Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Bezpieczne środowisko zbudowane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczne środowisko zbudowane | ||
Specjalność | architektura i urbanistyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Studia II stopnia lub jednolite magisterskie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie wiedzy z zakresu antropologii, psychologii społecznej i prokseminki o psychicznych potrzebach człowieka w relacjach społecznych oraz o roli środowiska przestrzennego w ich zaspokajaniu |
C-2 | Nabycie zaawansowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji o charakterze szczegółowym w zakresie metod i strategii kształtowania bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi śodowiska życia w mieście |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Studium przypadku - badanie uwarukowań bezpieczeństwa behawioralnego w zabudowie mieszkaniowej Szczecina. | 3 |
T-P-2 | Wizja lokalna, dokumentacja fotograficzna i identyfikacja problemów. | 3 |
T-P-3 | Dyskusja. Wybór metod i środków rehabilitacji i poprawy poziomu bezpieczeństwa behawioralnego w środowisku mieszkaniowym. Analizy graficzne. | 2 |
T-P-4 | Prezentacja opracowań i dyskusja wniosków końcowych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Perspektywa antropologiczna - współczesna wiedza o człowieku a cele projektowania w architekturze i urbanistyce. Teorie środowiskowe w badaniach nad architekturą. | 2 |
T-W-2 | Koncepcje jakości życia w środowisku zbudowanym. Taksonomia ludzkich potrzeb oraz systemy wartości w projektowaniu architektury. | 2 |
T-W-3 | Potrzeba bezpieczeństwa oraz uwarunkowania komfortu psychicznego w relacjach społecznych. Konsekwencje życia w przegęszczeniu i stłoczeniu. Charakterystyka zagrożeń i zjawisk patologicznych występujących w środowisku zbudowanym. | 2 |
T-W-4 | Znaczenie dystansów proksemicznych w relacjach przestrzeni prywatnych i publicznych. Reakcje stresowe. Przyczyny oraz mechanizmy zachowań obronnych w środowisku zbudowanym. | 2 |
T-W-5 | Kryzys doktryny urbanistycznej oraz problem rehabilitacji zdegradowanych społecznie zespołów urbanistycznych. Idea "defensible space" O. Newmana oraz ewolucja metod kształtowania przestrzeni bezpiecznych behawioralnie. Strategie CPTED I i II generacji. | 2 |
T-W-6 | Standardy EU w kształtowaniu bezpiecznego środowiska życia (Prevention of Crime - Urban Planing and Design Part2: Urban planing, Part3: Dwellings). Problem "gated communities". | 2 |
T-W-7 | Studium przypadków. Analiza atrybutów przestrzeni bezpiecznych behawioralnie na przykładzie wybranych realizacji obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych. | 2 |
T-W-8 | Repetytorium - zaliczenie problematyki wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Praca własna | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 35 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | dyskusja |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05aAiU_W01 Ma wiedzę o czynnikach przestrzennych i społecznych wpływających na poziom jakości życia w środowisku zbudowanym. Ma wiedzę o metodach i strategiach kształtowania przyjaznego i bezpiecznego w relacjach społecznych środowiska mieszkalnego. | SD_3_W01, SD_3_W04, SD_3_W02, SD_3_W03, SD_3_W05, SD_3_W08, SD_3_W07, SD_3_W06 | — | C-2, C-1 | T-P-3, T-P-4, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05aAiU_U01 Potrafi zidentyfikować zidentyfikować stresory środowiskowe i zastosować odpowiednie metody eleminacji zagrożeń i poprawy jakości zycia. Nabywa umiejetności interpretacji behawioralnych, społecznych i kulturowych konsekwencji rozwiązań przestrzennych, | SD_3_U01, SD_3_U02, SD_3_U04, SD_3_U05, SD_3_U06 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-P-2, T-W-4 | M-3, M-4, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05aAiU_K01 Działa na rzecz kształtowania przyjaznych człowiekowi warunków życia oraz społecznych funkcji zawodu architekta | SD_3_K03, SD_3_K04, SD_3_K05, SD_3_K01, SD_3_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-P-4 | M-4, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05aAiU_W01 Ma wiedzę o czynnikach przestrzennych i społecznych wpływających na poziom jakości życia w środowisku zbudowanym. Ma wiedzę o metodach i strategiach kształtowania przyjaznego i bezpiecznego w relacjach społecznych środowiska mieszkalnego. | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną wiedzę nt. uwarunkowań jakości życia w środowisku mieszkaniowym oraz metod i sposobów kształtowania przez projektanta poczucia bezpieczeństwa w relacjach społecznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05aAiU_U01 Potrafi zidentyfikować zidentyfikować stresory środowiskowe i zastosować odpowiednie metody eleminacji zagrożeń i poprawy jakości zycia. Nabywa umiejetności interpretacji behawioralnych, społecznych i kulturowych konsekwencji rozwiązań przestrzennych, | 2,0 | |
3,0 | Rozpoznaje podstawowe rodzaje czynników stresogennych i form zagrożeń behawioralnych w środowisku zbudowanym oraz wybiera właściwe metody ich eliminacji. Rozumie zależności pomiędzy formacjami przestrzennymi i zachowaniami ludzkimi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05aAiU_K01 Działa na rzecz kształtowania przyjaznych człowiekowi warunków życia oraz społecznych funkcji zawodu architekta | 2,0 | |
3,0 | W sposób poprawny interpretuje kryteria jakości życia w środowisku mieszkaniowym oraz wybiera właściwe metody jej ochrony lub poprawy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bańka Augustyn, Społeczna psychologia społeczna, Scholar, Warszawa, 2002
- Bell P.A., Green T.C., Fisher J.D., Bum A., Psychologia środowiskowa, GWP, Gdańsk, 2004
- Czyński Marek, Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań. Wybrane zagadnienia bezpieczenstwa w środowisku zbudowanym, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
- Czarnecki Bartosz, Siemiński Waldemar, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, Warszawa, 2004
- Czarnecki Bartosz, Przestrzenne aspekty przestępczości, Politechniki Białostockiej, Białystok, 2011
- Newman Oscar, Creating defensible space, U.S. Dept. of Housing and Urban Development, Office of Policy Development and Research, 1996
- Committee for European Standardisation, Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 2: Urban planning CEN/TS 14383-2:2007, Brussels, 2007
- Committee for European Standardisation, 6.Prevention of Crime – Urban Planing and Design Part 3: Dwellings CEN/TS 14383-3:2005, CEN, Brussels, 2005
Literatura dodatkowa
- Colquhoun I., Design out Crime. Creating Safe and Sustainable Communities, Butterworth Heinemann, 2004
- Crouch S., Bezpieczne mieszkanie, dom i osiedle, Arkady, Warszawa, 2001
- Hall E., Ukryty wymiar, Muza, Warszawa, 1997
- Jałowiecki Bogdan, Łukowski Wojciech red., Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Scholar, Warszawa, 2007