Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Inżynieria proekologiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria proekologiczna | ||
Specjalność | inżynieria chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy biologii ( lub mikrobiologii), biochemii oraz inżynierii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przemiotu jest zapoznanie słuchaczy z najnowszymi rozwiązaniami inżynierskimi umożliwiającymi minimalizację skutków narastających kolizji między wzrastającą populacją ludności i wzrostem konsumpcji, a zagrożeniami dla środowiska przyrodniczego. |
C-2 | Przedstawienie słuchaczom aktualnego kompendium wiedzy podstawowej i praktycznej dotyczącej biotechnologii środowiskowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie prokjektowe dotyczące zastosowania inżynierii w procesach ochrony środowiska. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady zielonej inżynierii. | 1 |
T-W-2 | Otrzymywanie nawozów mikrobiologicznych i środków ochrony roślin | 2 |
T-W-3 | Biremediacja i fitoremediacja - organizmy oraz metdoy ich praktycznego wykorzystania. | 2 |
T-W-4 | Oraganizmy genetycznie zmodyfikowane w technologiach przemysłowych | 2 |
T-W-5 | Zastosowanie biokatalizatorów w ochronie środowiska | 2 |
T-W-6 | Inżynieria produkcji biopaliw i biogazu | 4 |
T-W-7 | Wydobywanie kopalin (biogeotechnologie) | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej opracowanego projektu | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Pregląd lteraturatury przedmiotu | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie własnego projektu i prezentacji multimedialnej. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja problemowa związana z prezentowanymi zagadnieniami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02bICh_W01 ma podstawową wiedzę na temat najważniejszych współczesnych globalnych problemów: zachowania bioróżnorodności, ocieplenia klimatu zrównoważonego rozwoju, produkcji żywności, braku wody | SD_3_W08, SD_3_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-P-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
SD_3-_SzDE02bICh_W02 ma szeroką wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii ekologicznej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i rolniczymi i naukami technicznymi | SD_3_W01, SD_3_W08 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02bICh_U01 Słuchacz potrafi połączyć aspekt środowiskowy z wpływem na środowisko danego rozwiazania inzynierskiego. | SD_3_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
SD_3-_SzDE02bICh_U02 stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii ekologicznej | SD_3_U06 | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
SD_3-_SzDE02bICh_U03 posiada umiejętność przygotowania prezentacji i plakatu i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych i ogólnych, z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii ekologicznej | SD_3_U05 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-P-1, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02bICh_K01 rozumie potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej związanej z ochroną środowiska naturalnego | SD_3_K03, SD_3_K01 | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
SD_3-_SzDE02bICh_K02 Potrafi współpracować w grupie i dyskutować prezentowane zagadnienia inżynierii tkankowej | SD_3_K03, SD_3_K04 | — | C-1, C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02bICh_W01 ma podstawową wiedzę na temat najważniejszych współczesnych globalnych problemów: zachowania bioróżnorodności, ocieplenia klimatu zrównoważonego rozwoju, produkcji żywności, braku wody | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi opisać jedną wybraną metodę służącą ochronie środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE02bICh_W02 ma szeroką wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii ekologicznej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i rolniczymi i naukami technicznymi | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi opisać jedną wybraną metodę służącą ochronie środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02bICh_U01 Słuchacz potrafi połączyć aspekt środowiskowy z wpływem na środowisko danego rozwiazania inzynierskiego. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma umiejętność sformułowania głównych wad i zalet owolnie wybranej metody inżynieryjnej służącej ochronie środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE02bICh_U02 stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii ekologicznej | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma umiejętność sformułowania głównych wad i zalet owolnie wybranej metody inżynieryjnej służącej ochronie środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE02bICh_U03 posiada umiejętność przygotowania prezentacji i plakatu i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych i ogólnych, z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii ekologicznej | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma umiejętność sformułowania głównych wad i zalet owolnie wybranej metody inżynieryjnej służącej ochronie środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02bICh_K01 rozumie potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej związanej z ochroną środowiska naturalnego | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie co najmniej 50% ocen pozytywnych (od innych słuchaczy) za prezentowany projekt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE02bICh_K02 Potrafi współpracować w grupie i dyskutować prezentowane zagadnienia inżynierii tkankowej | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie co najmniej 50% ocen pozytywnych (od innych słuchaczy) za prezentowany projekt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- E. Klimiuk, M. Łebkowska, Biotechnologia w ochronie środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005, 1
- R. S. Singh, A. Pandey, E. Gnansounou, Biofuels: Production and Future Perspectives, CRC Press, Taylor and Francis, 2016, 1
- W. Bednarski, J.Fiedurek, Podstawy biotechnologii przemysłowej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, 2009, 1
- P. Dubey, Microbial Biotechnology in Environmental Monitoring and Cleanup, IGI Global, 2018
Literatura dodatkowa
- K. Miksch, J. Sikora, Biotechnologia ścieków, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019, 1
- B. Kristiansen, C. Ratledge, Podstawy biotechnologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
- Czasopisma specjalistyczne z zakresu inżynierii środowiska i biotechnologii, 2011