowanie, metamodelowanie, meta-metamodelowanie.3
T-W-2Metamodelowanie. Podejście Meta-Object-Facility3
T-W-3Metamodelowanie. Podejście Graph-Object-Property-Relationship-Role3
T-W-4Wybrane procesy projektowe, zagadnienie Domain-Specific Modeling3
T-W-5Język SysML w procesach projektowania systemów3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie dokumentacji z projektu20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studium literatury30
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03cAEE_W01Doktorant zna i rozumie: - różnice w podejściach do modelowania systemów zależnie od przyjętego poziomu abstrakcji, - zagadnienia poziomów modelowania i metamodelowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę poszerzoną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
SD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie (zaś w części praktycznej nauczenie poprawnego, efektywnego użycia narzędzi programowych) z metodami tworzenia języków modelowania systemów sterowania
Treści programoweT-W-3Metamodelowanie. Podejście Graph-Object-Property-Relationship-Role
T-W-2Metamodelowanie. Podejście Meta-Object-Facility
T-W-4Wybrane procesy projektowe, zagadnienie Domain-Specific Modeling
T-W-5Język SysML w procesach projektowania systemów
T-W-1Poziomy modelowania. Wprowadzenie pojęć: artefakt semantyczny, model, modelowanie, metamodelowanie, meta-metamodelowanie.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-1Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant zna i rozumie zagadnienia związane z poziomami modelowania i metamodelowania. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03cAEE_U01Doktorant potrafi, z zastosowaniem wybranego programu komputerowego opracować własny język modelowania z następnie zamodelować system, uwzględniający założenia funkcjonalne, stawiane systemowi wymagania oraz interakcję z otoczeniem, w jakim funkcjonuje projektowany system.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
SD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie (zaś w części praktycznej nauczenie poprawnego, efektywnego użycia narzędzi programowych) z metodami tworzenia języków modelowania systemów sterowania
Treści programoweT-P-2Realizacja projektu
T-P-1Omówienie treści projektu. Zastosowanie własnych języków modelowania w wybranym problemie projektu systemu sterowania
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie dokumentacji z projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi, z zastosowaniem wybranego programu komputerowego zaprojektować własny język modelowania a następnie zamodelować system uwzględniający spełnienie stawianych mu wymagań. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03cAEE_K01Doktorant rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie (zaś w części praktycznej nauczenie poprawnego, efektywnego użycia narzędzi programowych) z metodami tworzenia języków modelowania systemów sterowania
Treści programoweT-P-2Realizacja projektu
T-W-5Język SysML w procesach projektowania systemów
T-W-3Metamodelowanie. Podejście Graph-Object-Property-Relationship-Role
T-W-1Poziomy modelowania. Wprowadzenie pojęć: artefakt semantyczny, model, modelowanie, metamodelowanie, meta-metamodelowanie.
T-P-1Omówienie treści projektu. Zastosowanie własnych języków modelowania w wybranym problemie projektu systemu sterowania
T-W-4Wybrane procesy projektowe, zagadnienie Domain-Specific Modeling
T-W-2Metamodelowanie. Podejście Meta-Object-Facility
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
M-1Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie dokumentacji z projektu
S-2Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny. Doktorant uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5
4,0
4,5
5,0