Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Historia i konserwacja zabytków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Historia i konserwacja zabytków
Specjalność architektura i urbanistyka
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiada wiedzę z zakresu historii i konserwacji zabytków na poziomie S2.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z historią architektury pod kątem wartości i znaczenia dziedzictwa historycznego dla kultury współczesnej i rozwoju miast
C-2Zapoznanie ze współczesnymi technikami badawczymi w zakresie konserwacji zabytków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie materiałów dydaktycznych, dotyczących wybranych zagadnień z historii i konserwacji zabytków3
T-P-2Opracowanie prezentacji multimedialnej, dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu historii i konserwacji zabytków2
T-P-3Opracowanie artykułu naukowego, dotyczącego wybranych zagadnień z zakresu historii i konserwacji zabytków5
10
wykłady
T-W-1Rola historii architektury i pozostałego dziedzictwa architektonicznego w dyscyplinie naukowej architektura i urbanistyka1
T-W-2Dziedzictwo i znaczenie architektury antycznej2
T-W-3Dzedzictwo i znaczenie architektury średniowiecznej2
T-W-4Dziedzictwo i znaczenie architektury renesansowej2
T-W-5Dziedzictwo i znaczenie architektury nowożytnej2
T-W-6Dziedzictwo architektury przemysłowej2
T-W-7Dziedzictwo architektury Polski z okresu międzywojennego1
T-W-8Dziedzictwo socrealizmu1
T-W-9Dziedzictwo architektury współczesnej1
T-W-10Rekapitulacja treści wykładów - kolokwium1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Konsultacja opracowanych zagadnień oraz i prezentacja na forum grupy10
A-P-2Praca własna nad opracowaniem zadanych materiałów.20
30
wykłady
A-W-1aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie materiałów problemowych związanych z treścią wykładu14
A-W-2kolokwium zaliczeniowe1
A-W-3Praca własna45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02aAiU_W01
Posiada ugruntowaną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny historii i konserwacji zabytków.
SD_3_W01, SD_3_W08, SD_3_W07C-1T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02aAiU_U01
Potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy. Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej.
SD_3_U01, SD_3_U04, SD_3_U05C-2T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE02aAiU_K01
Jest gotów do krytycznej analizy wyników własnych badań naukowych.
SD_3_K01, SD_3_K02C-1, C-2T-W-8, T-W-1, T-P-2, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-P-1, T-P-3, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02aAiU_W01
Posiada ugruntowaną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny historii i konserwacji zabytków.
2,0
3,0Doktorant posiada wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenia badań naukowych z dziedziny historii i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02aAiU_U01
Potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy. Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej.
2,0
3,0Potrafi rozwiązać podstawowe problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE02aAiU_K01
Jest gotów do krytycznej analizy wyników własnych badań naukowych.
2,0
3,0Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U.nr 162 z 17.09.2003,poz. 1568
  2. Karta Wenecka, OZ nr 3/74
  3. Jan Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
  4. J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Poslce w latach 1795-1918, PWN, 1975
  5. Władysław Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, 1971
  6. Stanisław Latour, Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim
  7. Longin Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, 1993
  8. Gerard Ciołek, Ogrody polskie, W-wa, 1978
  9. Zbigniew Paszkowski, Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, PS, 1997
  10. Zbigniew Paszkowski, Transformacja przestrzeni śródmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
  11. Krzysztof Bizio, Rewaloryzacja XIX wiecznej zabudowy czynszowej, praca doktorska, Szczecin, 2003
  12. Ochrona zabytków
  13. Kwartalnik Architektury i Urbanistyki
  14. Miesięcznik Architektura
  15. 2011

Literatura dodatkowa

  1. dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy projektowej i tematyki referatu.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie materiałów dydaktycznych, dotyczących wybranych zagadnień z historii i konserwacji zabytków3
T-P-2Opracowanie prezentacji multimedialnej, dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu historii i konserwacji zabytków2
T-P-3Opracowanie artykułu naukowego, dotyczącego wybranych zagadnień z zakresu historii i konserwacji zabytków5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola historii architektury i pozostałego dziedzictwa architektonicznego w dyscyplinie naukowej architektura i urbanistyka1
T-W-2Dziedzictwo i znaczenie architektury antycznej2
T-W-3Dzedzictwo i znaczenie architektury średniowiecznej2
T-W-4Dziedzictwo i znaczenie architektury renesansowej2
T-W-5Dziedzictwo i znaczenie architektury nowożytnej2
T-W-6Dziedzictwo architektury przemysłowej2
T-W-7Dziedzictwo architektury Polski z okresu międzywojennego1
T-W-8Dziedzictwo socrealizmu1
T-W-9Dziedzictwo architektury współczesnej1
T-W-10Rekapitulacja treści wykładów - kolokwium1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Konsultacja opracowanych zagadnień oraz i prezentacja na forum grupy10
A-P-2Praca własna nad opracowaniem zadanych materiałów.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie materiałów problemowych związanych z treścią wykładu14
A-W-2kolokwium zaliczeniowe1
A-W-3Praca własna45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02aAiU_W01Posiada ugruntowaną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenie badań naukowych z dziedziny historii i konserwacji zabytków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z historią architektury pod kątem wartości i znaczenia dziedzictwa historycznego dla kultury współczesnej i rozwoju miast
Treści programoweT-W-1Rola historii architektury i pozostałego dziedzictwa architektonicznego w dyscyplinie naukowej architektura i urbanistyka
T-W-6Dziedzictwo architektury przemysłowej
T-W-9Dziedzictwo architektury współczesnej
T-W-4Dziedzictwo i znaczenie architektury renesansowej
T-W-5Dziedzictwo i znaczenie architektury nowożytnej
T-W-10Rekapitulacja treści wykładów - kolokwium
T-W-8Dziedzictwo socrealizmu
T-W-7Dziedzictwo architektury Polski z okresu międzywojennego
T-W-2Dziedzictwo i znaczenie architektury antycznej
T-W-3Dzedzictwo i znaczenie architektury średniowiecznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie teorii architektury oraz prowadzenia badań naukowych z dziedziny historii i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02aAiU_U01Potrafi określać problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy. Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
SD_3_U04Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_U05Potrafi przygotować w oparciu o uzyskane wyniki opracowanie naukowe w postaci publikacji naukowej lub prezentacji w języku angielskim oraz potrafi funkcjonować w zespole naukowo-badawczym.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze współczesnymi technikami badawczymi w zakresie konserwacji zabytków
Treści programoweT-P-2Opracowanie prezentacji multimedialnej, dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu historii i konserwacji zabytków
T-P-1Opracowanie materiałów dydaktycznych, dotyczących wybranych zagadnień z historii i konserwacji zabytków
T-P-3Opracowanie artykułu naukowego, dotyczącego wybranych zagadnień z zakresu historii i konserwacji zabytków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać podstawowe problemy naukowe i formułować hipotezy badawcze na podstawie uzyskanej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE02aAiU_K01Jest gotów do krytycznej analizy wyników własnych badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
SD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z historią architektury pod kątem wartości i znaczenia dziedzictwa historycznego dla kultury współczesnej i rozwoju miast
C-2Zapoznanie ze współczesnymi technikami badawczymi w zakresie konserwacji zabytków
Treści programoweT-W-8Dziedzictwo socrealizmu
T-W-1Rola historii architektury i pozostałego dziedzictwa architektonicznego w dyscyplinie naukowej architektura i urbanistyka
T-P-2Opracowanie prezentacji multimedialnej, dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu historii i konserwacji zabytków
T-W-6Dziedzictwo architektury przemysłowej
T-W-10Rekapitulacja treści wykładów - kolokwium
T-W-4Dziedzictwo i znaczenie architektury renesansowej
T-W-7Dziedzictwo architektury Polski z okresu międzywojennego
T-W-3Dzedzictwo i znaczenie architektury średniowiecznej
T-W-2Dziedzictwo i znaczenie architektury antycznej
T-W-5Dziedzictwo i znaczenie architektury nowożytnej
T-P-1Opracowanie materiałów dydaktycznych, dotyczących wybranych zagadnień z historii i konserwacji zabytków
T-P-3Opracowanie artykułu naukowego, dotyczącego wybranych zagadnień z zakresu historii i konserwacji zabytków
T-W-9Dziedzictwo architektury współczesnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki w formie wystąpienia publicznego bądź publikacji naukowej.
3,5
4,0
4,5
5,0