Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Zaawansowane przetwarzanie obrazów biomedycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane przetwarzanie obrazów biomedycznych | ||
Specjalność | automatyka, elektronika i elektrotechnika | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Mazurek <Przemyslaw.Mazurek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy przetwarzania obrazów |
W-2 | Podstawy przetwarzania sygnałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z przetwarzaniem obrazów biomedycznych 2D |
C-2 | Zapoznanie się z przetwarzaniem wolumenów biomedycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza i dobór metody akwizycji obrazów biomedycznych | 4 |
T-P-2 | Opracowanie algorytmu przetwarzania | 4 |
T-P-3 | Analiza wyników | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Specyfika przetwarzania obrazów biomedycznych | 2 |
T-W-2 | Wybrane metody akwizycji obrazów biomedycznych | 4 |
T-W-3 | Klasyczne metody przetwarzania obrazów biomedycznych | 4 |
T-W-4 | Metody sztucznej inteligencji w przetwarzaniu obrazów biomedycznych | 4 |
T-W-5 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Realizacja projektu | 10 |
A-P-2 | Studiowanie specjalistycznej literatury powiązanej z rodzajem danych | 10 |
A-P-3 | Studiowanie specjalistycznej literatury powiązanej z narzędziami do przetwarzania obrazów biomedycznych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie literatury specjalistycznej | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z analizą przypadków |
M-2 | Realizacja przykładowego projektu z pogłębioną analizą problemów akwizycji, przetwarzania i wizualizacji wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie testu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu na podstawie opracowanego rozwiązania przetwarzania danych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04cAEE_W01 Poznanie specyfiki przetwarzania obrazów biomedycznych z wykorzystaniem metod naukowych. | SD_3_W08 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04cAEE_U01 Potrafi opracować rozwiązania techniczne przetwarzania obrazów wykorzystując podejście naukowe, w sposób zrozumiały dla środowisk nietechniczych. | SD_3_U03 | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04cAEE_K01 Posiada kompetencje w zakresie definiowania odpowiedzielności w zakresie prowadzenie badań naukowych powiązanych z danymi biomedycznymi. | SD_3_K04 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-P-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04cAEE_W01 Poznanie specyfiki przetwarzania obrazów biomedycznych z wykorzystaniem metod naukowych. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę z przetwarzania obrazów biomedycznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji nie mniejszej niż 50% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04cAEE_U01 Potrafi opracować rozwiązania techniczne przetwarzania obrazów wykorzystując podejście naukowe, w sposób zrozumiały dla środowisk nietechniczych. | 2,0 | |
3,0 | Realizuje projekt z zakresu przetwarzania obrazów biomedycznych, oceniony punktacją nie mniejszej niż 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04cAEE_K01 Posiada kompetencje w zakresie definiowania odpowiedzielności w zakresie prowadzenie badań naukowych powiązanych z danymi biomedycznymi. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu przetwarzania obrazów biomedycznych w tematyce odpowiedzialności za badania, udokumentowaną uzyskaniem punktacji nie mniejszej niż 50% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mark Haidekker, Advanced Biomedical Image Analysis, Wiley, 2012
- Rangaraj M. Rangayyan, Biomedical Image Analysis, CRC Press, 2004
- S. Kevin Zhou, Medical Image Recognition, Segmentation and Parsing, Academic Press, 2015
Literatura dodatkowa
- Mohammed Abdel-Megeed Salem, Medical Image Segmentation: Multiresolution-based Algorithms, VDM Verlag Dr. Müller, 2011
- Tamalika Chaira, Medical Image Processing: Advanced Fuzzy Set Theoretic Techniques, Productivity Press, 2015