Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Materiały funkcjonalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Materiały funkcjonalne
Specjalność inżynieria chemiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>, Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu inżynierii chemicznej lub materiałowej na poziomie S2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia prezentacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Porowate materiały węglowe i hybrydowe do oczyszczania gazów3
T-P-2Materiały do powierzchni samoczyszczących3
T-P-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej2
T-P-4Krystaliczne materiały luminescencyjne do zastosowań w optoelektronice2
10
wykłady
T-W-1Porowate materiały węglowe i hybrydowe do oczyszczania gazów4
T-W-2Materiały do powierzchni samoczyszczących4
T-W-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej4
T-W-4Krystaliczne materiały luminescencyjne do zastosowań w optoelektronice3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2studia własne20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studia własne45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aICh_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić omawiane materiały funkcjonalne, wskazać kierunki ich zastosowań i podać ich właściwości.
SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W07C-1T-P-3, T-W-2, T-P-4, T-P-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-P-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aICh_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować metody otrzymywania materiałów, korzystać z posiadanej wiedzy, szacować i interpretować trudności związane z procesem otrzymywania materiałów.
SD_3_U06, SD_3_U01C-1T-W-3, T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-P-3, T-P-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aICh_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pozyskiwaniu nowej wiedzy, otwartość na nowe obszary wiedzy.
SD_3_K02, SD_3_K04C-1T-P-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-P-4, T-P-3, T-P-1, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aICh_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić omawiane materiały funkcjonalne, wskazać kierunki ich zastosowań i podać ich właściwości.
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do prezentacji i w znaczącym stopniu nie rozumie tematyki podejmowanej na zajęciach. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje ze znacznymi trudnościami narzędzia do prezentacji, w minimalnym stopniu podejmuję dyskusję na zajęciach. Na ocenę 3,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej, choć nie zawsze prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i zazwyczaj prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i prawidłowo interpretuje zagadnienia. Potrafi znajdować niektóre zależności pomiędzy materiałami i ich zastosowaniami. Na ocenę 5: Student aktywnie uczetniczy w zajęciach i prawidłowo interpretuje zagadniania poruszane na zajęciach, znajduje związki pomiędzy metodoami stosowanymi do otrzymywania różnych materiałów i ich właściwościami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aICh_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować metody otrzymywania materiałów, korzystać z posiadanej wiedzy, szacować i interpretować trudności związane z procesem otrzymywania materiałów.
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do prezentacji i w znaczącym stopniu nie rozumie tematyki podejmowanej na zajęciach. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje ze znacznymi trudnościami narzędzia do prezentacji, w minimalnym stopniu podejmuję dyskusję na zajęciach. Na ocenę 3,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej, choć nie zawsze prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i zazwyczaj prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i prawidłowo interpretuje zagadnienia. Potrafi znajdować niektóre zależności pomiędzy materiałami i ich zastosowaniami. Na ocenę 5: Student aktywnie uczetniczy w zajęciach i prawidłowo interpretuje zagadniania poruszane na zajęciach, znajduje związki pomiędzy metodoami stosowanymi do otrzymywania różnych materiałów i ich właściwościami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aICh_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pozyskiwaniu nowej wiedzy, otwartość na nowe obszary wiedzy.
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. Na ocenę 3: Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Na ocenę 3,5: Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich analizy. Na ocenę 4: Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Na ocenę 4,5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. Na ocenę 5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jacek Przepiórski, Activated carbon filters and their industrial applications, Academic Press, 2006
  2. Junhui He, Self-cleaning Coatings: Structure, Fabrication and Application, Royal Society of Chemistry, 2016
  3. Piotr Tabero, Synteza i niektóre właściwości faz o strukturze blokowej, . Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2010
  4. G.Blasse, B.C.Grabmair, Luminescent materials, Springer-Verlag, Berlin, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Porowate materiały węglowe i hybrydowe do oczyszczania gazów3
T-P-2Materiały do powierzchni samoczyszczących3
T-P-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej2
T-P-4Krystaliczne materiały luminescencyjne do zastosowań w optoelektronice2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Porowate materiały węglowe i hybrydowe do oczyszczania gazów4
T-W-2Materiały do powierzchni samoczyszczących4
T-W-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej4
T-W-4Krystaliczne materiały luminescencyjne do zastosowań w optoelektronice3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2studia własne20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studia własne45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aICh_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić omawiane materiały funkcjonalne, wskazać kierunki ich zastosowań i podać ich właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia prezentacji
Treści programoweT-P-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej
T-W-2Materiały do powierzchni samoczyszczących
T-P-4Krystaliczne materiały luminescencyjne do zastosowań w optoelektronice
T-P-2Materiały do powierzchni samoczyszczących
T-W-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej
T-W-1Porowate materiały węglowe i hybrydowe do oczyszczania gazów
T-W-4Krystaliczne materiały luminescencyjne do zastosowań w optoelektronice
T-P-1Porowate materiały węglowe i hybrydowe do oczyszczania gazów
Metody nauczaniaM-2dyskusja tematyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do prezentacji i w znaczącym stopniu nie rozumie tematyki podejmowanej na zajęciach. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje ze znacznymi trudnościami narzędzia do prezentacji, w minimalnym stopniu podejmuję dyskusję na zajęciach. Na ocenę 3,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej, choć nie zawsze prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i zazwyczaj prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i prawidłowo interpretuje zagadnienia. Potrafi znajdować niektóre zależności pomiędzy materiałami i ich zastosowaniami. Na ocenę 5: Student aktywnie uczetniczy w zajęciach i prawidłowo interpretuje zagadniania poruszane na zajęciach, znajduje związki pomiędzy metodoami stosowanymi do otrzymywania różnych materiałów i ich właściwościami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aICh_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować metody otrzymywania materiałów, korzystać z posiadanej wiedzy, szacować i interpretować trudności związane z procesem otrzymywania materiałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia prezentacji
Treści programoweT-W-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej
T-P-1Porowate materiały węglowe i hybrydowe do oczyszczania gazów
T-P-2Materiały do powierzchni samoczyszczących
T-W-1Porowate materiały węglowe i hybrydowe do oczyszczania gazów
T-W-2Materiały do powierzchni samoczyszczących
T-W-4Krystaliczne materiały luminescencyjne do zastosowań w optoelektronice
T-P-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej
T-P-4Krystaliczne materiały luminescencyjne do zastosowań w optoelektronice
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do prezentacji i w znaczącym stopniu nie rozumie tematyki podejmowanej na zajęciach. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje ze znacznymi trudnościami narzędzia do prezentacji, w minimalnym stopniu podejmuję dyskusję na zajęciach. Na ocenę 3,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej, choć nie zawsze prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i zazwyczaj prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i prawidłowo interpretuje zagadnienia. Potrafi znajdować niektóre zależności pomiędzy materiałami i ich zastosowaniami. Na ocenę 5: Student aktywnie uczetniczy w zajęciach i prawidłowo interpretuje zagadniania poruszane na zajęciach, znajduje związki pomiędzy metodoami stosowanymi do otrzymywania różnych materiałów i ich właściwościami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aICh_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pozyskiwaniu nowej wiedzy, otwartość na nowe obszary wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia prezentacji
Treści programoweT-P-2Materiały do powierzchni samoczyszczących
T-W-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej
T-W-1Porowate materiały węglowe i hybrydowe do oczyszczania gazów
T-W-2Materiały do powierzchni samoczyszczących
T-P-4Krystaliczne materiały luminescencyjne do zastosowań w optoelektronice
T-P-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej
T-P-1Porowate materiały węglowe i hybrydowe do oczyszczania gazów
T-W-4Krystaliczne materiały luminescencyjne do zastosowań w optoelektronice
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. Na ocenę 3: Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Na ocenę 3,5: Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich analizy. Na ocenę 4: Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Na ocenę 4,5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. Na ocenę 5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
3,5
4,0
4,5
5,0