Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Historia i konserwacja zabytków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia i konserwacja zabytków | ||
Specjalność | architektura i urbanistyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiada wiedzę z zakresu historii i konserwacji zabytków na poziomie S2. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z historią architektury pod kątem wartości i znaczenia dziedzictwa historycznego dla kultury współczesnej i rozwoju miast |
C-2 | Zapoznanie ze współczesnymi technikami badawczymi w zakresie konserwacji zabytków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie materiałów dydaktycznych, dotyczących wybranych zagadnień z historii i konserwacji zabytków | 3 |
T-P-2 | Opracowanie prezentacji multimedialnej, dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu historii i konserwacji zabytków | 2 |
T-P-3 | Opracowanie artykułu naukowego, dotyczącego wybranych zagadnień z zakresu historii i konserwacji zabytków | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola historii architektury i pozostałego dziedzictwa architektonicznego w dyscyplinie naukowej architektura i urbanistyka | 1 |
T-W-2 | Dziedzictwo i znaczenie architektury antycznej | 2 |
T-W-3 | Dzedzictwo i znaczenie architektury średniowiecznej | 2 |
T-W-4 | Dziedzictwo i znaczenie architektury renesansowej | 2 |
T-W-5 | Dziedzictwo i znaczenie architektury nowożytnej | 2 |
T-W-6 | Dziedzictwo architektury przemysłowej | 2 |
T-W-7 | Dziedzictwo architektury Polski z okresu międzywojennego | 1 |
T-W-8 | Dziedzictwo socrealizmu | 1 |
T-W-9 | Dziedzictwo architektury współczesnej | 1 |
T-W-10 | Rekapitulacja treści wykładów - kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Konsultacja opracowanych zagadnień oraz i prezentacja na forum grupy | 10 |
A-P-2 | Praca własna nad opracowaniem zadanych materiałów. | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie materiałów problemowych związanych z treścią wykładu | 14 |
A-W-2 | kolokwium zaliczeniowe | 1 |
A-W-3 | Praca własna | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02aAiU_W01 Posiada ugruntowaną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny historii i konserwacji zabytków. | SD_3_W01, SD_3_W08, SD_3_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02aAiU_U01 Potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy. Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej. | SD_3_U01, SD_3_U04, SD_3_U05 | — | C-2 | T-P-2, T-P-1, T-P-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02aAiU_K01 Jest gotów do krytycznej analizy wyników własnych badań naukowych. | SD_3_K01, SD_3_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-1, T-P-2, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-P-1, T-P-3, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02aAiU_W01 Posiada ugruntowaną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny historii i konserwacji zabytków. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenia badań naukowych z dziedziny historii i konserwacji zabytków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02aAiU_U01 Potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy. Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązać podstawowe problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02aAiU_K01 Jest gotów do krytycznej analizy wyników własnych badań naukowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U.nr 162 z 17.09.2003,poz. 1568
- Karta Wenecka, OZ nr 3/74
- Jan Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
- J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Poslce w latach 1795-1918, PWN, 1975
- Władysław Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, 1971
- Stanisław Latour, Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim
- Longin Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, 1993
- Gerard Ciołek, Ogrody polskie, W-wa, 1978
- Zbigniew Paszkowski, Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, PS, 1997
- Zbigniew Paszkowski, Transformacja przestrzeni śródmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
- Krzysztof Bizio, Rewaloryzacja XIX wiecznej zabudowy czynszowej, praca doktorska, Szczecin, 2003
- Ochrona zabytków
- Kwartalnik Architektury i Urbanistyki
- Miesięcznik Architektura
- 2011
Literatura dodatkowa
- dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy projektowej i tematyki referatu.