Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Przyjazne środowisko miejskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyjazne środowisko miejskie | ||
Specjalność | architektura i urbanistyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawa znajomość teorii projektowania architektonicznego i urbanistycznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C-1 Ukierunkowanie wiedzy o biologicznych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań przestrzennych człowieka w kontekście prowadzenia badań. |
C-2 | C-2 Sposoby badania wzorców proksemicznych w postrzeganiu relacji przestrzennych. |
C-3 | C-3 Sposoby badania zachowań człowieka oraz charakteru relacji społecznych zachodzących w przestrzeni. |
C-4 | C-4 Diagnozowanie zdrowotnych konsekwencji życia w środowisku zurbanizowanym. |
C-5 | C-5 Rozpoznawanie przyczyn patologii społecznych oraz ich związków z charakterem środowiska przestrzennego. |
C-6 | C-6 Metody analizy danych na potrzeby badania działań projektowych i planistycznych umożliwiajacych kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego człowiekowi środowiska życia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | T-P-1 Temat projektu – wybór obszaru miejskiego jako przedmiotu analizy jakości życia i poczucia bezpieczeństwa w wybranym fragmencie zabudowy mieszkaniowej lub przestrzeni publicznej. Ogólny przegląd metod i technik badawczych | 1 |
T-P-2 | T-P-2 Analiza – synteza – wnioski przedprogramowe. Konstruowanie spójnego programu badań obszaru miejskiego. | 1 |
T-P-3 | T-P-3 Wybór metod i technik badawczych 1 – metody i techniki charakterystyczne dla dyscypliny architektura | 1 |
T-P-4 | T-P-4 Wybór metod i technik badawczych 2 – metody i techniki spoza dyscypliny architektura | 1 |
T-P-5 | T-P-5 Wybór metod i technik badawczych 3 – metody i techniki interdyscyplinarne i hybrydowe | 1 |
T-P-6 | T-P-6 Wykonywanie projektu 1 – projektowanie badania, opis | 1 |
T-P-7 | T-P-7 Wykonywanie projektu 2 – projektowanie mechanizmów weryfikacyjnych, projektowanie kryteriów samooceny | 1 |
T-P-8 | T-P-8 Wykonywanie projektu 3 – struktura rozumowania | 1 |
T-P-9 | T-P-9 Wykonywanie projektu 4 – obrona założeń i wniosków | 1 |
T-P-10 | T-P-10 Wykonywanie projektu 5 – obrona założeń i wniosków | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | T-W-1 Podstawy przyjaznego środowiska miejskiego w kontekście antropologicznym | 1 |
T-W-2 | T-W-2 Terytorializm; przestrzeń organiczna; proksemika - zapewnienie komfortu przestrzennego | 1 |
T-W-3 | T-W-3 Przestrzeń społeczna, relacje od- i do-społeczne; przestrzenne atrybuty władzy w relacjach społecznych; wpływ aranżacji przestrzeni na interakcje społeczne. | 1 |
T-W-4 | T-W-4 Własność jako kulturowy aspekt terytorializmu; aksjologia zachowań przestrzennych człowieka; wpływ struktur architektonicznych na relacje społeczne | 1 |
T-W-5 | T-W-5 Ewolucja przestrzeni mieszkania; kulturowe wzorce mieszkania i style życia rodzinnego; gradacja prywatności.; trzy modele przestrzeni społecznej mieszkania. | 1 |
T-W-6 | T-W-6 Psychologia społeczna; socjologia środowiska zbudowanego; społeczeństwo tradycyjne i nowoczesne i ich krytyka; mentalność mieszkańców wielkich miast; opozycja miasto – wieś; różnice stylów życia; struktura społeczna a struktury przestrzenne. | 1 |
T-W-7 | T-W-7 Środowisko zbudowane jako źródło stresu; przeładowanie urbanistyczne i przeciążenie sensoryczne; model sytuacji stresowej; rodzaje reakcji stresowych; farmakon architektoniczny. | 1 |
T-W-8 | T-W-8 Struktura barier i dystansów przestrzennych, a potrzeba bezpieczeństwa i wolności; stresory przestrzenne i społeczne; stresory przestrzeni otwartej i zamkniętej. | 1 |
T-W-9 | T-W-9 Psychofizyczne, ekonomiczne, kulturowe aspekty przestrzeni miejskiej | 1 |
T-W-10 | T-W-10 Stres zagęszczenia i poczucia stłoczenia; anonimowość życia w dużych skupiskach; przesłanki kształtowania gęstości zaludnienia; zdrowotne konsekwencje życia w przegęszczeniu | 1 |
T-W-11 | T-W-11 Stres przestrzennej dezorientacji; elementy krystalizujące przestrzeń miasta (Lynch), mapy umysłowe i obrazy miasta; odspołeczne i dospołeczne struktury przestrzenne miasta | 1 |
T-W-12 | T-W-12 Metody badawcze – metody badań architektonicznych w środowisku miejskim, ich zastosowanie i związek z różnorodnością przestrzeni miejskiej | 1 |
T-W-13 | T-W-13 Techniki badawcze na rzecz rozpoznawania przestrzeni miejskiej | 1 |
T-W-14 | T-W-14 Problemy i niuanse programów badawczych na styku architektury, urbanistyki, socjologii, geografii społeczno-ekonomicznej; mapa poruszania się po interdyscyplinarnym polu problemowym. | 1 |
T-W-15 | T-W-15 Repetytorium i dyskusja | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | A-P-1 Udział w ćwiczeniach projektowych – projektowanie programu badawczego | 10 |
A-P-2 | A-P-2 Studia literatury i przygotowanie programu badawczego | 6 |
A-P-3 | A-P-3 Dokumentacja w terenie | 2 |
A-P-4 | A-P-4 Praca analityczna, koncepcyjna i edycyjno-graficzna. | 1 |
19 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | A-W-1 Obecność na wykładach obowiązkowa | 15 |
A-W-2 | A-W-2 Studia literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu. 15 | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | M-1 Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | M-2 Indywidualne korekty rozwiązań projektowych. |
M-3 | M-3 Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zjawisk. |
M-4 | M-4 Dyskusja problemowa |
M-5 | M-5 Prezentacja problemowa zrealizowanych obiektów lub zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: S-1 Ocena formująca: Ocena jakości doboru metod i technik badawczych do wybranego tematu. |
S-2 | Ocena formująca: S-2 Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdziającego wiedzę oraz posługiwanie się aparatem pojęciowym przy badaniu jakości środowiska miejskiego. |
S-3 | Ocena formująca: S-3 Ocena formująca: Ocena prezentacji opracowania programowego |
S-4 | Ocena podsumowująca: S-4 Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie listy obecności oraz egzaminu pisemnego testowego. |
S-5 | Ocena podsumowująca: S-5 Ocena podsumowująca: Ocena opracowania studialnego na temat warunków życia i poziomu bezpieczeństwa w wybranym obiekcie, zespole mieszkalnym lub fragmencie przestrzeni publicznej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_4-_SzDE05bAiU_W01 Posiada rozbudowaną wiedzę z zakresu antropologii fizycznej, społecznej i kulturowej oraz aspektów proksemicznych architektury i urbanistyki | — | — | C-3, C-2 | — | M-1 | — |
SD_4-_SzDE05bAiU_W02 Posiada wiedzę z zakresu socjologii i psychologii przestrzeni kontekstową wobec wiedzy z zakresu architektury | — | — | C-3, C-4, C-6 | — | M-1 | — |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_4-_SzDE05bAiU_U01 Potrafi łączyć metody badań architektonicznych z wybranymi adekwatnymi typami badań proksemicznych | — | — | C-2, C-5, C-1 | — | M-1 | — |
SD_4-_SzDE05bAiU_U02 Potrafi dopasować właściwą metodę badawczą adekwatną do zagadnienia rozpoznawania kwestii socjologicznych i psychologii przestrzeni | — | — | C-2, C-6, C-1, C-4, C-3, C-5 | — | M-1 | — |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_4-_SzDE05bAiU_K01 Rozumie rolę badacza – odkrywania mechanizmów kształtowania jakości środowiska zbudowanego | — | — | C-6, C-5, C-1, C-4, C-2, C-3 | — | M-1 | — |
SD_4-_SzDE05bAiU_K02 Potrafi komunikować publicznie interes jednostki i zbiorowości jeśli one tego wymagają, w kontekście prowadzonych badań | — | — | C-6, C-1 | — | M-1 | — |
Literatura podstawowa
- Aronson E., Wilson T., Akert R. M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i Ska, Poznań, 1997
- Bańka A., Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa, 2004
- Czarnecki,B., Sieminski, W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Delfin, Warszawa, 2004
- Czyński, M., Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań, Wyd. PS, Szczecin, 2006
- Gehl J., Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, Wyd. RAM, Kraków, 2009
- Hall E., Ukryty wymiar, PIW 1976 , Muza 1997, Warszawa, 1997
- Bell, P. A., Greene, Th. C., Fisher, J. D., Baum, A., Psychologia środowiska, GWP, Sopot, 2004
Literatura dodatkowa
- Alexander, C., Język wzorów, GWP, Gdańsk, 2008
- Colquhoun I., Design out Crime. Creating Safe and Sustainable Communities, Butterworth Heinemann, 2004
- Czarnecki B., Przestrzenne aspekty przestępczości, Wyd. PB, Białystok, 2011
- Lewicka M., Psychologia miejsca, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
- Lynch K., Obraz miasta, Archiwolta, Kraków, 2011
- Sanoff, H., Community Participation Methods in Design and Planning, John Wiley and Sons, New York, 2000
- Sztompka, P., Socjologia wizualna, PWN, Warszawa, 2005
- Y-Fu-Tuan., Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa, 1987