Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Inżynieria tkankowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria tkankowa | ||
Specjalność | inżynieria chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe pojęcia związane z biologią i fizjologią komórki. |
W-2 | Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym zrozumienie treści artykułów naukowych z zakresu inżynierii tkankowej, obsługa komputera; umiejętność przygotowywania prezentacji multimedialnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zasadniczym celem nauczania przedmiotu jest zaznajomienie doktorantów z tematyką inżynierii tkankowej. |
C-2 | Przedstawienie możliwości inżynierii tkankowej w zakresie medycyny regeneracyjnej, biotechnologii oraz wykorzystania technik hodowli komórkowych do oceny bezpieczeństwa produktów kosmetycznych in vitro. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie teoretyczne dotyczące wykorzystania inżynierii tkankowej w medycynie, kosmetologii lub innej dziedzinie pokrewnej. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu i historyczny zarys inżynierii tkankowej. Podstawowe pojęcia stosowane w hodowllach komórek zwierzęcych i roślinnych. | 1 |
T-W-2 | Organizacja, wyposażenie pracowni hodwli tkanek i komóek, podłoża hodowlane, odczynniki stosowane w hodowlach, warunki hodowli. Typy hodowli: hodowle pierwotne i linie komórkowe, hodowle przestrzenne, kokultury. Pasażowanie, bankowanie komórek. | 4 |
T-W-3 | Komórki macierzyste (embrionalne, indukowane pluripotencjalne, somatyczne ) i ich potencjalne wykorzystanie w inżynierii tkankowej, kosmetologii i medycynie. | 2 |
T-W-4 | Produkty inżynierii tkankowej (m.in. sztuczna skóra, sztuczna chrząstki itp) i ich potencjalne zastosowania w medycynie, farmacji i kosmetologii. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie rozrodu in vitro w biotechnologii. Klonowanie zarodkowe i somatyczne ssaków. | 2 |
T-W-6 | Kultury komórek, tkanek i organów roślinnych. Wykorzystanie kultur roślinnych w bioreaktorach. Zastosowania parktyczne w biotechnologii (np. klonowanie, tworzenie organizmów GMO, uprawy molekularne itp.). | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 |
A-P-2 | studia literaturowe | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Indywidualne studiowanie literatury przemiotu. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie własnego projektu i prezentacji multimedialnej | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z prezentowanym zagadnieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02cICh_W01 doktorant posiada wiedzę dotyczącą inżynierii tkankowej obejmującą rodzaje wykorzystywanych komórek oraz sposobów hodwli. | SD_3_W01, SD_3_W08 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
SD_3-_SzDE02cICh_W02 zna metody wykorzystywane do ceny bezpieczeństwa produktów kosmetycznych in vitro | SD_3_W01, SD_3_W08 | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-P-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
SD_3-_SzDE02cICh_W03 zna sposoby wykorzystania inżynierii tkankowej w medycynie i biotechnologii. | SD_3_W08, SD_3_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02cICh_U01 potrafi zaproponować sposób wykorzystania inżynierii tkankowej w medycynie, biotechnologii, kosmetologii lub dziedzinach pokrewnych. | SD_3_U01, SD_3_U06 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02cICh_K01 Potrafi współpracować w grupie i dyskutować prezentowane zagadnienia inżynierii tkankowej | SD_3_K01, SD_3_K05 | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02cICh_W01 doktorant posiada wiedzę dotyczącą inżynierii tkankowej obejmującą rodzaje wykorzystywanych komórek oraz sposobów hodwli. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada ogólna wiedzę i poprawnie przgotował wystąpienie ustne z zakresu wiedzy dotyczącej inżynierii tkankowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE02cICh_W02 zna metody wykorzystywane do ceny bezpieczeństwa produktów kosmetycznych in vitro | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada ogólna wiedzę i poprawnie przgotował wystąpienie ustne z zakresu wiedzy dotyczącej inżynierii tkankowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE02cICh_W03 zna sposoby wykorzystania inżynierii tkankowej w medycynie i biotechnologii. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada ogólna wiedzę i poprawnie przgotował wystąpienie ustne z zakresu wiedzy dotyczącej inżynierii tkankowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02cICh_U01 potrafi zaproponować sposób wykorzystania inżynierii tkankowej w medycynie, biotechnologii, kosmetologii lub dziedzinach pokrewnych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi korzystać z internetowych baz danych, wyszukiwać informacje dotyczące inżynierii tkankowej i Potrafi analizować literaturę naukową z danego zakresu wiedzy oraz wyciągać wnioski dotyczące potencjalnych zdolności aplikacyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02cICh_K01 Potrafi współpracować w grupie i dyskutować prezentowane zagadnienia inżynierii tkankowej | 2,0 | |
3,0 | Student przyjmuje aktywną postawę w procesie poznawczym i wykazuje się kulturą osobistą w dyskusji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Stokłosowa (Red.), Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa, 2006, 1
- R. Birla, Introduction to Tissue Engineering: Applications and Challenges, Copyright © 2014 John Wiley & Sons, Inc., 2014, Print ISBN:9781118628645 |Online ISBN:9781118886410 |DOI:10.1002/9781118886410
- R. Lanza, R. Langer, J. Vacanti, Principles of Tissue Engeenering, Copyright © 2013 Elsevier Inc., 2014, 4, https://doi.org/10.1016/C2011-0-07193-4
- S. Malepszy, Biotechnologia roślin, PWN Warszawa, Warszawa, 2019, 2
Literatura dodatkowa
- Artykuły naukowe w czasopismach specjalistycznych z zakresu inżynierii tkankowej, biomateriałów i medycyny regeneracyjnej., 2011