Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Zaawansowane przetwarzanie obrazów biomedycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zaawansowane przetwarzanie obrazów biomedycznych
Specjalność automatyka, elektronika i elektrotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Mazurek <Przemyslaw.Mazurek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy przetwarzania obrazów
W-2Podstawy przetwarzania sygnałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z przetwarzaniem obrazów biomedycznych 2D
C-2Zapoznanie się z przetwarzaniem wolumenów biomedycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza i dobór metody akwizycji obrazów biomedycznych4
T-P-2Opracowanie algorytmu przetwarzania4
T-P-3Analiza wyników2
10
wykłady
T-W-1Specyfika przetwarzania obrazów biomedycznych2
T-W-2Wybrane metody akwizycji obrazów biomedycznych4
T-W-3Klasyczne metody przetwarzania obrazów biomedycznych4
T-W-4Metody sztucznej inteligencji w przetwarzaniu obrazów biomedycznych4
T-W-5Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Realizacja projektu10
A-P-2Studiowanie specjalistycznej literatury powiązanej z rodzajem danych10
A-P-3Studiowanie specjalistycznej literatury powiązanej z narzędziami do przetwarzania obrazów biomedycznych10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie literatury specjalistycznej30
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z analizą przypadków
M-2Realizacja przykładowego projektu z pogłębioną analizą problemów akwizycji, przetwarzania i wizualizacji wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie testu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu na podstawie opracowanego rozwiązania przetwarzania danych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04cAEE_W01
Poznanie specyfiki przetwarzania obrazów biomedycznych z wykorzystaniem metod naukowych.
SD_3_W08C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04cAEE_U01
Potrafi opracować rozwiązania techniczne przetwarzania obrazów wykorzystując podejście naukowe, w sposób zrozumiały dla środowisk nietechniczych.
SD_3_U03C-2, C-1T-P-1, T-P-3, T-P-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04cAEE_K01
Posiada kompetencje w zakresie definiowania odpowiedzielności w zakresie prowadzenie badań naukowych powiązanych z danymi biomedycznymi.
SD_3_K04C-2, C-1T-W-1, T-P-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04cAEE_W01
Poznanie specyfiki przetwarzania obrazów biomedycznych z wykorzystaniem metod naukowych.
2,0
3,0Posiada wiedzę z przetwarzania obrazów biomedycznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji nie mniejszej niż 50% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04cAEE_U01
Potrafi opracować rozwiązania techniczne przetwarzania obrazów wykorzystując podejście naukowe, w sposób zrozumiały dla środowisk nietechniczych.
2,0
3,0Realizuje projekt z zakresu przetwarzania obrazów biomedycznych, oceniony punktacją nie mniejszej niż 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04cAEE_K01
Posiada kompetencje w zakresie definiowania odpowiedzielności w zakresie prowadzenie badań naukowych powiązanych z danymi biomedycznymi.
2,0
3,0Posiada wiedzę z zakresu przetwarzania obrazów biomedycznych w tematyce odpowiedzialności za badania, udokumentowaną uzyskaniem punktacji nie mniejszej niż 50% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mark Haidekker, Advanced Biomedical Image Analysis, Wiley, 2012
  2. Rangaraj M. Rangayyan, Biomedical Image Analysis, CRC Press, 2004
  3. S. Kevin Zhou, Medical Image Recognition, Segmentation and Parsing, Academic Press, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Mohammed Abdel-Megeed Salem, Medical Image Segmentation: Multiresolution-based Algorithms, VDM Verlag Dr. Müller, 2011
  2. Tamalika Chaira, Medical Image Processing: Advanced Fuzzy Set Theoretic Techniques, Productivity Press, 2015

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza i dobór metody akwizycji obrazów biomedycznych4
T-P-2Opracowanie algorytmu przetwarzania4
T-P-3Analiza wyników2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specyfika przetwarzania obrazów biomedycznych2
T-W-2Wybrane metody akwizycji obrazów biomedycznych4
T-W-3Klasyczne metody przetwarzania obrazów biomedycznych4
T-W-4Metody sztucznej inteligencji w przetwarzaniu obrazów biomedycznych4
T-W-5Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Realizacja projektu10
A-P-2Studiowanie specjalistycznej literatury powiązanej z rodzajem danych10
A-P-3Studiowanie specjalistycznej literatury powiązanej z narzędziami do przetwarzania obrazów biomedycznych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie literatury specjalistycznej30
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04cAEE_W01Poznanie specyfiki przetwarzania obrazów biomedycznych z wykorzystaniem metod naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przetwarzaniem wolumenów biomedycznych
C-1Zapoznanie się z przetwarzaniem obrazów biomedycznych 2D
Treści programoweT-W-2Wybrane metody akwizycji obrazów biomedycznych
T-W-4Metody sztucznej inteligencji w przetwarzaniu obrazów biomedycznych
T-W-3Klasyczne metody przetwarzania obrazów biomedycznych
T-W-1Specyfika przetwarzania obrazów biomedycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład z analizą przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę z przetwarzania obrazów biomedycznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji nie mniejszej niż 50% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04cAEE_U01Potrafi opracować rozwiązania techniczne przetwarzania obrazów wykorzystując podejście naukowe, w sposób zrozumiały dla środowisk nietechniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U03Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przetwarzaniem wolumenów biomedycznych
C-1Zapoznanie się z przetwarzaniem obrazów biomedycznych 2D
Treści programoweT-P-1Analiza i dobór metody akwizycji obrazów biomedycznych
T-P-3Analiza wyników
T-P-2Opracowanie algorytmu przetwarzania
Metody nauczaniaM-2Realizacja przykładowego projektu z pogłębioną analizą problemów akwizycji, przetwarzania i wizualizacji wyników
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu na podstawie opracowanego rozwiązania przetwarzania danych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Realizuje projekt z zakresu przetwarzania obrazów biomedycznych, oceniony punktacją nie mniejszej niż 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04cAEE_K01Posiada kompetencje w zakresie definiowania odpowiedzielności w zakresie prowadzenie badań naukowych powiązanych z danymi biomedycznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z przetwarzaniem wolumenów biomedycznych
C-1Zapoznanie się z przetwarzaniem obrazów biomedycznych 2D
Treści programoweT-W-1Specyfika przetwarzania obrazów biomedycznych
T-P-3Analiza wyników
Metody nauczaniaM-2Realizacja przykładowego projektu z pogłębioną analizą problemów akwizycji, przetwarzania i wizualizacji wyników
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu na podstawie opracowanego rozwiązania przetwarzania danych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę z zakresu przetwarzania obrazów biomedycznych w tematyce odpowiedzialności za badania, udokumentowaną uzyskaniem punktacji nie mniejszej niż 50% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu
3,5
4,0
4,5
5,0