Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Urbanistyka miejska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urbanistyka miejska | ||
Specjalność | architektura i urbanistyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończone studia 2 stopnia lub jednolite magisterskie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności poprawnego analizowania struktur miejskich |
C-2 | Uzyskanie niezbędnej wiedzy z zakresu planowania przestrzennego |
C-3 | Opanowanie współczesnych metod badania i analizowania przestrzeni urbanistycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przygotowanie dysertacji na temat dotyczący wybranego aspektu współczesnej urbanistyki miejskiej powiązanego z tematyką badań prowadzoną przez Doktoranta | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy urbanizacyjne w miastach w drugiej połowie XIX w. (Paryż, Berlin, Barcelona, Kopenhaga, Łódź, Szczecin i inne). | 1 |
T-W-2 | Narodziny idei „miasta-ogrodu” i jej wpływ na dalszy rozwój urbanistyki miejskiej. | 1 |
T-W-3 | Nurt racjonalistyczny w początkach rozwoju urbanistyki modernistycznej („miasto linearne” – Arturo Soria y Mata, „miasto przemysłowe” – Tony Garnier, „La Citta Nuova” – Antonio San’t Elia, „architektura miejska”- Ludwig Karl Hilberseimer, „Plan Voisin” – Le Corbusier) i jego konsekwencje dla rozwoju miast w XX w. | 1 |
T-W-4 | Urbanistyka okresu międzywojennego („półmodernizm”, funkcjonalizm w urbanistyce, urbanistyka nowych osiedli mieszkaniowych, Neue Bauen, urbanistyka nowych miast – Gdynia, Tel Awiw, Zlin). | 1 |
T-W-5 | Urbanistyka miejska w czasach totalitarnych (III Rzesza, urbanistyka w ZSRR w latach 1932-1955, urbanistyka socrealistyczna w krajach tzw. „Bloku Wschodniego”). | 1 |
T-W-6 | Główne kierunki odbudowy śródmieść miast europejskich po zniszczeniach II wojny światowej (m.in. Rotterdam, Hawr, Orléans, Berlin, Warszawa). | 1 |
T-W-7 | Problemy tożsamości przestrzennej w odbudowie miast zachodniej i północnej Polski. Pomiędzy ideami modernizmu a retrowersją (różne fazy odbudowy zespołów staromiejskich na przykładzie Elbląga, Głogowa, Stargardu, Szczecina, Kołobrzegu). | 1 |
T-W-8 | Główne kierunki rozwoju śródmieść i nowych osiedli mieszkaniowych w urbanistyce europejskiej i polskiej w latach 1955-1980. | 1 |
T-W-9 | Radykalne koncepcje urbanistyczne późnego modernizmu (strukturalizm, metabolizm, awangarda od drugiej połowy lat 50. do początków lat 70. XX w.). | 1 |
T-W-10 | Postmodernizm i jego wpływ na urbanistykę miejską (główne nurty na świecie i w Polsce). | 1 |
T-W-11 | Kierunki zmian w strukturze przestrzennej śródmieść miast europejskich na przełomie XX i XXI w. (przekształcenia terenów poprzemysłowych, wpływ zmian sposobów handlu na przestrzeń miejską, projekty obszarów nadwodnych, nowe typu urbanistyki mieszkaniowej i inne). | 1 |
T-W-12 | Urbanizacja terenów podmiejskich w początkach XXI w. i jej wpływ na rozwój miast (Europa, Polska). | 1 |
T-W-13 | Współczesne tendencje w projektowaniu przestrzeni publicznych i wpływ zmian rozwiązań komunikacyjnych na przestrzeń miejską. | 1 |
T-W-14 | Rewitalizacja śródmieść miast (główne kierunki, metody i efekty działań). | 1 |
T-W-15 | Ekologia, zielona architektura i rolnictwo miejskie – przewidywany wpływ rozwiązań na dalsze kierunki rozwoju miast. Miasto inteligentne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 20 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w seminariach | 15 |
A-W-2 | Prezentacja tematyczna | 1 |
A-W-3 | Praca własna | 43 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Prezentacja |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Samodzielne przygotowanie wystąpień |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01bAiU_W01 Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych. | SD_3_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-3, T-W-14, T-W-2, T-W-9, T-W-13, T-W-6, T-W-1, T-W-12, T-W-4, T-W-15, T-W-8, T-W-11 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01bAiU_U03 Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu. | SD_3_U03 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-13, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-14, T-W-12, T-W-15, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01bAiU_K01 Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu. | SD_3_K04 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-8, T-W-6, T-W-13, T-W-2, T-W-14, T-W-12, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-15, T-W-1, T-W-11, T-W-3, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01bAiU_W01 Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu teorii naukowych w zakresie urbanistyki miejskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01bAiU_U03 Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu teorii naukowych w zakresie urbanistyki miejskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01bAiU_K01 Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu teorii naukowych w zakresie urbanistyki miejskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Architectural Theory From The Renaissance to The Present, Tasche, Köln, 2003
- Bourne L.S, Reinventing the suburbs: old myth and realities; Contemporary Perspectives of suburbanization;, Progress in Planning, London, 1996
- Broniewicz E, Gospodarka przestrzenią w warunkach rozwoju zrównoważonego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok, 2017
- Chmielewski J, Teoria urbanistyki, wybrane zagadnienia, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1996
- Chmielewski J., Syrkus Sz, Warszawa funkcjonalna. Przyczynek do urbanizacji regionu warszawskiego, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa, 2013
- Drożdż-Szczybura, Petelenz M., Korzeniowska A, Rolnictwo miejskie oraz ekologia i zielona architektura miast europejskich ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań wiedeńskich, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2018
- Howard E., Miasta-ogrody jutra, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa, 2015
- Jencks Ch., Kropf K., Teorie i manifesty architektury współczesnej, Grupa Sztuka Architektury, Warszawa, 2013
- Krakowski P, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, 2002
- Krier L, Architektura wspólnoty, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2011
- Khan H.-U., International style. Modernist Architecture from 1925 to 1965, Taschen, Köln, 2001
- Le Corbusier, Karta ateńska, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa, 2017
- Le Corbusier, Urbanistyka, Fundacja Centrum Architektury, Warszawa, 2015
- Pachenkov O, Urban Public Space, Peter Lang GmbH, Berlin, 2013
- Venturi R., Scott Brown D., Izenour S., Uczyć się od Las Vegas, Karakter, Kraków, 2013