Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Architektura proekologiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Architektura proekologiczna | ||
Specjalność | architektura i urbanistyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Dyplom studiów I stopnia na kierunku architektura i urbanistyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, określając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Dla zestawienia z zaprojektowanym budynkiem maja obliczyć zapotrzebowanie energetyczne budynku standardowego o identycznej kubaturze. | 45 |
T-P-2 | Obliczenie bilansu energetycznego dla pierwotnego projektu i nowego. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury. | 1 |
T-W-2 | Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu. | 1 |
T-W-3 | Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego. | 1 |
T-W-4 | Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność. | 1 |
T-W-5 | Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów. | 1 |
T-W-6 | "Zdrowe" budynki i ich cykl życiowy. | 1 |
T-W-7 | Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.). | 1 |
T-W-8 | Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie. | 1 |
T-W-9 | Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę. | 1 |
T-W-10 | c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę. | 1 |
T-W-11 | Budynki pasywne. | 1 |
T-W-12 | Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne. | 1 |
T-W-13 | c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne. | 1 |
T-W-14 | Sprawdzenie wiadomości. | 1 |
T-W-15 | Egzamin. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Praca własna w domu. | 45 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykłądach. | 14 |
A-W-2 | Ocena z egzaminu. | 1 |
A-W-3 | Praca własna w domu. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04aAiU_W01 Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania. | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
SD_3-_SzDE04aAiU_W02 Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce. | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
SD_3-_SzDE04aAiU_W03 Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki. | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04aAiU_U01 Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach. | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
SD_3-_SzDE04aAiU_U02 Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne. | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04aAiU_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne. | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04aAiU_W01 Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE04aAiU_W02 Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce. | 2,0 | |
3,0 | Student zna bieżące nowoczesne materiały i trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE04aAiU_W03 Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki. | 2,0 | |
3,0 | Student zna idee zrónoważonego rozwoju. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04aAiU_U01 Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi trafnie dobrać, do zamierzonego efektu architektonicznego, rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE04aAiU_U02 Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04aAiU_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- 2011, Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
- 2011, Programy do certyfikacji energetycznej budynków
- T. Herzog, „Solar Energy in Architecture and Urban Planning”, Prestel, Munich, 1996
- J. Mikoś, “Budownictwo ekologiczne”, Arkady, Warszawa, 2002
- A. Wegener – Sumień, „Ekologiczne miasta, osiedla, budynki”, Inst. Gosp. Przestrzennej i Kom., Warszawa, 1991
- M. Wołoszyn, „Wykorzystanie energii słonecznej w budownictwie jednorodzinnym”, COIB, Warszawa, 1991
- M. Wołoszyn, „Projektowanie rewitalizacji zabudowy czynszowej z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych”, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005