Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Teorie naukowe w urbanistyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Teorie naukowe w urbanistyce
Specjalność architektura i urbanistyka
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone studia 2 stopnia lub jednolite magisterskie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami urbanistycznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przygotowanie dysertacji na temat własnej oceny wybranych teorii naukowych dotyczących współczesnego kształtowania struktur zurbanizowanych.10
10
wykłady
T-W-1Teorie rozwoju struktur przestrzennych miast3
T-W-2Ciągłość kulturowa przestrzeni miejskiej3
T-W-3Teorie analizy kompozycyjnej układów przestrzennych3
T-W-4Teorie idealizmu urbanistycznego3
T-W-5Klasycyzujące teorie przekształcania przestrzeni miejskich3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu30
A-W-3Samodzielne przygotowanie konspektu z wykładów celem ich zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację i dyskusję

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bAiU_W01
Przyswojenie wiedzy na temat wybranych teorii naukowych dotyczących zagadnień urbanistycznych
SD_3_W01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bAiU_U01
Potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych
SD_3_U02C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bAiU_K01
AU_3A_S3/C-02_W01 Przyswojenie wiedzy na temat wybranych teorii naukowych dotyczących zagadnień urbanistycznych
SD_3_K01C-1T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bAiU_W01
Przyswojenie wiedzy na temat wybranych teorii naukowych dotyczących zagadnień urbanistycznych
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu teorii naukowych w urbanistyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bAiU_U01
Potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował zdolność formowania teoretycznych założeń dotyczących problematyki urbanistycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bAiU_K01
AU_3A_S3/C-02_W01 Przyswojenie wiedzy na temat wybranych teorii naukowych dotyczących zagadnień urbanistycznych
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował zdolność formowania teoretycznych założeń dotyczących problematyki urbanistycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielewski Jan, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  2. Bagiński E. (red.), Techniki i metody badawcze w planowaniu przestrzennym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
  3. Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1996
  4. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1974
  5. Lorens P., Nowy Urbanizm jako strategia strukturalizacji amorficznych przestrzeni podmiejskich, Biblioteka Urbanisty”, 7, Urbanista, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Hall E.T., Ukryty wymiar, PIW Warszawa, 1976

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie dysertacji na temat własnej oceny wybranych teorii naukowych dotyczących współczesnego kształtowania struktur zurbanizowanych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teorie rozwoju struktur przestrzennych miast3
T-W-2Ciągłość kulturowa przestrzeni miejskiej3
T-W-3Teorie analizy kompozycyjnej układów przestrzennych3
T-W-4Teorie idealizmu urbanistycznego3
T-W-5Klasycyzujące teorie przekształcania przestrzeni miejskich3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu30
A-W-3Samodzielne przygotowanie konspektu z wykładów celem ich zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bAiU_W01Przyswojenie wiedzy na temat wybranych teorii naukowych dotyczących zagadnień urbanistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami urbanistycznymi
Treści programoweT-W-2Ciągłość kulturowa przestrzeni miejskiej
T-W-4Teorie idealizmu urbanistycznego
T-W-1Teorie rozwoju struktur przestrzennych miast
T-W-5Klasycyzujące teorie przekształcania przestrzeni miejskich
T-W-3Teorie analizy kompozycyjnej układów przestrzennych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za prezentację i dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym przyswoił wiedzę z zakresu teorii naukowych w urbanistyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bAiU_U01Potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędne do realizacji celów badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami urbanistycznymi
Treści programoweT-W-2Ciągłość kulturowa przestrzeni miejskiej
T-W-5Klasycyzujące teorie przekształcania przestrzeni miejskich
T-W-1Teorie rozwoju struktur przestrzennych miast
T-W-3Teorie analizy kompozycyjnej układów przestrzennych
T-W-4Teorie idealizmu urbanistycznego
Metody nauczaniaM-2Prezentacja
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację i dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował zdolność formowania teoretycznych założeń dotyczących problematyki urbanistycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bAiU_K01AU_3A_S3/C-02_W01 Przyswojenie wiedzy na temat wybranych teorii naukowych dotyczących zagadnień urbanistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z historycznymi i współczesnymi teoriami urbanistycznymi
Treści programoweT-W-3Teorie analizy kompozycyjnej układów przestrzennych
T-W-5Klasycyzujące teorie przekształcania przestrzeni miejskich
T-W-2Ciągłość kulturowa przestrzeni miejskiej
T-W-1Teorie rozwoju struktur przestrzennych miast
T-W-4Teorie idealizmu urbanistycznego
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację i dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował zdolność formowania teoretycznych założeń dotyczących problematyki urbanistycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0